Da Mærsk forleden fremlagde halvårsregnskab, vedhæftede koncernen et tv-interview med direktør Nils Smedegaard Andersen. Kort tid efter blev det vist på Jp.dk, mens Ritzau droppede det. "For ukritisk," mente Ritzau.
Det er normalt en forsidenyhed, når olie- og shippinggiganten Mærsk fremlægger sit regnskab. Når virksomheden så tilmed for første gang nogensinde har underskud, er det ekstra hot. Klokken 08.00 fredag den 21. august kunne Mærsks direktør Nils Smedegaard Andersen fremlægge et halvårsregnskab med et tab på 3 mia. kroner.
Kort tid efter udsendte de et tv-interview, hvor direktøren svarer på spørgsmål om regnskabet. Det var til fri afbenyttelse i medierne, men medierne kunne først selv få fat på tv-interviews senere på dagen, var meldingen.
Redaktionen på RB-Børsen, der er ejet af Ritzaus Bureau, diskuterede, hvorvidt de skulle udsende interviewet, men de valgte ikke at gøre det.
»Som udgangspunkt foretrækker vi altid at stille spørgsmålene selv. Og det kunne vi ikke her. Derfor foretrak vi at vente, indtil vi selv kunne få fat på direktøren,« siger Ritzau/RB-Børsens nyhedschef, Søren Funch, til Journalisten.dk
Klippet var også til overvejelse på Jp.dk's tv-redaktion. Her kom de bare frem til en anden konklusion. Chef for tv-redaktionen Jakob Bendixen Andersen valgte at bringe dele af indslaget, som de selv havde klippet om. Han sammenligner videoen med en pressemeddelelse.
»Mærsk er svært tilgængelige, og vi ville selv have svært ved at få et interview. Derfor valgte vi at bringe noget af klippet, hvor han svarer på et relevant spørgsmål,« siger Jacob Bendixen Andersen til Journalisten.dk
Jacob Bendixen Andersen pointerer, at regnskabet kom på en fredag, og Ritzau havde varslet deres interview til klokken 17.00. Der ville derfor gå land tid, fra regnskabet blev udsendt, til direktøren kommenterede det på siden. Derfor var det valget mellem Mærsks interview eller intet, og denne gang valgte de altså interviewet.
»Det er meget nyt, at vi gør det. Og det er noget, vi skal diskutere hver gang, vi får det tilbudt,« siger Jacob Bendixen Andersen til Journalisten.dk
Jp.dk har klippet om i indslaget og lagt deres egen speak på. Under indslaget står der, at det er billeder fra Mærsk. Jacob Bendixen Andersen indrømmer, at Jp.dk skal være påpasselige, når sitet bruger selskabers egne optagelser.
»Det er klart, at det er et problem, hvis det bliver en tendens. Vi vil ikke gøre det hver gang, men har altså gjort det nu. Vi har vurderet, at det klip, vi viste, er okay,« siger han til Journalisten.dk
Indslaget med Mærsk-direktøren kan ses her
Her kan du læse, hvad TV 2 News og Mærsk siger til sagen
Læs også tidligere artikel: Mærsk vildledte Ritzau
3