search

JP-journalister tæt på at afsløre chefernes hemmelige projekt

Jyllands-Posten lancerer snart netmediet Finans. Her er historien bag flere års hemmelighedskræmmeri, hvor avisens egne journalister under overskriften "Bræækin' Nyt" borede i, hvem der blev ansat til hvad. Og viste det til cheferne

 

Er det rigtigt, at Danmarks største erhvervsredaktion online åbner hernede?«
Det er den garvede graverjournalist Niels Sandøe, der spørger, mens han peger op ad gangen mod erhvervsredaktionen. Han er braget ind på chefredaktør Steen Rosenbaks kontor hos Jyllands-Posten på Rådhuspladsen i København.
»Nej, det er det ikke,« svarer Steen Rosenbak.
Det er sidst i juni i år, og Niels Sandøe har fuldstændigt ret – Steen Rosenbak lyver. Jyllands-Posten barsler med et nyt digitalt medie. Det skal hedde Finans, og cheferne er i sommeren 2014 i gang med – i dyb hemmelighed – at ansætte 20 nye medarbejdere.
»Det har været svært, men nogle gange har vi været nødt til rent ud sagt at lyve for medarbejderne for at holde det skjult,« erkender Steen Rosenbak i dag.
Især i slutfasen af forløbet bliver Steen Rosenbak spurgt næsten hver eneste gang, han passerer en af erhvervsredaktionens journalister.
»Hvad har I gang I? Hvornår går I i gang? Har du hørt den sidste nye, der er blevet ansat?« spørger journalisterne drillende.
Avisens egne medarbejdere – herunder gravergruppen – var nemlig i fuld gang med at afsløre, hvad cheferne havde gang i.
»Når vi hørte, at folk sagde op, så ringede vi til dem og quizzede dem. De måtte jo ikke sige noget, men så kunne det være, der kom lidt ud mellem sidebenene,« fortæller en medarbejder.

 

 

Drømmen om en ny avis
Det hele startede i eftersommeren 2011: Med drømmen om en ny avis.
 »Vi blev enige om, at vi ville satse på erhverv. Og så sagde vi: Hvad ville vi gøre i vores vildeste fantasi?« husker Jens Nicolaisen, digital direktør.
Svaret var en ny erhvervsavis på print, der skulle hedde Finans. Samtidig var planen at lancere en stærk digital platform til Finans.
»Vi ville ud til en bredere skare. Så tog vi fat på det koncept at udgive en ny avis,« forklarer Steen Rosenbak.
Men i løbet af det kommende år afliver cheferne ideen om en ny trykt avis. Det skifte sker på møder mellem Nicolaisen/Rosenbak og direktionen.
»Den erkendelse tog det meste af et år. Vi skiftede fokus, nu ville vi lave en rent digital avis,« siger Steen Rosenbak.
”I takt med at vi afdækkede markedet og kom i dybden med målgruppen, blev det meget klart, at Finans står stærkest som en ren digital udgivelse,” forklarer adm. direktør i JP/Politikens Hus – daværende koncerndirektør – Stig Kirk Ørskov i en mail.
Jens Nicolaisen husker, hvordan det for bare få år siden virkede som en vild ide at søsætte et rent digitalt medie.
»Mange gange sad vi og traf beslutninger på et relativt usikkert grundlag. Så udviklede branchen sig først bagefter på en måde, som viste, at det nok var den rigtige vej at gå,« siger han.
Cheferne lader sig inspirere af Jyllands-Postens eget betalingsunivers Premium, som bliver udviklet samtidig og lancerer i start 2013. De skeler også til Watch Medier, som ejes af JP/Politikens Hus.
Forretningsmodellen begge steder er den meget udbredte Freemium-model – den går kort sagt ud på, at fælleshistorier er gratis, mens kvalitet og unikt indhold koster penge at læse.
Watch Medier bygger blandt andet deres forretning på at sælge abonnementer til virksomheder, FinansWatch har eksempelvis virksomhedsaftaler med store pengeinstitutter. Det er lignende målgrupper, Jyllands-Posten håber at ramme for Finans.

 

Research i udlandet
Nicolaisen og Rosenbak besøger nogle af de største. Sammen rejser de til London og taler med Financial Times. Jens Nicolaisen rejser alene til USA, hvor han blandt andet besøger Wall Street Journal. Målet er at finde ud af, hvordan man kan tjene penge på erhvervsjournalistik på nettet.
»Wall Street Journal var for 10-15 år siden et af de mest konservative medier. De havde ikke engang farver på print. Men de har nogle vigtige erfaringer om, hvordan man kan kombinere gratis og betalt indhold. Det giver ikke mening at tænke sort-hvidt. Nogle gange kan du for eksempel forære en god egenproduceret artikel gratis væk – som en smagsprøve på, hvad du har af betalt indhold,« siger Jens Nicolaisen.
»De lærte os især en masse om, hvordan vi ikke skulle gøre det. De fortalte åbent om en række af de fejl, de havde begået, og som vi skulle undgå. De har begge stor succes med betalingsløsninger på nettet,« siger Steen Rosenbak.
»Det vigtigste, vi lærte, var, at du sagtens kan publicere noget digitalt først og så forædle det, inden det kører på print,« tilføjer han.

 

»Det var virkelig svært at holde hemmeligt«
I foråret 2013 bliver projektet mere konkret, og i løbet af sommeren bliver det finpudset.
»Projektet voksede rigtig meget, og det blev et kæmpe projekt, selv for det her hus. Vi gik fra et print-produkt i 2011 med deadline én gang om dagen, til et digitalt produkt med deadline principielt 24 timer i døgnet. Der skal simpelthen mange flere artikler og en helt anden bemanding til,« siger Steen Rosenbak.
I 2011 regner Jyllands-Posten med fem nyansættelser. De ender med et hold på 20.
Projektet vokser sig så stort, at Jyllands-Posten er nødt til at søge om tilladelse til det fra JP/Politikens Hus’ bestyrelse. I november 2013 står han foran mediekoncernens bestyrelse sammen med to andre chefer på Jyllands-Posten:
Chefredaktør Jørn Mikkelsen og direktør Claus Hovge Andersen. De fortæller om projektet, og så bliver Rosenbak sendt uden for døren. Bestyrelsen giver grønt lys.
Imens arbejder journalisterne på erhvervsredaktionen videre med deres eget private graveprojekt.
»Jeg blev spurgt omkring 20 gange hver dag. Det begyndte at være så meget, at jeg simpelthen endte med at blive væk resten af tiden op til ferien. Så måtte jeg sidde ude i byen og arbejde,« husker Steen Rosenbak.
Medarbejderne jager også Nicolai Raastrup og Jens Nicolaisen i de sidste uger inden sommerferien. Raastrup er blevet indsvoret i januar og skal være digital erhvervsredaktør.
»Normale arbejdspladser kan sagtens holde på hemmeligheder. Men jeg må sige, at omgivelserne ret hurtigt opdager en hemmelighed, hvis du fortæller den til journalister,« siger Jens Nicolaisen.
Nicolai Raastrup har ikke ønsket at medvirke i denne artikel.
Da projektet er godkendt i koncernens bestyrelse, sætter cheferne i 2014 fart på processen. De skal finpudse konceptet og forretningsmodellen, bygge et nyt medie, lave flere læserundersøgelser – og så skal de ansætte 20 mand.
»Det var virkelig svært at holde hemmeligt. Vi inddrog i foråret både udviklingsafdelingen og avisens designere. Jeg tror, det var afgørende, at de sad i Viby,« siger Steen Rosenbak med henvisning til, at det meste af erhvervsredaktionen sidder i København.
Samtidig lancerede Jyllands-Posten i 2014 et større redesign af avisen.
»Det var god timing, for det betød, at Finans fløj under radaren. Vi sagde til alle, at de møder, vi havde, handlede om at redesigne erhvervssektionen. Der gik vi på kompromis med sandheden. Og det var sådan set forklaringen helt fra februar, og frem til vi lancerede Finans,« fortæller Steen Rosenbak.

 

20 nye medarbejdere
Men der skal også plukkes 20 nye medarbejdere til Finans. Det viser sig at være det sværeste at holde hemmeligt. For at undgå at sladderen løber om det nye projekt, får de medarbejdere, der bliver ansat, ikke at vide, hvad de skal lave.
»Ærligt talt har vi jo ansat næsten 20 mand til stillinger, de ikke kendte indholdet af. Vi ville ikke lyve ved samtalerne, så alle fik at vide, at det var en stor satsning på erhverv, og at de skulle være klar på at arbejde til nettet. Men vi lod dem forstå, at det var en udvidelse af Jyllands-Postens Premium-univers. Hvis vi havde sagt, at det var et selvstændigt medie, så var der ikke gået mange sekunder, før du og hele branchen vidste det. Sådan er det bare,« siger Steen Rosenbak.
De første på det nye hold bliver ansat i april. Ledelsen starter alle andre steder end konkurrenterne Berlingske Business og Børsen. De ved, at sladderen løber, så snart nogen siger op i erhvervsavisernes andedam.
Men det er alligevel umuligt at holde projektet hemmeligt. Flere kilder både på Jyllands-Posten og hos konkurrerende medier fortæller, at de allerede ved, at ”Jyllands-Posten er i gang med noget nyt” i starten af 2014.
»Jeg hørte om det første gang i april,« fortæller en journalist på et af de andre erhvervsmedier. Dengang var rygterne vage og spredte. Men især op til sommeren bliver de mange, præcise og konkrete.
En morgen i juni, da erhvervsredaktionen skal holde morgenmøde, hænger en planche med overskriften ”BRÆÆKIN’ NYT” pludselig på glasvæggen i det fælles mødelokale. På to A3-ark er en lang liste med navne og jobbeskrivelser. Her samler medarbejderne simpelthen på kolleger, som de mistænker er blevet ansat til Jyllands-Postens hemmelige satsning.
»Så kunne cheferne jo se, hvor langt vi var kommet hver morgen,« siger en medarbejder.

 

Afsløringen
I starten af juli mener flere at have set en stor bunke nye computerskærme under en trappe. De forsvinder igen. Nogle dage efter løber rygterne om, at der gemmer sig både skærme og computere i hobetal i et arkivrum. Nogle journalister slår følge og skaffer sig adgang via en kollega, som har en nøgle. Inde i lokalet står 20 computere. På dem er en seddel, hvor der står ”Erhverv og økonomi” og ”NIX PILLE!”.
Senere i juli husker en medarbejder på Jyllands-Posten, at vedkommende taler med en kollega fra annonceafdelingen. Annoncesalg sidder i et stort lokale bag erhvervsredaktionen.
Kollegaen fra annonceafdelingen fortæller, at de skal flytte. »Hvorfor?« spørger journalisten. »Vi har fået at vide, at I skal sidde her,« lyder svaret.
»Hvis de havde fortalt os det med det samme, så ved jeg slet ikke, hvor mange arbejdstimer de kunne have sparet,« griner en medarbejder i dag.
Den 30. juli får medarbejderne på Jyllands-Posten en invitation og en advarsel.
Invitationen gælder et fælles medarbejdermøde dagen efter klokken 11. Her vil ledelsen præsentere noget nyt. Men samtidig står der:
”Den interne information er ikke lig med, at oplysningerne er offentliggjort – det sker først om nogle uger. Så vær opmærksom på, at der i denne sag er en hårfin grænse mellem branchesladder og illoyalitet over for jeres arbejdsplads. Vi forventer derfor absolut, at ingen af jer misbruger tilliden ved at give diverse interne informationer videre til kolleger på konkurrerende medier.”
Mailen lander samme dag, som Journalisten har ringet til Jyllands-Postens chefredaktører for at få en kommentar til rygterne om en storstilet satsning på erhverv, der kræver en lang række nyansættelser. Det har de absolut ingen kommentarer til.
På fællesmødet får medarbejderne at vide, hvad Finans i store træk går ud på. Steen Rosenbak og Jens Nicolaisen fortæller. Flere medarbejdere oplever, at der er en positiv stemning på mødet, der foregår i København og samtidig video-transmitteres til kollegerne i Aarhus.
Cheferne indskærper igen, at Finans er et hemmeligt projekt. De planlægger at afsløre det i midten af august. Det lykkes næsten. Fredag den 8. august kan journalisten.dk fortælle, at Jyllands-Posten lancerer et nyt netmedie med navnet Finans.
På det tidspunkt er der ni navne på medarbejdernes planche. Ét af dem er forkert, resten er rigtige.
Har det ikke været irriterende, at jeres egne folk har brugt så mange kræfter på at afsløre jeres hemmelige projekt?
Steen Rosenbak tænker sig om.
»Nej, det har faktisk været meget bekræftende. En god journalist stikker jo snuden i sporet, og så stopper han ikke. Jeg er stolt af, at de har opsnuset så meget. Og så har vi jo prøvet, hvordan det er at sidde på den anden side af bordet, når Jyllands-Postens erhvervsgravere er i gang,« siger han.
[[nid:32139]]

TRE CITATER OM DET NYE PROJEKT
Cheferne er stadig meget hemmelighedsfulde om, hvad finans.dk konkret skal indeholde. Men her er tre ting, Steen Rosenbak har sagt om projektet:

»Vi skal have iværksætterånd. Alle skal føle ejerskab på det nye projekt. Vi skal løfte det i fællesskab. Alle skal hæve niveauet og yde 110 procent, hvis vores ambitioner skal indfries.«

»Vores publikum vil have substans. De betaler for journalistik, ikke et Tivoli af bimle-bamle og grafikker, der kommer ud af skærmen og laver kaffe for dig.«

»Dansk erhvervsjournalistik er blevet udvandet på nettet. Det er blevet et kapløb mod bunden, vi er blevet for grebet af jagten på flere klik og flere enheder. Mange erhvervsmedier på nettet har været som en pølsefabrik. Det melder vi os ud af nu.«

Kommentarer
1
Max Kim Tobiasen
11.09.14 13:00
Godt at se at der sjer noget
Godt at se at der sjer noget i den lidt konservative avisbranche.

Jeg undrer mig iævrigt over at der blandt de 20 ansættelser ikke er en programmør imellem nu det er et digitalt medie, men det er måske ressourcer der kommer fra JP/Politikens hus?
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen