Journaliststuderende spiser kat på nettet

Journaliststuderende fra DJH har lagt billeder på Facebook, hvor en kat bliver slagtet, og hvor de derefter spiser den, for at sætte fokus på dyrevelfærd.
06.06.2008 · 09:54

Journaliststuderende fra DJH har lagt billeder på Facebook, hvor en kat bliver slagtet, og hvor de derefter spiser den, for at sætte fokus på dyrevelfærd.

Billederne er taget til en artikel, der blev bragt i de journaliststuderendes magasin Citat. Det skriver B.T.

»Artiklen skal give fornemmelsen af, at der, selv om det er et kæledyr, bare er tale om et stykke kød,« forklarer magasinets redaktør, Laura Bøge Mortensen.

Hun mener, at det er et paradoks, at vi passer så godt på vores kæledyr, men ikke tænker over, om de grise, vi spiser, har haft et godt liv. Derfor har magasinet valgt den provokerende aktion, som er endt med en billedserie og en reportage.

Dyrenes Beskyttelse bryder sig bestemt ikke om aktionen.

»Det er den dårligste måde at sætte fokus på dyrevelfærd på. Og katten er netop et af de dyr, vi får flest henvendelser omkring, fordi de lever et dobbeltliv. Jeg kan ikke begribe det og finder ideen meningsløs,« siger han.

De journaliststuderende forklarer, at katten skulle aflives alligevel, og at den er blevet slagtet af en landmand. Hvis man er i tvivl, er slagtningen også gengivet i den billedserie, magasinet har lagt på Facebook.

Se billederne her (kræver Facebook-login).

Kommentar

06/06/2008 - 14:07

Merian Garde Gräs

”Hvad er meningen? Vi beder om din.” Sådan lyder opfordringen i magasinet Citats leder. Siden BT i går eftermiddag bragte historien om Citats reportage fra tilberedningen af en kat, har mange fulgt opfordringen og givet deres mening til kende. Tak for det.

Vi har med reportagen ønsket at bringe et oplæg til en debat om forskelsbehandling af dyr. Rangerer et kæledyr højere end en slagtegris? Er den ene af dem berettiget til et bedre liv end den anden? Er det mere forkasteligt at spise en kat i forhold til en gris?

Katten er skudt på lovlig vis af en landmand med jagttegn. Den har ikke lidt, og den ville være død under alle omstændigheder, fordi han jævnligt skyder vildkatte for at holde bestanden nede på sin grund.

Man kan diskutere, om det er den rigtige måde at kickstarte en sådan debat på – og det bliver i den grad diskuteret. Så meget at det overskygger selve problemstillingen desværre.
På netavisen spørger BT, om det er ”i orden at slagte en kat for at sætte fokus på dyrevelfærd.” Indtil videre har 2326 personer afgivet deres stemme, hvoraf 86 procent mener, at det er ”forkasteligt.”

Ved at aflive et kæledyr, tilberede og spise det, har vi ramt danskerne på et blødt punkt. Det er noget, der kan vække forargelse og ophidselse i stuerne, når familiedyret bliver sidestillet med grise og køer som et stykke kød, der kan spises. Men hvordan kan én død kat sætte sindene i kog, når vi slagter og tilbereder tusindvis af andre dyr hver dag? Rangerer et kæledyr højere end en slagtegris? Spørger Citat igen. 

Så lad os nu komme til sagen og få gang i en saglig debat om emnet frem for mudderkastning på mediet, der har åbnet debatten på lovlig vis. Det er jo det, der var meningen. Vi beder om din.

Bedste hilsner
Merian Garde Gräs, ansvarshavende redaktør på Citat

06/06/2008 - 17:32

Henning Højlund

journalistelevers forsøg på at provokere en dyrvelfærddebat, er skudt langt ved siden af.

Men jeg er glad for at de valgte dette emne.

Er det ikke meningen at kommende journalister skal lære at bekrive virkelige hændelser?

Ikke skabe dem selv?

Jeg overvejer om den slags allerede eksistere i en etablere journaliststand, v.h.a. betale aktører for at lave bål og brand i gaden m.m.

Det er ihvertfald et skråplan at journalistelever selv står for at skabe en hisorie, og ikke holder sig til "kun" at beskrive og kommetere.

Den happening skaber ingen debat om dyrevelfærd for mig. men om journalistisk etik.

jeg er bare glad for at de valgte dyrevelfærd, og ikke terror eller miljø "kattestrofer".

Mvh Henning Højlund

06/06/2008 - 19:48

Jakob Andresen

Kære Henning Højlund.

Jeg mener ikke, der er tale om, at mine medstuderende har skabt en historie. De har slagtet og spist en kat og på den måde forsøgt at skabe debat om dyrevelfærd. Man kan mene hvad man vil om fremgangsmåden, men at påstå at de har fabrikeret en historie, mener jeg er direkte ukorrekt. Hvis de havde fået andre til at udføre handlingen og derefter skrevet om den, så var det en anden sag.

Magasinet Citat er i øvrigt ikke et nyhedsmedie, men fokuserer på portrætter og reportager.

Og som en lille krølle på halen, så har redaktørerne nu fået lukket deres facebook-konti, og dermed er alle indlæg fra dem, samt billederne, væk.

Mvh.

Jakob Andresen, studerende på Journalisthøjskolen

07/06/2008 - 10:49

morten Wilder

Jeg syntes de burde skamme sig, det er dog nok den særeste måde jeg nogensinde har set og hørt, man vil gøre opmærksom på et probelm. jeg kan lige se det for mig, lad os lave en artikel om vold, lad os gå ud og slå nogen ned, for at gøre opmærksom på volden i danmark og vi kunne jo passende startede med de 3 der har gjort det her, det lader til de går ind for sådan en måde og vise tingene på. lidt sygt ikke? jo. meget. ikke en måde og retfærdigøre det på vel? hvorfor ikke bare fortælle om det, der findes da nok billeder på nettet om dyr der har været mishandlet, hvis det var det de ville.

de skal jo også dø endag, er det så meningen at vi lige så godt kan nakke dem nu? nej vel? lad dem dog leve livet, men deres måde og gøre de ting på, som de har gjort her, håber jeg virkligt inderligt kommer til at ramme dem lige i ansigtet. det ville være fortjent. så kunne vi igen, lige gøre opmærksom på al den vold i DK. undre mig over den vold, nu når man ser det her....vold, avler vold. og det er i med til at avle ved det her, det giver bare ingen nogen logisk mening overhovdet at nakke en kat, for at gøre opmærksom på et dyrevelfærds problem. tværtimod.

går da også ud fra de selv elsker dyr, siden de vil gøre opmærksom på det, men de sidder jo og griner af det, hva faen er der sjovt i det? og hvordan kan du forsvare sådan noget tåbeligt som det her. undre mig sku over hvorfor der hænger hunde og svaner fra træer nogengange, er i med i det også?

 

i er til at brække jer over. føj.

 

 

mvh.

 

M.Wilder

07/06/2008 - 12:26

Anna Sørensen

Når jeg hører om jeres eksperiment, hvor I spiste en kat, kommer jeg til at tænke på egenværd, respekt og økosofi.

Er det i orden at bruge dyr for at provokere? Har et levende individ og viduneligt skabt væsen ikke krav på så meget respekt for sin egenværd, sit liv, at man ikke bruger levende dyr for at provokere?

Havde den berømte hesteslagtning i sin tid respekt for det skabte, det vidunderlige liv, som alle levende skabninger har?

Et forsøg på TV med en flue gav seerreaktioner. Er det i orden at bruge levende væsener i forsøg? For sjov? Som kunst? Som provokation?

Dyr og kæledyr handler om følelser, stærke følelser. Jeg tror vi inderst inde føler at vi skal beskytte svagere individer, som dyr jo ofte er, underlagt vores magt. Dyr er helt uskyldige, de lever blot det liv de er skabt til, så godt de formår og som kæledyr giver de masse af kærlighed tilbage. Kan man andet end at elske dem for det? Det er  ikke dyrene der har ødelagt store dele af klodens natur.

Dyr repræsenterer alle, på hver sin forunderlige vis, utrolig stor skønhed, opfindsomhed og humor. De er indbegrebet at det gode, det sande, det skønne. Udover os selv som art, så er resten af naturen af essentiel betydning for os.

Journalistik handler også  om livskunst. Ordet er ved at finde sin plads igen, efter mange års glemsel. En idrætsprofessor definerer sundhed som livskunst. Jeg håber alle I kommende journalister, som en del af den fjerde statsmagt, vil huske livskunsten.

Mvh Anna Sørensen, pædagog, lærer og i lære som livskunstner og det gode liv

 

07/06/2008 - 13:20

Pelle Dam

Morten Wilder,

 

Jeg savner, at du forholder dig til problemstillingen. Som Merian allerede har gjort meget klart opmærksom på er dyret ikke blevet mishandlet eller 'nakket', for at vi kunne spise det - det var blevet skudt under alle omstændigheder (af en landmand, der forsøger at holde bestanddelen på sin gård nede, hvilket efter sigende skulle være meget normalt blandt landmænd).

 

Hvorfor bliver du så harm over historien? Og hvordan kan du sammenligne med vold mod mennesker - det er jo en kat, et dyr, det drejer sig om.

 

Hvorfor må vi ikke spise katte i Danmark - men gerne kaniner? De er da også kæledyr, ikke? I Kina spiser man hunde, herhjemme spiser vi svin, og de er i øvrigt langt mere intelligente end katte, er det måske værd at bide mærke i.

 

Bedste hilsner

Pelle Dam, medlem af Citats redaktion

07/06/2008 - 15:03

Christian Galberg

Luk det børneteater

 

Jeg håber, at de katte-ædende journalistelever fortsat har en dårlig smag i munden. Det er muligt, at de fra deres eget – totalt forskruede - synspunkt har ædle motiver, men det eneste de opnår med deres modbydelige ”aktion” er at gøre opmærkom på, at Journalisthøjskolen straks bør nedlægges og/eller omdannes til det børneteater, som den åbenbart har udviklet sig til.

 Det hartad utrolige i denne historie er, at gerningsmændene ikke umiddelbart kan forstå, at de i alle henseender handler uetisk. Måske aner de ikke, hvad der ligger i det filosofiske begreb etik? Det hører man osse heller næppe meget om på Journalisthøjskolen, eller hva'? Men det er uetisk at slå et uskyldigt levende væsen ihjel for at fremme nogle i egen opfattelse ædle motiver, ganske som det var mildt sagt uetisk, at nazisterne udryddede jøder ud fra det "ædle" motiv at sikre den ariske races overlevelse. Journalisteleverne har oven i købet også været for fejge til at udføre deres skændselsgerning selv, og gemmer sig bag en "landmand", der burde vide, at man ikke sådan uden videre kan slå en kat - eller noget andet dyr - ihjel, og da slet ikke med henblik på at spise det;  men det vil politiet og veterinærmyndighederne forhåbentlig tage sig af. Som journalisteleverne formentligt allerede nu har opdaget, har deres aktion i den grad givet bagslag. I stedet for at henlede opmærksomheden på deres ædle formål (Tja, hvad var det nu det var?) har de fået hele det dyreelskende og dyre-etiske Danmark på nakken - og med god grund!  Det viser, at de er totalt uegnede til at blive "journalister". Det er fint at lave en kampagne for eller mod dette eller hint, men det hører naturligvis til den helt elementære planlægning, at man forudser reaktionerne. Hvor enkelt kan det være? Endelig havde de slet ikke behøvet at myrde og æde den stakkels kat - hvad hed den i øvrigt? - for at berige os med deres smagsindtryk. Katte-kødets kvaliteter er forlængst beskrevet f.eks. i Larousse Gastronomique. Velbekomme!  CG               

07/06/2008 - 15:27

Jakob Andresen

Kære Christian Galberg.

Du har med al tydelighed ikke orket at sætte dig ind i sagens faktuelle omstændigheder, så jeg opsummerer for Gud ved hvilken gang:

Katten, som var en gårdkat og altså ikke et egentligt kæledyr, blev skudt af dens ejer, landmanden, på helt lovlig vis. Jeg forsyner dig med et link til bekendtgørelsen, der bekræfter dette, herunder. Den blev skudt for at holde bestanden af katte nede på landmandens gård. Katte kan få omkring 20 killinger om året, og derfor er man nødt til at begrænse antallet. Hvordan det bedst gøres, kan man selvfølgelig diskutere, men der er lovmæssigt intet i vejen for, at en person med jagttegn skyder de "overskydende" katte. Og netop derfor har redaktørerne overladt aflivningen til ham.

Du postulerer, at man ikke må slå et dyr ihjel - og slet ikke med henblik på at spise det. Det vil jeg slet ikke kommentere yderligere. Er heller din vanvittige sammenkædning med nazisternes jødeudryddelse.

Du mener, at formålet er druknet. Det er jeg uening i. Indlæg som dit er med til at bekræfte tesen. Til fulde endda.

Med hensyn til etik vil jeg blot henvise dig til lektor Lars Bjerg, som står for denne del af uddannelsen. Han kan sikkert være behjælpelig med information om den overordnede strategi.

Mvh.

Jakob Andresen, studerende på Journalisthøjskolen.

07/06/2008 - 15:30

Jakob Andresen

Og her er linket til bekendtgørelsen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57860#K4

07/06/2008 - 18:50

A J

Denne kommentar er slettet af Journalisten.dks redaktionen, da den ikke lever op til vores retningslinier.

07/06/2008 - 19:51

Laura Kjeldbjerg

Jeg synes ikke, der er noget i vejen med den måde redaktionen har startet debatten på. Deres handling er fuldstændig lovlig, men man kan diskutere etikken i det, og det har jo netop været formålet (som jeg har forstået det). For mit vedkommende må folk spise, hvad de vil, så længe det ikke er tale om dyrplageri. Jeg ville personligt ikke have lyst til at spise kat, men jeg har heller ikke lyst til at spise lever eller nyre. Hver mand sin lyst.

Hvad jeg ikke kan forstå, er de, som sammenligner handlingen med at voldtage et barn for at sætte fokus på pædofili, eller lave et terrorangreb for at sætte fokus på terror.
Der ville i så tilfælde være tale om indiskutabelt ulovlige handlinger, som på ingen måde ville kunne retfærdiggøres.
Artiklen om den spiste kat, hviler på fuldstændigt lovlige handlinger. Enhver kunne gå ud og gøre det samme (husk detaljerne om, hvem der afliver katten osv), uden at blive stillet juridisk til regnskab.
Det er sådan set normer og etik, der sætter vores grænser i den her sag. Og grænserne går tydeligvis vidt forskellige steder. Man kan give sin mening til kende, men man kan ikke straffe, dem hvis grænser går et andet sted.

Hvis man desuden går så vidt som at true med vold, er der for alvor tale om et paradoks. Skal man straffe en legal handling med en ulovlighed?

07/06/2008 - 20:12

Thorbjørn Schiønning

At slagte og spise en kat er ikke mere forkert end at slagte og spise en gris.

 Begge dele er lige forkert. Dyr er levende, følende individer, og vi kan ikke retfærdiggøre at spise dem blot for at tilfredsstille egne smagsløg. Indenfor dyreretsfilosofi hedder det 'speceisisme' eller med et mere danskklingende ord 'artchauvinisme'. Det er at sammenligne med racisme. Der er ikke noget godt argument for at undertrykke andre individer uanset race eller art.

 Derfor, bliv vegetar/vegan.

 - Thorbjørn

www.goveg.com

www.meat.org

07/06/2008 - 23:10

Tommy Ethelberg

Jeg har to ting.

1. Ja, de journaliststudrende, har ret i at vi forskels behandler dyr. Men jeg blev på ingen måde chokeret over at de gjorde det, jeg have mere en "Nå...Og" reaktion. Lidt den samme reaktion jeg havde da, guldfiskene svømmede rundt i blenderene, og grisekroppene rådende op i montrene. Det var ikke noget, der, undskyld udtrykket, kunne få mit pis i kog.

2. Jeg er enig i at journalister skal raportere om begivenheder og prøve at sætte dem i perspektiv i forhold til andre begivenheder. Men jeg mener også at journalister ikke skal begynde at skabe begivenhederne, som de så selv rapportere om. Det i mine øjne stiller dem i en interesse konflikt, hvor man ikke længere kan se journalisten om en neutral observatør og raporter.

Hvis der sidder nogle derude og er ophidesde over at nogle studerende har spist en kat, skulle de måske hellere bruge deres tid på at blive ophidset over at militærstyret i Burma, stadigvæk blokere for udenlandsk nødhjælp, efter naturkaststrofen. For det har vi sjovt nok ikke hørt meget til på det sidste, da medierne har mere travlt med at raportere om denne latterlige tørklæde debat.

så var der ikke mere for den 25-øre.

07/06/2008 - 23:28

Tommy Ethelberg

Det er en meget smuk tanke du har Thorbjørn, men at vi alle burde blive vegetare/veganer er nok lige at gå forvidt. For i mine øjne ville det være at fornægte vores sande natur, og den er om man kan lide den eller ej, at da vi som art satte vores ben på jorden for omkring 1,5 - 2 mill. år siden, har mennesket været kødspisende, da vores krop har brug for animalske proteiner. Du behøver blot at se på vores tandsæt, det er så tydeligt fra et rovdyr, og ikke fra et planteædende dyr. Men jeg mener også at vi i vores samfund spiser alt for meget kød end hvad godt er. Men det er en helt anden diskussion. Dyr har ret til at blive behandlet ordentlig så længe de er i live, og når dagen kommer, hvor de skal aflives/slagtes skal det helst ske så hurtig og smertefrit som muligt, og bemærk venligst at jeg skriver at dyre skal behandlet ordenligt og ikke humant. Da vi ikke må begå den fejl at menneskelig gøre dyr.

Det var bare lige min kommentar til din kommentar. ;o)

08/06/2008 - 00:03

Thorbjørn Schiønning

Hej Tommy,

siden vi blev sat på Jorden for mange mange år siden har vi også myrdet hinanden og voldtaget. Er det også noget vi skal holde fast i?

At man har gjort noget i lang tid retfærdiggør ikke fortsættelsen af det.

Hvis du mener det er ok at slå dyrene ihjel for menneskets tilfredsstillelse, så må du kunne retfærdiggøre det. Eller sagt på en anden måde: Hvad er forskellen på dyr og mennesker som gør at vi kan tillade os at behandle dem som vi gør (fx slå dem ihjel for at spise dem)?

- Thorbjørn

ps. At mennesket har brug for animalske proteiner er en gammel myte...

08/06/2008 - 14:06

Michael Bjørnbak Martensen

At sætte historier i scene er ikke en sag for journalister - så denne happening er en rigtig skidt idé, og derfor en skændsel for faget.

09/06/2008 - 16:03

Bjørn Sørensen

@ Galberg

Nu var det jo netop debatten i det etiske i at slagte og spise dyr som de journaliststuderende ville sætte igang på en lidt utraditionel måde. Og det må man sige er lykkedes. Du forholder dig overhovedet ikke til essensen, men er tydeligvis styret af en harme, der desværre skygger fuldstændig for, hvad det handler om. Hvorfor forholder du dig ikke til det grundlæggende spørgsmål om det er iorden, at vi som mennesker slagter og spiser dyr? Hvilket det jo naturligvis er. Det lykkes dig heller ikke at forklare, hvorfor det er mere modbydeligt at spise en kat end en gris? Din sammenligligning med holocaust er desuden himmelråbende vanvittig. Desuden er dokumentationen for det fuldt ud lovlige ikke til at skyde igennem. Mht det rent journalistiske projekt er jeg dog skeptisk. Journalister bør ikke selv skabe historierne, men hellere beskrive, hvad der foregår. En reportage-rejse til en kattespisende kultur, havde været den rette jounalistiske tilgang, mener jeg - men din kritik er langt over målet.

10/06/2008 - 14:22

martin jensen

jeg mener at denne debat er gået forvidt, en kat er jo kun et dyr. det er vel endelig det samme som at spise en hest, der er mange små piger mv. som aldrig kunne finde på at spise en hest fordi det er et dyr som de ser som et kæledyr. og det med at de er blevet truet på livet mener jeg er på grænsen på hygleri.

 det er okay at have den holdning at du personligt ikke vil spise den kat du har der hjemme (ville jeg da heller ikke) nen faktum er at en kat faktisk er et dyr. jeg mener at folk må stoppe med den denne snak om "det var da godt nok forferteligt" bla bla bla. tag til kina og i kan få saveret hund.

det er lidt ligesom muslimer der ikke vil spise gris, og mener det er et urent dyr. så skal de da heller ikke tvinges. og det er da ikke fordi de brokker sig over at vi spiser det. bare de slipper ? er det ikke i bund og grund det som er hovdesagen. hvis folk vil spise ko, gris, får, hest, hund eller kat så lad da folk selv om det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10/06/2008 - 16:38

Lone Jensen

Det er "sjovt" at læse hvordan flere skriver at "det er jo bare en kat, et dyr".. Øhh ja og du er bare et menneske! Vi lever alle på den samme planet. Mennesker var her ikke først og styrer, leder, ejer ikke alt andet liv på denne jord. Det er utroligt at se hvor mange der er så fandens forelskede i sig selv og sin race at alt andet "umenneskeligt" ikke betyder noget som helst. Nårhh jo, det skulle da lige være hvis erneovergreb vel?r så heldig at se nuttet ud.. Men den holder så heller ikke længere nu kan vi se.

Fair nok at i prøver på at komme med en rigtig god pointe, men hvad er det dog for en måde at gøre det på? For mig virker det det meget barnligt og måske som noget der er lidt forbudt og spændende..?

Vi går jo heller ikke ud og misbruger et barn for at gøre folk opmærksomme på børneovergreb vel?

Er grænserne ved at ryge helt ud med badevandet? Hvad bliver det næste så?

Det er da fløjtene ligegyldigt om katten blev slået ihjel af jer eller en bondemand, det er forkert uanet hvad!

Vold avler vold... Dette giver bare andre sære, syge folk lyst til at gå ud og gøre det samme..

24/08/2008 - 21:32

Morten Wilder

bare dog vi kunne gøre det samme med mennesker, holde bestanden nede? det undre dig at  jeg samligner med dyr og mennesker, men tit er det sådan, jo mere man lære og respektere dyr, jo mere respktere man og forstår mennesker, liv, er liv, om det er en myre, en flåt, en kat eller et menneske er vel det samme i præncippet, respekten for liv og for folks følser, jeg tror folk har flere katte end kaniner og i kina, ja, der har de spist det altid, så det røre mig ikke, for dem er det mad, for at leve, det de gjorde der, var ikke fordi de manglede mad, men at uvidenhed og en noget så underlig "vi har et problem" lad os spise en kat!! for at vise problemet? for mig, er det underligt, og de burde stå til ansvar, jeg meldte dem til politiet, men som sagt, det var lovligt at nakke den, og det er ikke ulovligt at spise katte, men derfor kan vi der ikke bryder sig om den slags, vel stadig "brokke" os og undre os. for jeg undre mig, stadig over det her.

pointed med vold imod mennesker var ikke at man skulle gøre det, men at  de ville gøre opmærksom på et dyrevelfærds problem, som jeg er ganske enig med i øvrigt, men måden og fortælle det på virker ikke som om det er folk der holder af dyr, der gjorde det, men at det var af "berømmelse i de 5 min" og det var det.  og derfor min måde og samligne med vold, for man går jo ikke ud og slå en, for at gøre opmærksom på vold, eller, man skamfere da ikke en hest for at gøre opmærksom på at det også er et problem, gør man?

 

Mvh.

 

Morten Wilder

Seneste jobopslag

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

Kommunikationsmedarbejder (AC-fuldmægtig) - Tekniske Fakultet, Sønderborg

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 17.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Nyhedsjournalist

Politiken Skoleliv
Ansøgningsfrist: 19.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

Digital kommunikationskonsulent i Dansk Journalistforbund (Barselsvikariat)

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 18.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler