JP lancerer ShippingWatch – men de nye niche-sites lider

MediaWatch, FinansWatch og MedWatch. Det har været de hidtil tre niche sites fra JP/Politikens Hus. I dag lanceres så ShippingWatch, som får tidligere nyhedschef på Berlingske som daglig redaktør. Men de små niche sites har problemer med indtjeningen.

MediaWatch, FinansWatch og MedWatch. Det har været de hidtil tre niche sites fra JP/Politikens Hus. I dag lanceres så ShippingWatch, som får tidligere nyhedschef på Berlingske som daglig redaktør. Men de små niche sites har problemer med indtjeningen.

ShippingWatch bliver altså det fjerde abonnementsbaserede niche medie drevet af Jyllands-Posten, men denne gang bliver indholdet både på dansk og engelsk, da håbet er at få internationale læsere, som er interesseret i shippingbranchen, rederier, havne og offshore-virksomheder.

»Vi tror på, at det blå erhvervsliv har behov for et seriøst, kritisk og fair medie med fokus på substansen. Vi har sammensat et stærkt hold af erfarne erhvervsjournalister, der vil gøre ShippingWatch til netop det medie. Erfaringerne fra de øvrige nichesites har vist os, at når indholdet er godt nok, så er betalingsvilligheden også til stede,« udtaler Anders Heering, der er direktør og chefredaktør for ShippingWatch.

En gennemgang af de små niche medier i dagens udgave af Børsen viser dog, at det hidtil har været småt med indtjeningen. Også selv om betalings-tjenester designet til nicher inden for bestemte erhverv i øjeblikket er den mest populære model i avisbranchen, skriver Børsen.

Eksempelvis er det nu mere end fire år siden JP Medier købte sig ind i det ældste af Watch-sitene, MediaWatch, men selvom man flere gange har udsendt optimistisek bulletiner, så blev det heller ikke i 2011, at MediaWatch gav overskud.

»Vi fik et minus på MediaWatch i 2011, men vi kan få det op i plus og satser hårdt på, at det snart sker,« siger Anders Heering til Børsen.

Bliver det i 2012?

»Jeg har ikke lyst til at sætte en præcis dato på det.«

Ej heller FinansWatch er lønsomt. Og det selv om FinansWatch har dobbelt så mange brugere som MediaWatch – 40.000.

Nyansat redaktør af ShippingWatch er Tomas Kristiansen, der får det daglige ansvar for den redaktionelle ledelse:

»Vi har allerede konstateret en meget stor interesse for et medie, der beskæftiger sig med det blå erhvervsliv i en international sammenhæng. Både fra de danske virksomheder, hvis kunder og konkurrenter findes uden for landets grænser, og fra de mange udenlandske aktører, der følger eller arbejder sammen med den danske maritime klynge,« siger han i en officiel pressemeddelelse fra JP.

Tomas Kristiansen har tidligere været journalist og redaktionel leder på blandt andet Jyllands-Posten, Reuters og Berlingske.

Redaktionen kommer desuden til at bestå af medredaktør Ole Andersen og reporter Jakob Vesterager. Derudover trækkes der på indhold fra freelancere og en række samarbejdspartnere, herunder Ritzau Finans, Jyllands-Posten og Aktiefokus.

Mens MediaWatch ejes i fællesskab med A-Pressen (40 pct.), har ShippingWatch, MedWatch og FinansWatch JP/Politikens Hus som den eneste ejer.

0 Kommentarer