JP kaster »pænt millionbeløb« i stor omlægning

Flere sider og bedre journalistik fra på mandag. Chefredaktør Jørn Mikkelsen lover den største omlægning af JP, siden avisen blev tabloid i 2008. JP har investeret flere millioner i den nye avis, siger han til Journalisten.dk.

Flere sider og bedre journalistik fra på mandag. Chefredaktør Jørn Mikkelsen lover den største omlægning af JP, siden avisen blev tabloid i 2008. JP har investeret flere millioner i den nye avis, siger han til Journalisten.dk.

Det er en markant anderledes Jyllands-Posten, der lander i postkasserne på mandag. Avisen gennemgår den største omlægning, siden skiftet til tabloid for tre år siden.

Omlægningen bygger på den største læserundersøgelse på avisen nogensinde. Der bliver fokus på tre elementer: Indland, internationalt stof og erhverv.

Mere konkret lover Jyllands-Posten et journalistisk løft til erhvervssektionen og mere journalistik om danske samfundsforhold. Det internationale stof opprioriteres også og får fremover sin egen sektion.

Der sker også ændringer i udseendet, blandt andet med et nyt magasin-design. Det kan ses på fredag i første udgave af magasinet Tempo – et magasin målrettet mænd. Jyllands-Posten har også skabt magasinet Newton, der fremover vil følge søndagsavisen med videnskabelige vinkler.

Jyllands-Posten har fået produceret en kort reklamefilm for den nye internationale sektion, som du kan se her.

Chefredaktør Jørn Mikkelsen, I oplyser, at I tilfører "yderligere journalistisk energi" til avisen. Hvordan kommer det til udtryk?

»Kvantitet og kvalitet. Flere sider i avisen og samtidig en ambition om en endnu stærkere dækning. Indland, politik, erhverv, udland, hele vejen rundt,« starter Jørn Mikkelsen.

"Omlægningen sker i erkendelse af, at stik imod mange medieforskere dommedagsprofetier så er Jyllands-Posten stadig en rigtig, rigtig god forretning. Det er alt for tidligt at udskrive dødsdomme. Papiraviserne er salgsmæssigt under pres, men omvendt er vi i dag et sted, hvor der er folk derude, der gerne vil beholde og betale for papiravisen. Du kan sige, at vores svar på presset mod papiravisen er at satse endnu mere på den og forkæle de læsere, der er tilbage og virkelig ønsker avisen," fortsætter han.

Hvorfor kommer omlægningen nu?

»Den har været undervejs i et års tid, og den er del af en totrinsraket, der handler om kvalitet i betalingsjournalistik, modsætningen mellem gratis og abonnement. Trin to bliver skudt i gang i efteråret med systematisk fokus på abonnement på nettet. Det er ambitionen om, at abonnenterne skal have så meget som muligt for deres penge.«

»Vi har lavet den største undersøgelse blandt læserne i avisens historie – på alle ledder og kanter og med fokusgrupper. Det her er resultatet. Hele avisen får i virkeligheden et løft, en ekstra dimension,« siger Jørn Mikkelsen.

Hvordan passer den nye avis ind i en tid med dalende oplag?

»Vi er helt sikkert under oplagsmæssigt pres. Derfor er det også vigtigt, at de abonnenter, vi har, virkelig får noget for pengene. Det her er henvendt til de læsere, der vil have kvalitet og betale for det. Det er en konsolideringsstrategi. Når det er sagt, så siger vi selvfølgelig ikke nej til nye læsere.«

Hvordan vil I sikre jer, at den journalistiske kvalitet bliver højere – følger der penge med?

»Ja, vi har investeret ganske betragteligt. Det er lidt teknisk, men vi har fået optimeret vores trykgange, og det har frigjort et større beløb, som er gået 1 til 1 til indhold i avisen.«

Hvor mange penge taler vi om?

»Det er et pænt millionbeløb,« siger Jørn Mikkelsen.

Jyllands-Posten har helt konkret ansat »en pæn håndfuld« nye medarbejdere til den nye avis, fortæller Jørn Mikkelsen. 

Der skal være mere journalistisk kvalitet og flere sider. Hvad skal der være mindre af i avisen fremover?

»Der sker en omrokering, men der er ikke noget, der bliver fjernet. Det er en plus-plus-øvelse, en ren investering.«

0 Kommentarer