search

JP takkede nej til luns – de ville have det hele

  SPIN. »Tandlægerne forsømmer at fortælle, hvad de skal have for deres arbejde, og mange kunder ved derfor ikke, at der er stor prisforskel.« Sådan åbnede morgenradioavisen torsdag den 24. november.

SPIN. »Tandlægerne forsømmer at fortælle, hvad de skal have for deres arbejde, og mange kunder ved derfor ikke, at der er stor prisforskel.«

Sådan åbnede morgenradioavisen torsdag den 24. november.

Historien kunne også have været Jyllands-Postens. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender havde nemlig tilbudt JPs forbrugerredaktør, Lone Ryg Olsen, en luns af den store Forbrugerredegørelse, der udkom senere denne dag. Lunsen var kapitel fem, kapitlet om tandlægernes uigennemsigtige priser. Men Lone Ryg Olsen takkede pænt nej tak.

»Jeg blev utilpas ved, at vi kun sad med kapitel fem. Hvad med kapitel et, to, tre og fire? Kunne der være bedre historier, kunne der være historier, som ministeriet ikke ønskede at få frem? Det var ministeriet, der bestemte, hvilket aspekt af Forbrugerredegørelsen vi skulle bruge mest krudt på, og det fik jeg det rigtig dårligt med,« siger Lone Ryg Olsen og fortsætter:

»Vi er som medier forpligtet på at sætte en grænse og stå fast på, at det alene er os, der vurderer, hvad der er vigtigt for læserne. Det er ikke ministeriets opgave.«

Hun kontaktede derfor Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender og bad om at få udleveret hele redegørelsen. Det ville man ikke i ministeriet. Man ville heller ikke udlevere kapitel tre og fire, som var delt ud som lunser til henholdsvis TV 2/NYHEDERNE og Berlingske Tidende.

Den slags forskelsbehandling går ikke ifølge ombudsmanden. Hvis et ministerium har udleveret materiale til ét medie, har alle andre medier også ret til dette materiale.

Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Carsten Juste, sendte derfor en klage til familie- og forbrugerminister Lars Barfoed.

Ministeren beklagede i sidste uge ministeriets fremgangsmåde over for JP. Det er ikke lykkedes Journalisten at få Lars Barfoeds svar til Carsten Juste at se, men ifølge ministeriets pressechef, Mette Hovmand, beklager ministeriet sin fremgangsmåde over for JP.

»Set i bagklogskabens lys er der ingen tvivl om, at vi også skulle have udleveret de samme kapitler, vi havde givet de øvrige medier, til Jyllands-Posten. Det er beklageligt, at vi ikke gjorde det,« siger Mette Hovmand, men fastslår, at ministeriet ikke var forpligtet til at udlevere hele redegørelsen, som JP bad om, før den mistede sit interne præg.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen