JP/Politikens Hus siger nej tak til ”almisser” fra Google

Google skal holde op med at misbruge sin dominans på annoncemarkedet frem for at købe sig til goodwill hos trængte medievirksomheder med støttemillioner. Det siger JP/Politikens Stig Ørskov, der ikke vil søge Google om ”almisser”. Google: ”Man behøver jo ikke søge”
  • Linda Johansen/Ritzau Scanpix
    Som et frit og økonomisk uafhængigt mediehus foretrækker JP/Politikens Hus at finansiere sine egne investeringer, lyder det fra Stig Ørskov.
21.03.2019 · 14:53

Tidligere i dag uddelte Google 7,7 millioner kroner i støtte til en række danske medier. Jysk Fynske Medier modtog for eksempel 2,7 millioner kroner, og IMS og Danwatch fik 4,1 millioner kroner til et internationalt samarbejde.

Ingen af de projekter, der modtog penge fra Google i dag, er fra JP/Politikens Hus. Og det er ikke helt tilfældigt. For administrerende direktør i JP/Politikens Hus Stig Ørskov ønsker ikke at bede om penge fra netop Google.

”Som et frit og økonomisk uafhængigt mediehus foretrækker vi at finansiere vores egne investeringer,” skriver Stig Ørskov i et mail-svar til Journalisten.

Han ønsker ikke at kritisere andre medier for at søge Google om penge.

”At andre mediehuse ønsker et modtage almisser fra Google, må være deres sag,” skriver han.

Det ville være pynteligt

Stig Ørskov mener, der er paradoksalt, at netop Google uddeler støtten:

”Det ville være pynteligt, hvis Google brugte kræfterne på at stoppe de gentagne eksempler på misbrug af dominans på annoncemarkedet frem for at købe sig til goodwill hos trængte medievirksomheder,” forklarer han.

Christine Sørensen, politisk chef for Google i Norden, betegner udtalelsen fra Stig Ørskov som en ”kæk bemærkning”.

”Vi har fortsat energi tilbage til at give de medier, der vil – og kun dem, der vil – en hjælpende hånd, så de kan gøre et forsøg på at finde nye og mere bæredygtige forretningsmodeller til deres kvalitetsjournalistik,” siger Christine Sørensen.

Behøver jo ikke søge

Hun bemærker, at JP/Politikens Hus ikke er i økonomiske problemer.

”De har jo fine sorte tal,” siger Christine Sørensen.

”Man behøver jo ikke søge om midler fra Google,” siger hun.

Altinget modtog 1,5 million kroner fra Google i 2017. Her forklarer direktør Per Mikael Jensen i dag, at Altinget samarbejder med Google om flere forskellige projekter.

”Altid i fuld åbenhed og med absolut armslængde. I øvrigt er vi hverken trængte eller åbne for at sælge goodwill til nogen som helst,” skriver Per Mikael Jensen i et mailsvar.

Han mener, at det generelt ville være sundt for danske medievirksomheder at fokusere på egne muligheder. ”Nu har branchen med skiftende intensitet beklaget sig over konkurrence fra nye medier lige siden opfindelsen af radioen, og det virker ikke synderligt konstruktivt – techgiganternes position ufortalt,” forklarer han.

Data- og analyseredaktør i Jysk Fynske Medier Claes Holtzmann sagde tidligere i dag til Journalisten, at han ikke har nogen betænkeligheder ved, at pengene kommer fra netop Google.

”Vi var tvunget til at gøre noget uanset hvad, så midlerne fra Google gør bare, at vi kan gøre det langt bedre og langt hurtigere. Jeg har personligt svært ved at se ulempen for os,” sagde Claes Holtzmann.

Omsætter for 3 milliarder kroner

Kulturstyrelsen har vurderet, at Google i 2016 omsatte for 3 milliarder kroner i annoncer på nettet i Danmark. Siden 2007 er hele væksten i den digitale annonceomsætning gået til udlandet, mens den danske del af annonceomsætningen ligger på samme niveau som i 2007.

Stig Ørskov synes, det er mærkeligt, at den virksomhed, som har været med til at tage en stor del af mediernes annonceindtægter, nu giver almisser tilbage til medierne. Har han en pointe?

”Der er mange gode grunde til at kigge efter nye forretningsmodeller for kvalitetsjournalistik,” siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Norden.

”Brugernes adfærd og annoncemarkedet har ændret sig drastisk. Vi laver ikke journalistik, vi sælger annoncer på et marked, der har udvidet sig helt ekstremt. Jeg mener ikke, at det er et spørgsmål om, at nogle tager andres penge,” siger Christine Sørensen.

Bøder fra EU-Kommissionen

I går kom det frem, at EU-kommissær Margrethe Vestager har udskrevet en bøde til Google på 11 milliarder kroner for at misbruge virksomhedens dominans på markedet for netannoncer i perioden 2006-2016.

Tidligere har Google ifølge Ritzau fået EU-bøder for et samlet beløb på 50 milliarder kroner.

Google har ”lyttet til EU-Kommissionen og andre” og tager nu skridt i retning af at imødekomme kritikken.

”Jeg kan berolige Stig Ørskov med, at det bruger vi megen energi på, selv om vi ikke er enig i alle Kommissionens konklusioner,” lyder det fra Christine Sørensen.

Kommentar

24/03/2019 - 15:29

Finn Arne Hansen

En lille faktaboks eller et par linjer om, hvordan og hvornår, man kan søge, ville være dejligt.

Seneste jobopslag

Underviser

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 15.05

Kreativ videojournalist til Deloitte

Deloitte Denmark
Ansøgningsfrist: 14.05

Matematikredaktør

Alinea
Ansøgningsfrist: 03.05

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05