search

JydskeVestkysten ”afslører” Geelmuyden Kiese

Kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese blev hyret af Region Syddanmark til at skaffe omtale af et lokalt ”topmøde”. Men bureauet endte selv i hovedrollen: ”Regionens topmøde koster borgerne dyrt,” lød det i JydskeVestkysten, der undrede sig over dårlige tip. Ingen kommentarer fra Geelmuyden Kiese

Rasmus Just er journalist på JydskeVestkystens Nyhedsredaktion, der dækker indlands- og erhvervsstof i Sydjylland. Han har dækket regionen i flere år. Han skulle også skrive om et syddansk topmøde, som Region Syddanmark stod for i Kolding midt i april.

Formålet med mødet var at sætte fokus på vækst og udvikling i regionen. Og det kunne der potentielt være flere gode historier i.

Der sidder 20 mand stærk i regionens kommunikationsafdeling, og Rasmus Just plejer at kunne stole på, at de lokale kommunikationsfolk sælger historierne ærligt. Det plejer at være ham, kommunikationsafdelingen kontakter.

»Jeg har et godt professionelt samarbejde med regionens kommunikationsfolk. Når de henvender sig, så plejer det at være veldokumenterede historier.«

Gik uden om Rasmus Just

Derfor kiggede Rasmus Just en ekstra gang, da en kollega på redaktionen fik en telefonisk henvendelse fra kommunikationsfirmaet Geelmuyden Kiese (GK) med base i København angående topmødet.

»Henvendelsen gik på, at vi kunne få et eksklusivt interview med regionsformand Carl Holst(V) inden topmødet. Det grinede vi lidt af. Vi har et godt forhold til alle politikere i regionen, og vi har ingen problemer med at få dem i tale. GK præsenterede det for os, som om det var en aftale med selveste Putin, vi havde mulighed for at få. Vi svarede, at vi gerne ville skrive om topmødet, men at der skulle lidt mere kød på,« forklarer Rasmus Just.

Og det stoppede ikke ved den første henvendelse fra GK.

»Den 8. april prøvede GK at sælge en historie om, at der ikke er østeuropæisk kriminalitet i de sydligste kommuner i landsdelen. Vi gennemgik tallene, som på ingen måde dokumenterede påstanden, og vi afviste derfor historien. Men inden blev min kollega ringet op tre gange i løbet af et par timer, hvor en ansat hos GK ville vide, om vi gik videre med historien,« siger Rasmus Just.

»Dem havde vi bragt«

Senere samme dag forsøgte GK sig ifølge Rasmus Just med endnu en historie. Denne gang handlede det om, at sydjyske virksomheder er danmarksmestre i eksport. Men her var GK for sent ude:

»Den historie havde vi fået fra regionens presseafdeling kort forinden,« forklarer Rasmus Just.

Dagen efter fik redaktionen endnu en mail. Denne gang fra en anden ansat i GK.

»Medarbejderen beklagede de foregående ubrugelige historier, vi var blevet præsenteret for. Han præsenterede os for historien om, at sydjyske virksomheder er rigtig gode til at skabe jobs. GK var bare ikke opmærksom på, at regionens presseafdeling allerede havde sendt os den historie, som vi havde fortalt på et helt opslag på indland kort forinden.«

Hele forløbet skabte undren på den store jyske regionalavis: Eksternt bureau. Historier, der ikke holder. Gamle tip. Og henvendelser til andre journalister end den, der sidder med stoffet.

»Min interesse var nok bare skærpet af, at et så dyrt og velrenommeret firma opførte sig så uprofessionelt,« siger Rasmus Just.

Geelmuyden Kiese røg selv i avisen

Han kontaktede regionens presseafdeling for at få dem til at bede Geelmuyden Kiese om at holde op med at sende ubrugelige historier til redaktionen.

»Jeg fik oplyst, at GK var hyret af regionen til at stå for pr i forbindelse med topmødet. Efter den sidste henvendelse på mail hørte vi ikke mere fra GK.«

Rasmus Just søgte aktindsigt. Og nu kom Geelmuyden Kiese selv i avisen. Rasmus Just skrev i JydskeVestkysten historien om, at regionen havde brugt 267.375 kroner på et eksternt firma i forbindelse med topmødet.

”Regionens topmøde koster borgerne dyrt,” lød overskriften – med denne opfølgning i artiklens indledning:

”Region Syddanmarks egne kommunikationsfolk kunne ikke bruges til at promovere et topmøde i sidste uge. Løsningen blev et københavnsk pr-bureau med en regning på mere end en kvart million kroner til følge. Det møder hård kritik. Dansk Folkeparti vil have en redegørelse.”

Det blev også til en leder om GK's forsøg på at afsætte historier til JV skrevet af lokalredaktør Mads Sandemann med rubrikken:

”Lille udgift med stor signalværdi”.

Ingen landsdækkende gennemslag

Og der slutter det ikke. Rasmus Just forklarer, at JydskeVestkysten følger op på historien i morgen:

»Vi har jo fået oplyst af regionen, at formålet med at bruge GK blandt andet var for at komme i de landsdækkende medier. I morgen torsdag den 23. april bringer vi en historie om, hvor mange af de landsdækkende medier, der har omtalt topmødet. Det er der ingen, der har. Vi har skrevet om det og der har været korte indslag på TV Syd og TV2 Fyn.«

Ingen kommentarer

Geelmuyden Kiese er med 150 ansatte Skandinaviens største partnerejede kommunikationsbureau, fremhæver bureauet på sin hjemmeside. Hvor det også markeres, at grundværdierne er:

”åbenhed, integritet, offensivitet og sans for humor”.

Det konkluderes også: ”Vores vision er at arbejde for et mere åbent samfund.”

Mikkel Bentsen, seniorkonsulent hos Geelmuyden Kiese, var tilknyttet opgaven i Region Syddanmark. Han har ikke kommentarer til forløbet.

»Vi kan ikke kommentere på konkrete kundeopgaver,« forklarer han.

Mødemapper af en vis standard

Kommunikationsafdelingen i Region Syddanmark vil heller ikke udtale sig, men henviser til konstitueret regionsdirektør Jakob Stengaard Madsen. Han forklarer brugen af kommunikationsfirmaet med opgavens helt særlige karakter.

»Det var et ekstraordinært arrangement, der krævede nogle andre kompetencer. Der skulle blandt andet laves mødemapper af en vis standard. Der skulle også laves kommunikation og pr samt praktiske opgaver i forbindelse med mødet,« siger Jakob Stengaard Madsen.

»Vi har en dygtig kommunikationsafdeling, og jeg har kun ros til dem. Vi kigger altid først på, om det er en opgave, vi kan løse selv. Hvis vi vurderer, at der skal nogle andre kompetencer til, så samarbejder vi med andre. Det her er ikke første gang.«

Evaluering forude

Nu er sagen landet som en varm politisk kartoffel. Lokale politikere kræver svar på, hvorfor regionen, der skal spare, bruger over en kvart million på at hyre et eksternt bureau, når den selv har 20 kommunikationsfolk ansat.

»Vi har lyttet til kritikken, og vi vil lave den redegørelse, som vi er blevet bedt om fra politisk hold,« siger Jakob Stengaard Madsen til Journalisten.

Blev opgaven løst tilfredsstillende af GK?

»Det er vi ikke færdige med at evaluere på.«

Sammenfatningen fra Rasmus Just lyder således:

»Det er et meget godt eksempel på, hvad der kan ske, når man bruger et kommunikationsfirma, der ikke er lokalkendt.«

Kommentarer
24
Jens Bertelsen
22.04.15 12:46
Godt håndteret af JV. Man kan
Godt håndteret af JV. Man kan ofte blive forundret over kvaliteten af de henvendelser, der kommer fra store "professionelle" kommunikationsbureauer
Fremhævet af Journalisten
Sune Falther
22.04.15 12:57
lokalredaktør Lars Sandemann
lokalredaktør Lars Sandemann hedder nu Mads
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
22.04.15 13:04
Tak. Vi retter.
Tak. Vi retter.
Fremhævet af Journalisten
Jens Ringberg
22.04.15 13:06
Stor ros til JVs dygtige folk
Stor ros til JVs dygtige folk. Herlig læsning.
Fremhævet af Journalisten
Marie Irgens
22.04.15 13:29
Man må se på det positive:
Man må se på det positive: Det er da dejligt, at regionens pressefolk generelt holder et højt niveau, ifølge JV! Det kan meget vel tænkes, at de simpelthen har haft for travlt til at håndtere topmødet oven i den daglige drift, og her synes jeg det er helt fair at hyre ekstra hjælp ind. Men til en anden gang bør det eksterne bureaus pressearbejdet nok superviseres af de egne pressefolk.
Fremhævet af Journalisten
Mads Hansen
22.04.15 13:53
Er der virkelig 20 pressefolk
Er der virkelig 20 pressefolk i regionen, som Journalisten skriver?
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
22.04.15 14:33
@Marie Irgens: Naturligvis,
@Marie Irgens: Naturligvis, men det er jo bare ikke begrundelsen.
@Mads Hansen: Nej, kommunikationsafdelingen er en blanding af journalister, fotografer, grafikere, og webfolk mener jeg også der er. Og de laver meget andet end pressearbejde.
Fremhævet af Journalisten
Lykke Møller Kristensen
22.04.15 20:52
Hvad er vinklen på artiklen?
Hvad er vinklen på artiklen? At pege et bureau ud, gøre dem til grin eller fremhæve JV her? Det virker snarere meget lokalt og lukket og lidt: "Kom ikke her til Jylland og tro, i er noget."

Hvis Regionen hyrer et bureau, så er det vel også Regionens ansvar, at tingene er koordineret, så de ikke melder historier ud, der ikke er sket brief omkring.

Fremhævet af Journalisten
Kim Ege Møller
23.04.15 04:30
Underlig historie. Mest
Underlig historie. Mest underligt er det, at Journalisten et hoppet på JV's vogn, og fortæller at det er det Københavnske PR bureau der har fejlet. Historien tyder snarere på, at det er koordineringen og aftalen mellem regionens kommunikationsafdeling (opdragsgiveren) og pr-bureauet der har haltet. Man forstår godt at JV synes det er en god historie at kritisere københavnerne - hvorfor viderebringer Journalisten den historie ukritisk?
Fremhævet af Journalisten
Lykke Møller Kristensen
23.04.15 05:57
Hvis jeg var leder på JV
Hvis jeg var leder på JV ville jeg aldrig tillade en journalist eller redaktør at gå ud med disse oplysninger. Der bedrives PR alle steder - og det falder nogle gange rigtig skidt ud. Men at udstille metoder på denne måde, er helt galt. Derfor er det også en meget mystisk historie. For hvem spinner på den? Er det i virkeligheden ikke JV, der spinner mest - og hvorfor i alverden hoppe fagbladet Journalisten med på denne vogn. Dem findes der da en million af.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
23.04.15 06:01
Kære Kim

Kære Kim

Tak for kommentar.

Som det fremgår har vi bedt både kommunikationsbureauet, kommunikationsafdelingen og regionen om kommentarer.

Hverken kommunikationsafdeling eller bureau vil svare. Regionen peger på en kommende evaluering.

Vi har ikke oplysninger, der aktuelt understøtter din tese om, at det er koordineringen mellem bureau og kommunikationsafdeling, der er gået galt. Hvis vi får de oplysninger, bringer vi dem.

Vi har valgt at skrive artiklen på baggrund af de oplysninger, vi kunne få.

Mvh

Med venlig hilsen
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
23.04.15 06:54
Kære Øjvind.

Kære Øjvind.

Det er efter min mening ikke nødvendigt med yderligere oplysninger. Det fremgår klart af artiklens informationer, at GK burde have haft en kontakt i RGs kommunikationsafdeling, så GK undgik det pinlige at forsøge at afsætte gamle historier.
Men klart nok, at det tilsyneladende manglende spørgsmål fra journalisten, gør det vanskeligt at nævne i artiklen.
Normalt er det jo ikke tidskrævende at finde historierne på nettet, så GK burde vel kunne have undgået det - selv uden kontakten.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Folke
23.04.15 06:58
Lykke Møller Kristensen, hvad
Lykke Møller Kristensen, hvad i alverden er der galt med at udstille PR-bureauers metoder?
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
23.04.15 08:02
Lykke Møller Kristensen: Jeg
Lykke Møller Kristensen: Jeg vil da altid gerne vide om mine skattekroner bliver brugt fornuftigt. Og i det her tilfælde lader det til, at den kvarte million kroner kunne være brugt bedre. Hvorfor skulle historien ikke skrives?
Fremhævet af Journalisten
Lykke Møller Kristensen
23.04.15 10:21
Det forstår jeg, at du gerne
Det forstår jeg, at du gerne vil Russel, men det er en ensidig historie. Der kan have været mange andre tiltag, som GK tog, som ikke belyses.

Og er JV ikke lidt part, når Rasmus Just udtaler: Det er et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, når man hyrer et bureau, der ikke er lokalkendt.
Med slet skjult latterliggørelse og måske også en lille bitterhed over at være blevet "gået udenom".

Jeg ser ofte, at den slags herredømmer om eget stofområde afføder virkelig grim omtale, når det kommer til lokaljournalistik.

Hvordan forholder Journalisten sig til dette, Øjvind?

Så min anke indeholder nok også en del subjektivt:-)
Fremhævet af Journalisten
Lykke Møller Kristensen
23.04.15 10:35
Den kan også skrives, men den
Den kan også skrives, men den er efter min mening ensidig. Kilden er en journalist på JV, der ikke kun fortæller om arbejdsgangen, men også forholder sig med en mening. Peger fingre, hvis du spørger mig. Dermed bliver den svær for mig at sluge, for alle journalister - og andre virksomheder - oplever fejl og direkte pinlige leverancer. Og jeg får ikke svar på, om der er andre ting i den kvarte million end pressekontakt. Det tror jeg, der er. Så måske ved du ikke helt, hvad dine skattekroner går til, bare fordi en journalist fortæller om nogle skæve indslag. Dette fremgår alt for lidt i artiklen.
Desuden mener jeg, at der mangler kritisk vinkling omkring Regionens "20 mands store kommunikationsafdeling", som jeg kender mange af - og deres rolle i forhold til brief etc.
Og hvorfor er det vigtigt, at journalisten blev "gået udenom". Det er mikrofonholderi.
Fremhævet af Journalisten
Lykke Møller Kristensen
23.04.15 10:36
Lotte Folke:

Lotte Folke:
Fordi jeg ikke tror, det er alt, Regionen har fået for den kvarte million. Og det melder artiklen ikke noget om. Desuden synes jeg, JV som kilde giver en mærkelig ensidighed.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
23.04.15 10:55
Kære Lykke

Kære Lykke

Tak for kritik og replik.

Det kan vel ses som en del af kritikken af bureauet, at det ikke formår at udse sig den medarbejder, der normalt dækker de vinkler, bureauet forsøger at sælge ind.

En henvendelse, der medfører potentielt dobbelt ressourceforbrug på en travl nyhedsredaktion, kommer jo lidt dårligt fra start.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Søren Tougaard
23.04.15 16:02
Et hvert kommunikationsbureau
Et hvert kommunikationsbureau skal stå på mål for deres arbejde. Ikke mindst når opgaven involverer offentlige kunder og skatteborgernes penge. Derfor er historien da yderst relevant.
Fremhævet af Journalisten
Sune Falther
23.04.15 16:12
Hej Lykke

Hej Lykke
Du har en pointe i, at der er en slet skjult latterliggørelse - og den er så også på sin plads.
Det er en fin Erasmus Montanus-historie i, at regionen vil ha det så fint, at man spørger nogen i København. Når man også medregner, at det - blandt andet - er en af regionens opgaver at bidrage til lokal udvikling, så er det dobbelt flovt, at man 1) køber ind uden for egen geografi og 2) får et ringere produkt.
Fremhævet af Journalisten
Anne Dorthe Holm
23.04.15 16:37
Vel bjæffet, Sune!
Vel bjæffet, Sune!
Fremhævet af Journalisten
Svend Erik Sokkelund
23.04.15 21:03
Man ku' få den kætterske
Man ku' få den kætterske tanke, at det eneste, det fine, udenbys bureau har lagt sjæl i at skrive, er regningen...
Fremhævet af Journalisten
Jacob Lange
24.04.15 12:14
Det beviser vel (endnu engang
Det beviser vel (endnu engang), at det ofte kan betale sig at bruge et af de jyske PR-bureauer. Lige så dygtige, billigere og mindste lige så effektive.
Fremhævet af Journalisten
Poul Desvignes-Willadsen
24.04.15 17:15
20 ansatte i en
20 ansatte i en kommunikationsafdeling er langt over, hvad der burde være brug for. Og en af dem kunne uden tvivl have klaret opgaverne omkring topmødet og løftet det op på det rigtige niveau.
Har lige oplevet tre sygehusafdelinger indefra i Esbjerg som patient, og på alle tre blev der løbet stærkt. Det er altså ikke nok med en stor kommunikationsafdeling, der kan fortælle om sundhedsvæsenets fortræffeligheder, mens sygeplejerskerne og andre faggrupper løber stærkt for i det hele taget at følge nogen lunde med.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen