Medieåret 2008: Jv.dk vil gå i amerikanske mediers fodspor og satse på superlokalt brugergenereret indhold om alt fra hundeudstillinger over trafikulykker til historien om det lokale fodboldhold.
Relanceringen af Jv.dk finder allerede sted på tirsdag. Brugerne får mulighed for at indtaste deres adresse, og så vil hjemmesiden fremstå med de helt lokale nyheder alt efter brugerens matrikel.
"Du indtaster eksempelvis, at du bor på Højvej 2 i Gram i Haderslev Kommune, og så bliver hjemmesiden vendt om, så det helt lokale kommer først i modsætning til nu, hvor man begynder med det landsdækkende og det fra storkommunerne, og så skal man ud og lede rundt for at finde det meget lokale," siger Mikael Kamber, som er ansvarshavende redaktør og administrerende direktør på Syddanske Medier.
JydskeVestkysten har blandt andet studeret amerikanske og norske modeller for såkaldt hyperlokal journalistik, men er endt med at udvikle sin egen model.
"Vi skal bruge vores 140 faglærte journalister til det, de er bedst til, nemlig at fortælle de lidt mere komplekse historier med flere partskilder. Til gengæld skal borgerne så levere historien om det lokale hundeshow – man kunne kalde det matrikeljournalistik," siger Mikael Kamber.
For at sikre, at der er brugergenereret indhold på siden fra starten, har JydskeVestkystens ni lokalredaktioner udpeget en række engagerede borgere, som man specielt gerne vil have bidrag fra.
De har så fået en af 1000 præsentations-cd'er og flyers og er blevet opfordret til at sende historier ind. Ingen af bidragyderne vil få løn for deres arbejde, da det ifølge Mikael Kamber er for dyrt og administrativt bøvlet.
Med den kommende satsning kobler JydskeVestkysten sig på den vigtige webtendens med brugertilpasning af hjemmesider. Dog understreger Mikael Kamber, at brugerne stadig kan vælge den traditionelle version af Jv.dk.
"Der er også en stærk tendens til, at mange ikke gider det, de opfatter som ligegyldigt og uoverskueligt fnidder. Derfor vil brugerne stadig kunne vælge den skarpt redigerede version af virkeligheden med de vigtigste historier først, som vi kender den. Den helt lokale tilgang er valgfri," siger Mikael Kamber og tilføjer: "Det er lidt af et eksperiment. Vi beder til Gud om, at det vil fungere."
På det økonomiske område satser Syddanske Medier på at få styr på en dårlig og derfor også dyr distribution.
Læs også den forrige artikel i serien om Medieåret 2008. Her vurderer ansvarshavende chefredaktør for 24timer Marianne Gram at der vil være færre gratisaviser i Danmark, når året er omme.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.