search

JV: Ny borgerjournalist hver anden time

En ny borgerjournalist melder sig i rækkerne hver anden time hos prisvinderne JydskeVestkysten. Det giver flere jobs til os uddannede journalister, ikke færre, siger chefredaktøren til Journalisten.dk.

En ny borgerjournalist melder sig i rækkerne hver anden time hos prisvinderne JydskeVestkysten. Det giver flere jobs til os uddannede journalister, ikke færre, siger chefredaktøren til Journalisten.dk.

Mediernes Internet Pris blev uddelt i går af Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), og her vandt JydskeVestkysten/Syddanske Medier i kategorien 'brugerinddragelse' for deres satsning på at lade almindelige mennesker skrive nyheder og tage billeder til hjemmesiden Jv.dk.

»Det er jo dejligt at få sådan et skulderklap, det er jo benzin på tanken,« siger chefredaktør Mikael Kamber til Journalisten.dk.

Efter Jv.dk lancerede deres satsning, der hedder 'Læserne skriver', har Nordjyske Medier været på inspirationsbesøg for at forbedre deres egen brugerinvolvering.

»Det er kun godt, at vi kan hjælpe hinanden. Vores model er jo skræddersyet til lokale medier, og det er helt klart der, jeg ser de bedste muligheder for borgerjournalistikken. Vores fastansatte skal jo skrive til nogle tusinde mennesker, men borgerjournalister kan godt skrive om hundehvalpen inde hos naboen,« siger Mikael Kamber.

Lige nu har JydskeVestkysten 1856 registrerede borgerjournalister, og der kommer cirka en ny til hver anden time.

»Det er selvfølgelig ikke nok bare at have en masse, der er registrerede. Det kræver også, at de er aktive, men jeg tror stille og roligt, at det kommer til at brede sig,« siger Mikael Kamber.

Mikael Kamber mener ikke, at borgerjournalisterne er nogen trussel mod alle os almindelige journalister. Tværtimod.

»Det giver en masse nyt arbejde, fordi der er så mange, der skal coaches, og så meget, der skal udvikles. Vi bliver heller ikke udfordret på håndværket, for det vi er gode til, de komplekse historier, der er borgerjournalisterne bare ikke lige så gode,« siger han.

I slog det i sin tid stort op, at Jv.dk skulle have 5000 borgerjournalister i sit univers. Hvordan går det med det mål?

»Det her handler ikke så meget om et tal, men mere om, at vi får noget relevant stof ind. Og der kan vi sige, at dem, der skriver, og dem, der læser vores brugerstof, har stor glæde af det. Borgerjournalisterne er en slags forlænget arm for os,« siger han.

Har I nye elementer i støbeskeen til brugerne?

»Vi vil have et endnu bredere site, og vi vil også have brugeranmeldelser af restauranter, film osv.. Det handler om, at brugerne også skal kunne komme med deres bidrag her,« siger Mikael Kamber.

Kommentarer
9
John Peters, journalist
13.06.08 14:00
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Så mangler vi bare at finde ud af, om der er andre end den allernærmeste familie, der læser det ufattelige vrøvl, mange af disse borgerjournalistder lukker ud.....

John Peters

Ribe - og læser af jv.dk

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
14.06.08 11:05
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time
Jeg klikkede mig ind på www.jv.dk i går og læste en lille sag om børn, der opfører et spil ved Jels. Godt nok var artiklen ikke skruet sammen med journalistisk faglig standard, men den indeholdt faktisk en masse information - og der blev henvist til en hjemmeside. Der var sågar også oplysende billeder med. Sådan set meget fint!
Fremhævet af Journalisten
Benny Baagø
15.06.08 08:51
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Jeg er journalist på JydskeVestkysten og synes, det er et dejligt værktøj.

På Varde-redaktionen har vi fundet flere historier i borgerjournalist-indlæggene, som vi har arbejdet videre med. Blandt andet er topnyheden på side 2 i lokalsektionen i dag en udløber af et BJ-indlæg :-)

Og ja.... meget stof har kun interesse for de allernærmeste, men er det ikke ok? Vi kan som journalister ikke dække alt det hyperlokale indhold, men der er jo dejligt meget plads på nettet til, at andre kan gøre det. Hvad er det store argument for ikke at gøre det?

Fremhævet af Journalisten
John Peters, journalist
15.06.08 09:16
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Hej Benny - jeg efterlyser blot viden om, hvor mange der egentlig læser disse borgerartikler, hvoraf de fleste virker mere forvirrende end egentlig oplysende? Den Netforening, der har "hædret" jv.dk oplyser selv i den nyeste undersøgelse brugerundersøgelse, at netbrugere er uhyre selektive i deres søgning efter fx. nyheder, adresser, kontakt eller hvad de nu går efter. Alt andet på websiden er "stø'j" og virker hæmmende for de fleste brugere.

Nu mere ligegyldigt "stof" der ligger på en nyhedsside, jo færre vil med tiden søge på siden, er konklusionen i undersøgelse, som jeg mener at  også jv.dk refererede.

Men det er sgu da flot at jv nytænker, og oven i købet modtager hæder for initiativet. På mig virker det bare som en gang "De ringe, vi spiller" på nettet.

Mange gode hilsner

John Peters

Ribe 

Fremhævet af Journalisten
Bent Andersen
16.06.08 08:42
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time
JVs nyskabelse, læserjournalisterne, er i nær familie med de meddelere, der i generationer forsynede og vel stadig forsyner redaktionerne med nyheder af varierende kaliber. En slags produktudvikling med tilbagevirkende kraft. På JVs netavis kan alle være med, også naboens hundehvalpe. Netavisen og læserne kommer lidt tættere på hinanden og på selve den tilværelse, aviserne er sat på jord for at skildre. Det er henrivende gammeldags, en tilbagevenden til hø-og-halmpressen…og i den nye forklædning nært beslægtet med supermarkedernes slagtilbud, der skal lokke kunder til butikken for at købe andet og mere. I øvrigt kan jeg godt lide det demokratiske element i foretagendet og den respekt for læserne, som (jeg håber) ligger bag.
Fremhævet af Journalisten
John Peters, journalist
16.06.08 09:58
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Ja, ja, jeg kan godt se pointen, det bliver bare spændende at se, hvor mange der vil læse disse indlæg. Nogle læsere skal der nok være: Jeg var engang ude og interviewe en gammel, pensioneret lokomotivfører i Nordsjælland, og han brugte så godt som hele eftermiddagen, når posten havde været der, på at læse Frederiksborg Amts Avis! Jeg havde ham iøvrigt mistænkt for at tælle kommaer, som den gode Knagsted..:)

mange hilsner

John, Ribe

Fremhævet af Journalisten
Kristoffer Friis
16.06.08 13:25
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Tillykke til jv.dk! - Som kender af JydskeVestkysten og ivrig læser, når jeg er på besøg hos svigerfamilien er det et godt tiltag og en fed fornyelse, som er oplagt at en lokalavis hopper på.

Jeg har set den lokale byavis i Hovborg (fem hæftede a4-sider) videreudnytte stof fra borgerjournalisterne i området, som stolt bruger titlen "borgerjournalist, JydskeVestkysten". Det er da aggregering af indhold 360 grader.

Man kan vel godt kalde initiativet for 'De ringer, vi spiller' (som John Peters gør i en tidligere kommentar), for Jv.dk stiller en platform til rådighed og en nogle moderatorer. Vi er vel ude i samme P4-segment, men forstår jv.dk at produktudvikle konceptet, ja, så er der også mindre risiko for at det bliver så sluddervornt som radioprogrammet. Som dog overlevede i den facon i hele 38 år.

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
16.06.08 16:10
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Ren Jørn Hjorting, det JV har gang i her.

Men det er jo også en succes, forstå det, dem der kan...for det er tomgang og intethed i højpotens. Hvad fanden rager det mig, at naboens kat har skidt en klat - og så i nat?

Den nyhed kan jeg godt leve foruden, men okay, mange røvkeder sig og tror, de får indflydelse ved at JV stiller denne plads af til dem. For mig flytter den slags ingenting. Der mangler redigering!!!!

At JV får en pris for initiativet viser blot, at prisudnævnerne ikke har haft så meget at vælge mellem. Der sker jo ikke megen innovation på nettet. Og mht til JV´s initiativ - lad os liiige se antal hit på de specifikke emner fra borgerjournalistikken. Måske viser det sig, at jordbærplukning i Hoven er den mest læste, når den statistik gøres op.

Gaaaaaaaaaaab..."ja, nu gik den sorte klap ned...".

 

 

Fremhævet af Journalisten
John Peters, journalist
17.06.08 18:20
Re: JV: Ny borgerjournalist hver anden time

Ikke for at trække denne debat ud i det urimelige, men hvad mon der er den dybere mening med dette "borgerjournalist-indlæg", som jeg har sakset fra jv.dk i dag:

En ledig stilling , nej tak , lønnen er jeg ikke tilfreds med , siger jobsøgende.

Det giver så problemer med flere ansatte , der er ikke nok ansatte , men der kan være penge til flere ansættelser.

Faste stillinger , en overenskomst , der kan være frynsegoder. Der kan vel også være ekstra timer , man får penge for .

En ledig stilling , nej tak.

For en del år siden var det sådan , hvis man var jobsøgende , der var en ledig stilling ved kommunen ( deres jobformidling ) , eller arbejdsformidlingen. Sagde man ikke 1000 tak , og ikke ville have en ledig stilling , var det en karantæne , en økonomisk straf fra arbejdsløshedskassen , og så var det kontanthjælp.

Man kunne ikke sige nej tak til en ledig stilling , lønnen er altså ikke god nok.

Det kan man åbenbart i 2008.

Kontanthjælp er noget med , at alle aktiver gøres til et problem . Det kan for singler og de unge være en meget lave sats og arbejdstvang. Uden overenskomst og rettigheder. www.ladk.dk , menuen til venstre.

De klappede kassen i ( kommunen ) , han ville ikke finde sig i den behandling han fik , nu bor han på et forsorgshjem , der var ikke penge til huslejen.

Det er en meget hård straf at få .

De snakker fortiden meget om socialt belastede bolig områder. Mange mennesker med store sociale problemer , livsværdien snakker man meget om fortiden.

Man kunne ændre ved de meget lave satser til de unge og singlerne. Man kunne ændre ved formue problemerne , alle aktiver gøres til et problem - det kan være bilen. Den skal man jo bruge , når man søger arbejde.

Der er også kontanthjælps modtagere der kan sige , jamen det kan da virkelig ikke betale sig at arbejde , i flere år uden aktivering ( oplysninger fra Ekstra bladet ).

Kan regningerne ikke betales , er det incasso , dyre advokater , fogedretten , RKI. RKI. trues der med , det kan være en helt urimelig regning.

Det bedste er , at have et arbejde . Er der sociale begivenheder , skal man have hjælp , ( og ikke ud fra de love kommunerne arbejder ud fra ) , FÅ mange sociale problemer.

Et arbejde , fagforening og arbejdsløshedskasse , og ikke noget med kontanthjælp.

Ha en god dag.


 

Man kan åbenbart også skrive sort....
mange hilsner
John - Ribe
Fremhævet af Journalisten