search

JP røg med på international ’and’

Jyllands-Posten publicerede historie om grækere, der smitter sig selv med HIV for at blive offentligt forsørget  – efter at WHO havde dementeret historien som fejl

En fejl i en WHO-rapport skabte en vanvittig historie, der nåede at sprede sig til en række internationale nyhedsmedier, før WHO selv fik rettet og dementeret.

En sætning i WHO-rapporten, der handler om udbredelsen af HIV i Grækenland, kunne angiveligt læses, som om halvdelen af de græske HIV-tilfælde er selv-påførte, fordi den smittede dermed får ret til en offentlig ydelse på 700 euro om måneden.

Det fik blandt andet medier som Fox Business og Al Jazeera til at rapportere om de desperate grækere, der påfører sig selv den dødelige sygdom for at sikre sig en indtægt.

Virkeligheden er dog knap så grotesk. Tirsdag gik WHO nemlig ud med rettelse og forklaring om, at der rettelig er tale om, at halvdelen af nye HIV-tilfælde i Grækenland ses hos narkomaner, og få af dem påfører sig selv sygdommen med vilje. Fejlen opstod i redigeringen af rapporten, forklarer WHO.

Et dansk medie, der også fandt historien spændende, var Jyllands-Posten.dk. Det interessante i Jyllands-Posten's tilfælde er, at artiklen om de desperate grækere blev publiceret en lille times tid efter, at WHO på egen twitterkonto havde annonceret rettelsen og linket til en større udredning, der dog ikke har præcist klokkeslæt.

Journalisten forsøgte tirsdag eftermiddag at få fat i JP’s netnyhedschef, Niels Christian Bastholm, hvilket desværre ikke lykkedes. I stedet talte vi med chefredaktør Pierre Collignon, der dog ikke har været inde over udgivelsen af artiklen.

»Det lyder som en oplagt fejl. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men hvis det er en fejl, skal den rettes. Det er det eneste, jeg kan sige.«

Hvordan vil I rette?

»Som vi plejer, vi fortæller, at der har været en fejl og bringer rettelsen.«

Artiklen lå på forsiden af Jyllands-Posten.dk og nåede at blive blandt de fem mest læste – gør det, at I også vil bringe rettelsen på forsiden?

»Det kommer an på fejlens størrelse og betydning. Nu har den kun ligget der i en time. Men vi kan godt lægge fejlrettelser på forsiden,« siger Pierre Collignon.

Jyllands-Posten.dk har efter Journalistens henvendelse bragt en artikel om den falske HIV-historie, hvori de beklager selv at have viderebragt historien.

På Poynter.org kan man læse mere om tilblivelsen af den falske historie.

Præcisering 16.41: tidsangivelse for WHO's rettelse

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen