JP/Politikens Hus Rådhuspladsen. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
European Publishers Council (EPC), som repræsenterer en række af Europas største, private mediehuse, herunder JP/Politikens Hus, indgiver fredag en officiel klage til EU-Kommissionen over Googles misbrug af dominerende stilling på annonceteknologimarkedet.
Det skriver JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.
Siden opkøbet af DoubleClick i 2008 har Google ifølge JP/Politikens Hus elimineret konkurrencen inden for annonceteknologi og monopoliseret stort set alle trin i den annonceteknologiske værdikæde.
European Publishers Council anmoder Europa-Kommissionen om at holde Google ansvarlig for sin konkurrencebegrænsende adfærd og etablere foranstaltninger, der reelt kan genetablere betingelserne for effektiv konkurrence inden for annonceteknologi-værdikæden.
”Fraværet af effektiv konkurrence inden for annonceteknologi forårsager betydelig skade for europæiske udgivere, annoncører og forbrugere i form af for lav reklameomsætning, for høje gebyrer, for lav servicekvalitet og mindre innovation,” udtaler COO i JP/Politikens Hus Dorthe Bjerregaard-Knudsen, som har bidraget til udarbejdelsen af klagen til EU-Kommissionen.
Lavere annonceindtægter betyder, at medierne har færre ressourcer til at opfylde deres vigtigste mission: At oplyse offentligheden og holde magthaverne ansvarlige. For høje annonceteknologigebyrer påvirker ultimativt de priser, forbrugerne skal betale for de varer eller tjenester, virksomhederne annoncerer for. Alle taber, undtagen én virksomhed: Google.
EPC forventer, at klagen vil indgå i Europa-Kommissionens igangværende undersøgelse af Googles annonceteknologivirksomhed, der blev åbnet i juni 2021.