search

JP/Politikens Hus den store taber i ny imageanalyse

Den årlige imageanalyse af de bedste 140 danske virksomheder, som Berlingske Nyhedsmagasin står bag, viser fremgang til alle de store danske mediekoncerner - på nær Politiken. Chefredaktør Tøger Seidenfadens undskyldning til 94.923 efterkommere til profeten Muhammed får skylden.

Den årlige imageanalyse af de bedste 140 danske virksomheder, som Berlingske Nyhedsmagasin står bag, viser fremgang til alle de store danske mediekoncerner – på nær Politiken. Chefredaktør Tøger Seidenfadens undskyldning til 94.923 efterkommere til profeten Muhammed får skylden.

Trods finanskrisen og store strukturelle problemer i mediebranchen, så går det rent faktisk fremad for giganterne i den danske medieverden.

Det viser BNY's imageanalyse 2010, som udkommer med Berlingske Nyhedsmagasin i morgen fredag og som Journalisten.dk er i besiddelse af.

Blandt de 140 danske virksomheder, som har fået plads på listen, optræder 7 store danske mediekoncerner: Aller, Berlingske Media, DR, Egmont, JP/Politikens Hus, Søndagsavisen og TV 2 Danmark.

Nyhedsmagasinet har i år set på, hvordan både finanskrise, forretningsevne og kunderelationer har påvirket selskabernes image. Og her er der som sagt pluspoint over hele linjen hos de danske medievirksomheder – på nær altså JP/Politikens Hus, som rykker markant ned af listen.

Sidste år indtog det fusionerede bladhus plads nr. 63. I år må JP/Politikens Hus nøjes med en 96. plads.

Og skal man tro Berlingske Nyhedsmagasin, så er det især chefredaktør Tøger Seidenfadens omdiskuterede forlig med otte organisationer, der angiveligt skulle repræsentere 94.923 efterkommere til profeten Muhammed, som er hovedårsagen til mediehuset nedtur.

Eller som Berlingske Nyhedsmagasin skriver i morgen: 

"En meningsløs undskyldning givet til nogle, man ikke vidste, hvem var. Det koster dyrt på imaget."

Og videre noterer magasinet, at det især er ansvarligheden og troværdigheden, den er gal med i JP/Politikens Hus.

På disse 2 delparametre er bladhuset således rutsjet ned af listen fra henholdsvis en plads 32 til 79 og fra 45 til 105.

Også når det gælder ledelse, innovation, medarbejdere, kommunikation, finansiel styrke, konkurrenceevne og kvalitet er der tilbagegang. Kun på et delparameter er der noteret fremgang for JP/Politikens Hus og det er punktet 'kendskab'. Flere har altså bidt mærke i virksomheden, og derfor går bladhuset frem fra 31 til 25 i forhold til kendskab.

Den danske medievirksomhed, som til gengæld klarer sig absolut bedst, er Egmont.

Godt nok ligger virksomheden langt fra i top 10. Sågar ej heller top 50. Men med en fremgang fra plads 72 til plads 61 er Egmont topscoren i 2010 blandt danske mediekoncerner. Som så mange andre i branchen mærker Egmont dog også faldende omsætning, men på grund af gode resultater er konkurrenceevnen væsentligt forbedret. Ligeledes er parametrene ledelse, innovation, ansvarlighed, troværdighed, kommunikation og kvalitet styrket.

Næste medievirksomhed på listen over de 140 virksomheder, som klarer sig bedst imagemæssigt i Danmark, er Berlingske Media.

Virksomheden, som Berlingske Nyhedsmagasin jo selv er en del af, fremhæves af nyhedsmagasinet for at have styrket sit image. Berlingske Media rykker derfor frem fra en plads 102 til 84.

Det bemærkes dog samtidigt, at forbedringen er sket som følge af markante besparelser på hele 12 procent. Besparelser, som oven i købet ikke har sikret Berlingske Media en positiv drift.

Derfor kan den Mecom-ejede mediemastodont i Pilestræde kun delvist glæde sig over, at koncernen i øvrigt er gået frem på alle delparametre. For på bundlinjen ser det altså ikke godt ud.

Næste på listen er den velhavende ugebladskoncern, Aller, der holder stillingen trods både oplagsfald og mediekrise. Aller rykker frem fra plads 103 til 97. Berlingske Nyhedsmagasin noterer i øvrigt om Aller: "Planen om frasalg af Rapport har ikke nået at påvirke dette års undersøgelse".

Som nævnt er der i alt 7 danske medievirksomheder på imagelisten. Og inden vi lige tager de sidste tre, så lade os da lige nævne årets top 10, der i øvrigt intet har med mediebranchen at gøre. Det er 1) Lego, 2) Novo Nordisk, 3) Novezymes, 4) Carlsberg, 5) Ikea, 6) Grundfos, 7) Microsoft, 8) Coloplast, 9) A.P.Møller-Mærsk og 10) Danfoss.

Og herefter skal vi langt langt ned af listen for at finde TV 2/Danmark, der dog også er på vej frem efter sidste års dyk. TV 2/Danmark er nu nr. 123 efter at have ligget på plads 136 i 2009.

Berlingske Nyhedsmagasin noterer dog, at man stadig ikke har meget fidus til tv-stationens økonomiske muligheder, men "medarbejderne får et markant bedre skudsmål end DRs," hedder det.

Og apropos DR, som for blot to år siden var nummer sjok, så fortsætter fremgangen for Danmarks public service-virksomhed nr. 1. DR rykker igen i år frem. Nu fra plads 130 til 125, og ligger dermed næsten side om side med TV 2.

Her lyder forklaringen blandt andet: "Michael Christiansen som ny bestyrelsesformand hjælper nok på vurderingen".

Endelig til Søndagsavisen, der blot avancerer en enkelt plads – fra 132 til 131.
Her er vurderingen, at det er svært at være annoncebåren gratisavis og reklamedistributør i krisetider. Men det er især innovation og kvalitet, der fastholder Søndagsavisen blandt de sidste 10 på listen.

Bundskraberen på den samlede liste er øvrigt i år SAS. Det er så andet år i træk, at SAS klarer sig dårligt. "Og der er ikke meget håb for virksomheden," lyder det.

Så hårde vurderinger nævnes på intet tidspunkt, når det gælder medieselskaberne.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen