Podcast

Julestemning på LinkedIn hjælper PET op af krisehullet

PET har begået en ’imponerende’ og ’megacool’ adventskalender på LinkedIn, lyder det fra panelet i ’Budskab’. Måske den ligefrem er første skridt på vejen ud af krisen med FE-sagen

”VIL DU DRIKKE MORGENKAFFE AF EN PET-KOP?”

Sådan teasede Politiets Efterretningstjeneste i sidste uge på LinkedIn for deres adventskalender, hvor de hver søndag udlodder fem ’eksklusive PET-kopper’. For at deltage i adventskalenderen skal man svare på et spørgsmål om PET.

Og det er der tilsyneladende rigtig mange danskere, som gerne vil.

Over 1.000 LinkedIn-brugere har besvaret det første spørgsmål i adventskalenderen. I podcasten ’Budskab’ kalder Emil Nielsen, pressechef i Danmarks Naturfredningsforening, adventskalenderen for ’megacool’.

Han er overbevist om, at PET har slået rekord som den danske myndighed, der har opnået flest interaktioner på et LinkedIn-opslag med dens opslag fra 1. søndag i advent.

”Det vil jeg æde min hat på, det må det være,” siger Emil Nielsen.

I kontakt med flere mennesker

Han peger på, at det på LinkedIn primært er de personlige profiler, som skaber interaktioner.

”Så at PET formår at sætte ild til deres myndighedsprofil på den måde er godt nok imponerende.”

Tine Lund-Bretlau, direktør i White Cloud, fremhæver, at PET både opnår positiv opmærksomhed og forstærket rækkevidde med adventskalenderen.

”Det er en mulighed for dem for at komme i kontakt med en masse mennesker, som de ikke nødvendigvis er i berøring med til hverdag,” siger hun.

Adventskalenderen fra PET kommer efter nogle hårde måneder for efterretningstjenesten, der har været trukket ud i rampelyset på grund af FE-sagen, hvor både Claus Hjort og Lars Findsen har udtalt, at sagen var orkestreret fra Statsministeriet.

Noget, som PET selv pure afviste i en pressemeddelelse.

Graver sig op af hullet

Den gode stemning fra adventskalenderen er næppe nok til at overstråle skyggerne fra FE-sagen, mener panelet i ’Budskab’. Men måske den er et skridt på vejen.

”Når man er i krise, skal man prøve at grave sig op af det hul,” siger Emil Nielsen og peger på, at et af elementerne til at lykkes med det er at skabe ’positiv energi’ om sig selv.

”Det gør det her i den grad. Det er godt tænkt, hvis det er tænkt som en del af deres samlede krisekommunikation for at genetablere tilliden hos den brede befolkning,” siger han.

PET har ikke ønsket at stille op til interview om idéen og formålet med adventskalenderen.

Men de skriver i en mail, at man kan finde dem på LinkedIn ”ligesom de fleste andre både offentlige og private organisationer, styrelser og virksomheder”.

”I PET ser vi LinkedIn som en oplagt mulighed – ligesom mange andre arbejdspladser – til at fortælle, hvordan det er at arbejde i PET, da også PET har et rekrutteringsbehov og et ønske om at tiltrække dygtige medarbejdere.”

0 Kommentarer