Jyllands-Posten anklages for skjult reklame

Ekspert i skjult markedsføring er »dybt rystet« over, at jp.dk har bragt et videoindslag fra Salling-fondene, som er etableret med midler fra Dansk Supermarked. »En fejl,« siger jp.dk. Også Aarhus Kommune har vist videoen.

Ekspert i skjult markedsføring er »dybt rystet« over, at jp.dk har bragt et videoindslag fra Salling-fondene, som er etableret med midler fra Dansk Supermarked. »En fejl,« siger jp.dk. Også Aarhus Kommune har vist videoen.

»Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Min umiddelbare reaktion under seningen var, at jeg var dybt rystet,« siger Roy Langer, kommunikationskonsulent, på baggrund af et videoindslag, som både jp.dk og Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune har bragt. Roy Langer har været med til at udfærdige forarbejdet til den nyeste danske markedsføringslovgivning og har tidligere været tilknyttet RUC og CBS.

Videoen er bestilt og betalt af Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond i anledning af, at fondene har doneret 171 millioner kroner til godgørende og kulturelle formål.
JPtv har fået videoen af Salling-Fonden og forsynet den med JPtv-logo, så avisen fremstår som officiel redaktionel afsender. Den eneste anden kildehenvisning på videoen er "Youtube". Jyllands-Posten fortryder i dag forløbet.

»Det er en fejl. Det var en, der havde troet, at det var vores politik at lægge den slags på på denne her måde. Der skulle selvfølgelig have fremgået, hvor klippet kom fra, og vi skulle have redigeret i det. Nogle gange går det hurtigt på en nyhedsredaktion, og så sker der fejl, men vi prøver selvfølgelig at gøre det så godt, vi overhovedet kan,« siger Jacob Bendixen Andersen, fagredaktør og ansvarlig for JPtv.

Videoen oplister, hvem der har modtaget penge af fonden, og fortæller historien om Herman Salling, der stiftede Dansk Supermarked. Mens videoen nærmer sig sin afslutning, fader strygere i baggrunden langsomt ud, og frem toner et portrætfoto af en smilende fondsstifter med teksten:
"Alt det her har kun kunnet lade sig gøre i kraft af kundernes tillid, tålmodighed og venlighed. – Herman Salling (1912-2006)"

Aarhus Kommune er med 75 af de 171 millioner donationskroner den modtager, der har fået flest penge. Det er også kommunen, der står bag ideen om videoen.
»Ideen til at lave en film er faktisk min. Jeg sad til et møde med fonden sammen med en række af de andre store donationsmodtagere, hvor vi skulle finde ud af, hvordan vi skulle kommunikere donationen,« siger Michael Jaap, pressechef i Aarhus Kommune.

Men Roy Langer mener heller ikke, at "reklamevideoen" hører til på en kommunal hjemmeside.
»Det burde overhovedet ikke være muligt – det er produktplacering på en offentlig virksomheds side. Det viser jo bare, at Danmark er en bananrepublik, for når man kommer til et niveau, hvor politik, medier og erhvervsliv på den måde spiller sammen, så ligner det jo ikke et demokrati,« siger Roy Langer.

Kritikken bliver afvist på Borgmesterens Afdeling i Aarhus af seniorkommunikationskonsulent Per Ryolf.
»Det er da klart, at Salling får opmærksomhed på videoen og den donation, de har givet. Men jeg vil holde fast i, at vi ser filmen som et relevant stykke information, som godt supplerer den pressemeddelelse, vi har lavet i anledning af donationerne,« siger Per Ryolf.

Jacob Bendixen Andersen siger, at JPtv efterfølgende har opstrammet procedure og retningslinjer for indhold fra private aktører. Han understreger, at redaktionen generelt ikke er afvisende over for videoer fra virksomheder og organisationer.

»Hvis Mærsk kommer med en video med deres nye skib, som bliver det største i hele verden, og vi alligevel skriver om det, så er vi ikke berøringsangste over for at vise den, hvis vi mener, at det tilfører noget til journalistikken,« siger Jacob Bendixen Andersen, der understreger, at JPtv altid forbeholder sig retten til at redigere i tilsendte videoer.
"Vi bringer aldrig rene reklamebudskaber – medmindre det er relevant i en journalistisk sammenhæng," skriver Jacob Bendixen Andersen i en mail til Journalisten.

Roy Langer vurderer, at det ville få væsentlige konsekvenser, hvis videoen fra JPtv blev indbragt for Forbrugerombudsmanden.
»Det er min vurdering, ikke som jurist men som skjult reklame-ekspert, at Jyllands-Posten kan vente sig en ordentlig bøde,« svarer Roy Langer.

Jan Trzaskowski, ekspert i markedsføringsret ved CBS, vurderer opblødende, at det umiddelbart må være klart for seeren, at klippet ikke kun har informativ, men også kommerciel karakter.
»Når jeg ser det, så synes jeg, at det fremgår tydeligt, at der reklameres for Salling,« siger Jan Trzaskowski.

Han vil dog ikke udtale sig endeligt om, hvorvidt klippet er lovligt eller ej.
»Det er op til domstolene,« siger Jan Trzaskowski.
JPtv har udskiftet videoen med en redigeret version efter Journalistens henvendelse. I den nye oplyses producenten, og omtalen af Herman Salling er klippet ud.

0 Kommentarer