search

Journalisternes formand peger på Uffe Gardel

Uffe Gardel er den bedst egnede DJ-formand, mener Rasmus Mark Pedersen. »Uffe Gardel viser en anden vej, jeg er mere enig i,« siger han. Werge: »Nogle vil sikkert tænke, at Rasmus er en cool fyr, og stemme, som han anbefaler« (Opdateret 12:33)

Valget står mellem DJs nuværende næstformand Lars Werge og tillidsmand på Berlingske Uffe Gardel, når der skal findes en ny formand for Dansk Journalistforbund. Hidtil har næstformandskandidaterne Maria Becher Trier Lars Lindskov og Allan Boye Thulstrup peget på Lars Werge. Men nu giver formanden for interesseforeningen Journalisterne, Rasmus Mark Pedersen, sin officielle støtte til Uffe Gardel.

Rasmus Mark Pedersen taler dog ikke på vegne af alle cirka 1.400 medlemmer i Journalisterne.
»Det er mig, der anbefaler,« siger Rasmus Mark Pedersen.

Werge anbefaler fusion

Rasmus Mark Pedersen siger, at det handler om, hvilken retning forbundet skal bevæge sig.
»Lars Werge har været en del af formandsskabet, der anbefalede en fusion – og sådan set fortsat gør det. Uffe Gardel viser en anden vej, jeg er mere enig i, så det er ret naturligt for mig at pege på ham,« fortæller Rasmus Mark Pedersen.

Hvad mener du, forskellen er på den to formandskandidater set med Journalisternes øjne?

»Der er forskel på, hvor mange faggrupper, de to kandidater mener, vi skal overkomme. Om vi skal have sekretærer, personlige assistenter og HR-medarbejdere med i forbundet. Og flere chefer. Det mener Lars Werge. Det mener Uffe Gardel ikke. Det er en fundamental forskel,« forklarer han med henvisning til arbejdet med en mulig fusion med forbundet Kommunikation og Sprog, som er sat på stand by.

Problematisk datingperiode

Men Gardel er jo ikke 100 procent mod en fusion. Han siger, at den måske kan komme senere?

»Skal vi holde tankerne om et kirkebryllup i live trods en ret problematisk datingperiode? Eller skal vi opbygge et varmt og professionelt venskab? Læg mærke til, at Gardel er medforslagsstiller på et forslag om at lægge fusionen i ro, hvorimod Werge har øjnene på, om det kan gennemføres i 2017. Der er forskel,« forklarer Rasmus Mark Pedersen.

På den anden side skal man heller ikke opstille ultimative krav, der kan give bagslag på den lange bane:

»Jeg vil også lægge fusionen død nu, fordi der ikke er opbakning blandt medlemmerne. Men den dag, der er opbakning, så er det da naturligt at tage op igen, hvis begge parter kan have gavn af det,« forklarer Rasmus Mark Pedersen.

Journalisterne kan ikke stille med delegerede til delegeretmødet, og der vil heller ikke komme én anbefaling af en formandskandidat fra Journalisterne, siger Rasmus Mark Pedersen.
»Jeg går ikke ud som formand og siger: »Denne vej kammerater«. Medlemmerne er uenige. Sådan skal det det være. Man skal følge sin egen overbevisning til delegeretmødet,« siger han.

Werge: Nogle vil sikkert lytte
Selv om interesseforeningen Journalisterne ikke kan stille med deres egne delegerede, ligesom for eksempel kredse og specialgrupper, så mener Lars Werge, at Rasmus Mark Pedersens udmelding spiller en rolle.
»Nogle vil sikkert tænke, at Rasmus er en cool fyr, og stemme, som han anbefaler. Sådan fungerer det jo,« mener Lars Werge.

Har du talt med nogle, som er på vej med en anbefaling af dig som formand?

»Jeg har haft mange snakke, men det sker jo i fortrolighed. Jeg må se, om nogle får lyst til at anbefale mig. Det skal de være velkomne til,« siger han.

Om udsagnet fra Rasmus Mark Pedersen om, at Lars Werge ønsker at udvide DJs medlemskreds med chefer, sekretærer, personlige assistenter og HR-medarbejdere, forklarer Lars Werge, at de grupper allerede er i forbundet i dag:
»Han går jo ind for at smide folk ud, mens jeg går ind for det modsatte,« siger Lars Werge.

(Opdateret 16. april 2015 klokken 12:33 med oplysning om, at Allan Boye Thulstrup også har peget på Lars Werge)

Kommentarer
8
Rasmus Mark Pedersen
16.04.15 09:32
Nå, det er godt, vi kan få en
Nå, det er godt, vi kan få en frisk fyr-tone i valgkampen, så vi ikke helt får begravet os fuldstændigt i politik og fakta ;-)

For en god ordens skyld så vil jeg ikke, som situationen er nu, smide nogen som helst ud af forbundet. Punktum. At Lars Werge kan tro modsat, må bunde i et af to udsagn fra undertegnede:

1. Vi skal tage en debat om, hvem vi gerne vil være fagforbund for. Hvilke tilbud vil vi give til hvilke mennesker? Indenfor journalistik ser vi en række (ikke-journalist) studerende skrive stort set gratis for en række professionelle udgivelser som Soundvenue eller Gaffa. Skal vi være noget for dem? Der er også stor uenig om, hvordan kommunikation bliver defineret? Inkluderer det reklamefolk og PR-medarbejdere?

Jeg har ikke det fulde svar. Vi skal bare definere os klarere, så vi kan være noget for alle vores medlemmer. Og også sige til nogle faggrupper at vi ikke har tænkt os at være noget for dem. På den måde får alle medlemmer mere for deres medlemskroner, og vi finder en støre samhørighed mellem vores forskellige fag.

2. Under Se og Hør-sagen udtrykte jeg klart, at jeg mener, at vi som forbund skal kæmpe langt klarere for den journalistiske integritet. For hvis ikke vi gør det, så graver vi vores eget fags grav. I mine øjne gør det også, at vi ikke på forhånd kan udelukke at bruge vedtægternes formulering om, at "Hovedbestyrelsen kan ekskludere et medlem og/eller idømme det bøde, når
medlemmet enten skader andre medlemmer eller forbundets interesser.".

Læg mærke til, at jeg mener vores medlemmer, der er impliceret i Se og Hør-sagen skal have al den støtte og vejledning, de kan få undervejs. Når der er truffet en endelig afgørelse, og støvet har lagt sig, så lad os tage debatten igen. Jeg synes bare, det var dumt at sige, at grelle, gentagne brud på fagets etiske retningslinjer og de danske love på forhånd er beskyttet af DJ. Det klæder ikke vores fag.

Bedste hilsner,
Rasmus MP
Fremhævet af Journalisten
Allan Boye Thulstrup
16.04.15 09:36
Jeg vil, som stiftende
Jeg vil, som stiftende bestyrelsesmedlem i Journalisterne, da lige benytte lejligheden til at gentage, at jeg støtter Lars Werge som formand.

Det har jeg også allerede udtalt til Journalisten i forbindelse med mit næstformands-kandidat-interview.

Det gør jeg bl.a. fordi Lars i sine fire år som næstformand har styret DJ i den rigtige retning på uddannelsesområdet og aftaleområdet, og fordi han har styrket DJs synlighed og profil udadtil og i forhold til det politiske Danmark
Senest har Lars W således en stor del af æren for at dagpengevilkår for freelancere med både A og B-indkomst bliver en del af Dagpengekommissionens arbejde.
Samtidig har Lars udviklet den måde DJs politikere internt arbejder på, så der sker en højere grad af medlemsinvolvering end tidligere, samtidig med at der tænkes mere strategisk på HB-niveau.

Min støtte til Lars er ikke et udtryk for at Uffe Gardel ikke vil blive en god formand. Det tror jeg bestemt han vil.
Jeg mener bare, at Lars Werge vil blive en bedre formand.

- Allan Boye Thulstrup, næstformands-kandidat
Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
16.04.15 09:40
Kære Rasmus,

Kære Rasmus,
Jeg tager såmænd udgangspunkt i din hjemmeside, hvor du skriver:
".. Jeg vil tage tyrene ved hornene og skabe en klar definition, så forbundets identitet igen bliver klar. Mit eget bud er, at kommunikatører, social media-strateger og pressemedarbejdere er hjerteligt velkomne. Mens jeg sætter grænsen ved reklamefolk og andre sælgere."
MVH Lars W
Fremhævet af Journalisten
Rasmus MP
16.04.15 10:05
Kære Lars

Kære Lars

Tak for opklaringen om, hvor du har det fra. Og bare for at gøre det krystalklart: Du laver en overfortolkning.

Ja, jeg vil skabe en klar afgrænsning af, hvem der er naturlige medlemmer. Men det betyder ikke, at jeg vil smide dem ud, der forvilder sig ind i vores forbund. Heller ikke dem, der allerede er der i dag.

Bedste hilsner,
Rasmus MP
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Mp
16.04.15 10:13
Og hvor ville det være rart,
Og hvor ville det være rart, at man kunne redigere i sin kommentar ;-)

Og så er det i øvrigt vigtigere for mig, at vi laver en afgrænsning end præcis, hvor grænsen går. For mig handler det om, at vi skal kunne være et ordentligt forbund for alle vores medlemmer.

MP
Fremhævet af Journalisten
Henriette Sø
16.04.15 10:13
Kære Lars

Kære Lars
Jeg tror ikke, at der er andre end dig, der taler om at smide medlemmer ud. Og jeg tænker, at debatten bliver lettere at forholde sig til, hvis du ikke forsøger at tillægge os, der har en anden mening om fusion, nogle motiver, vi ikke har. Hvis jeg var politiker, ville jeg kalde det skræmmekampagne, og det opfatter jeg som absolut unødvendigt. Lad os nu tage en sober debat om, hvem vi ønsker at være forbund for, uden at vi skal skydes i skoene, at eksisterende medlemmer ikke må være med. Formålet med debatten er vel at blive klogere på, hvorfor vi hver især har de synspunkter, vi har - ikke at fremmane skræmmebilleder af, hvad vi hver især mener. Og jeg er med på, at du blot misforstod mig i tråden i går, men det ændrer ikke på, at det letteste nok er at undlade at fortolke hinandens synspunkter og i stedet tage dem for det, de er - velmente synspunkter i en meget spændende debat. Fortsat god debat.
Mange hilsener Henriette
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
16.04.15 10:37
Jeg vil som menig medlem af
Jeg vil som menig medlem af Journalisterne også bare tilføje, at jeg ligesom stiftende bestyrelsesmedlem Allan heller ikke stemmer som vores interessegruppeformand (formentlig snart specialforeningsformand).

Kh Troels
Fremhævet af Journalisten
David Wedege
17.04.15 18:44
Som menigt medlem af
Som menigt medlem af interesseforeningen synes jeg, at alle medlemmer skulle tage og lytte til kandidaterne uden fordomme, betragte nøje hvad de gør og har gjort, dele sig efter anskuelser og stemme med hjernen, mens hånden er på hjertet.

Modsat Lars Werge, så tror jeg faktisk ikke, at sådan en pegeleg påvirker nogens valg synderligt
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen