JP risikerer stadig at tabe millioner

Omlægningen af Jyllands-Posten til tabloid burde give betydelige besparelser i form af mindre papirforbrug og produktion. Men avisen risikerer samtidig at tabe millioner af kroner på færre annoncer, vurderer flere mediadirektører.

Omlægningen af Jyllands-Posten til tabloid burde give betydelige besparelser i form af mindre papirforbrug og produktion. Men avisen risikerer samtidig at tabe millioner af kroner på færre annoncer, vurderer flere mediadirektører.

Selv om JP forventer store besparelser ved omlægningen til tabloid, så er det ikke nødvendigvis lig med den store gevinst, skriver Børsen i dag.

Godt nok bliver der færre udgifter til papir og produktion, men det mindre avisformat betyder også færre annoncekroner, lyder vurderingen fra mediadirektør Torsten Lehrmann fra Kunde & Co, der til Børsen siger:

»Jeg tror ikke, det vil lykkes for Jyllands-Posten at hæve millimeterprisen. Markedet er i dag for presset til, at man som enkeltspiller kan forvente at gøre det – også selv om man hedder Jyllands-Posten.«

Mediadirector ved Mediaedge:cia Jane Ravn tilføjer, at den eneste måde at få flere annonceindtægter, er ved at få flere læsere.

Omlægningen af Jyllands-Posten og den planlagte fyringsrunde synes i øvrigt uundgåelig. Adm. direktør for JP/Politikens Hus Lars Munch tilkendegav således forleden, at Jyllands -Posten ville være 40 mio. kr. efter budgettet ved årets udgang, hvis ikke man reagerede på de svigtende annonceindtægter og det faldende oplag.

Senest viste læsertallene fra april, at Jyllands -Posten har mistet 14 pct. af sine læsere på et år.

Morgenavisen Jyllands-Posten udkommer i tabloid den 26. august, hvilket er dagen efter OLs afslutning.

Læs også: Niels Lunde: JP får ingen varig gevinst.