search

Jyllands-Posten lægger avisen om – trofaste læsere i fokus

For nylig fik Jyllands-Posten et melding af de mere ubehagelige: Læsertallene var de laveste i årevis. Nu relanceres avisen den 29. august af hensyn til de såkaldte "trofaste læsere". Det sker blot få år efter den seneste store omlægning.

For nylig fik Jyllands-Posten et melding af de mere ubehagelige: Læsertallene var de laveste i årevis. Nu relanceres avisen den 29. august af hensyn til de såkaldte "trofaste læsere". Det sker blot få år efter den seneste store omlægning.

Det er ikke just nemt at være Morgenavisen Jyllands-Posten i øjeblikket. Avisen, der en gang kunne prale af at være Danmarks største dagblad, er forlængst blevet overhale af gratisavisen MetroXpress.

Og for JP selv går det kun den gale vej: Mens avisen i starten af 2009 kunne prale af 529.000 læsere, så var læsertallet i maj måned i år røget ned på 329.000 – det laveste i årevis.

Men måske er der lys forude. I hvert fald har avisen i dag offentliggjort en ny omlægning, der vil kunne ses den 29. august. Målet er "de trofaste læsere og abonnenter" og omlægningen betyder, at den daglige Puls-sektion skrottes til fordel for en ugentlig udgave. Til gengæld intensiveres udlandsdækningen i en ny International-sektion, som så skal udkomme alle ugens fem hverdage.

Alle de øvrige magasiner bliver der også ændret på. Det månedlige Viva-magasin bliver ugentligt (om søndagen), mens de videnskabsinteresserede får et nyt søndagsmagasin om viden med navnet Newton.

Derudover fusioners mandagens Sport-magasin med fredagens Tour-magasin i et nyt fredagsmagasin, der både får sport og biler som hovedindhold. Det nye fælles magasin får navnet Tempo.

Om omlægningen siger ansv. chefredaktør Jørn Mikkelsen i en pressemeddelelse:

»Omlægningen er en del af en større publiceringsstrategi, som vi har arbejdet med i et års tid. Den tager sigte på at forkæle vore abonnenter og give dem endnu mere avis med en endnu bedre dækning.«

Han tilføjer, at fokus især er rettet mod den gamle papiravis, som løftes yderligere redaktionelt og får et forstærket fokus på Jyllands-Postens traditionelle kerneområder – indland, det internationale stof og erhvervsstoffet.

»Fra efteråret gælder det så etableringen af abonnementsuniverser på vore digitale platforme, hvor abonnenterne ligeledes vil få tilbudt mange flere journalistiske vitaminer,« siger Jørn Mikkelsen.

Det er i øvrigt nu tre år siden, at Jyllands-Posten valgte at skifte til tabloid-format. Med omlægningen fulgte samtidig en fyringsrunde, som ifølge koncernchef for JP/Politikens Hus, Lars Munch, var uundgåelig på grund af et svigtende annoncesalg.

Lars Munch forsikrede dog den gang over for Journalisten.dk, at der ikke blev tale om at lave en spareavis:

»Vi har slået tre ting sammen: Den Planlagte Avis, tabloidformatet og en sparerunde.
Men hver af de tre ting kunne gøres hver for sig. Vi gør det, som alle andre aviser i verden gør i disse år – vi kigger på, hvordan vi kan drive avisen mere effektivt, og det tager vi nu en snak med tillidsrepræsentanterne om,« sagde han til Journalisten.dk.

Omlægningen i 2008 indebar en del af de magasin-tillæg, som der nu gøres op med. Men et farvel til den daglige udgave af Puls-sektionen er dog ikke lidt med et farvel til det kvindelige publikum, som for tre år siden blev et erklæret indsatsområde.

»Indsatsen lykkedes, og vi har fået en langt rundere profil. Det er en omgruppering til weekenden, hvor også Viva overgår til at udkomme ugentligt,« siger Jørn Mikkelsen ifølge Epn.dk, der rejser spørgsmålet, om omlægningen af Jyllands-Posten reelt også kan sikre avisen det nødvendige salg af flere aviser.

Hertil giver Jørn Mikkelsen dog ingen garantier, men nøjes med at sige, at det er "forhåbningen". 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen