search

Journalister sigtet for at påvirke retssag

Tre journalister er blevet sigtet af politiet for deres dækning af retssag mod politimand sidste år. Betjenten endte med at blive frikendt. (opdateret 13:22)

Tre journalister er blevet sigtet af politiet for deres dækning af retssag mod politimand sidste år. Betjenten endte med at blive frikendt. (opdateret 13:22)

Københavns Politi har besluttet at sigte tre journalister fra Ekstra Bladet og B.T. for overtrædelse af retsplejeloven. De tre dækkede ifølge hjemmesiden Journalistikpolitiet en sag, hvor en politimand fra Midt- og Vestsjællands Politi var tiltalt for vold med døden til følge, efter at han i december 2009 havde skudt og dræbt en biltyv.
I april 2010 blev politibetjenten frikendt, men ifølge hans advokat, Torben Koch, havde journalisternes artikler været så kritiske over for politimanden, at de var egnet til at påvirke rettens holdning.
»De artikler er noget værre svineri,« sagde advokat Torben Koch dengang til DR.
Det er blandt andet historier med overskrifter som "Betjenten løj i retten", der er faldet politifolkenes faste advokat for brystet.
»Jeg har aldrig oplevet så lavt og ubehageligt et niveau. De skriver direkte, at han lyver. Det er en værdidom, som er helt utilstedelig,« har advokaten udtalt til bladet Dansk Politi.

Politianklager Dorit Borgaard fra Københavns Politi oplyser til Jourpol.dk, at sagen er sendt videre til Rigsadvokaten, som altid skal have sigtelser mod journalister forelagt. De tre er sigtet for overtrædelse af retsplejelovens paragraf 1017, stk. 2, nr. 3, som kan give bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Torben Koch er også fast advokat for Politiforbundet, som dækker de økonomiske udgifter til sagen.
Det vides endnu ikke, hvornår Rigsadvokaten tager stilling til, hvorvidt der skal rejses tiltale mod de tre journalister, skriver Jourpol.dk.

B.T.s chefredaktør Olav Skaaning Andersen skriver i en mail til Journalisten.dk. at han vil blive meget overrasket hvis Rigsadvokaten vælger at tiltale avisens journalister i sagen
»Det undrer mig såre at politiforbundets advokat, Torben Koch, har fået overbevist Københavns Politi om at der overhovedet er en sag. Den burde være blevet afvist som grundløs. Vi har selvfølgelig intet ønske om at påvirke nævningerne, men udelukkende at oplyse offentligheden om hvad der foregår i en vigtig sag, hvor en betjent skyder og dræber en mand«.

Ifølge paragraffen er det strafbart at fremsætte udtalelser, der kan påvirke dommerne, domsmændene eller nævningene med hensyn til sagens afgørelse, så længe endelig dom i en straffesag ikke er afsagt.

(opdateret 13.22 med B.T.s kommentar)

Kommentarer
14
Niels Riis Ebbesen
01.02.11 22:40
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Anklagemyndighedens position er så stærk, og politiets næsten ubegrænsede ret til magtanvendelse gør, at det som udgangspunkt og hovedregel bør være sådan, at medierne altid skal forsvare den svage part, i sager hvor modparten er systemet og i dette tilfælde politiet, og derfor er det helt legitimt, at der i medierne stilles kritiske spørgsmål til, om det nu også var nødvendigt, at politiet nedskød og dræbte en biltyv.

For objektivt set, så kan et biltyveri aldrig være en så alvorligt kriminalitet, at det for alt i verden skal stoppes, og om nødvendigt med en nedskydning af biltyven.  

Og derfor håber jeg ikke, at der er medier og journalister, som lader sig skræmme af denne sag. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Michael Birk
01.02.11 23:29
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Jeg giver Niels Riis ret i Medierne skal afdække om systemet ikke har udøvet unødig magt.

Men derfra til og feks skrive at en tiltalt lyver og andre overskrifter der kan bringe hans forsvars udsagn i tvivl over for et nævninge ting.

 Der er så mange andre ordvalg og fremstillinger, der ville gøre at man fra Politiets fagforening ikke kunne sætte en finger på og gå så langt som til at anmelde Journalisterne.

Generalt har Tabloid aviserne blevet meget farvet i deres sprog og ordvalg de sidste år. Og både EB og BT har ikke sjælent været for hurtige på aftrækkeren i deres dækning af sager. Truslen om en retsag bør nok tages med ro, da jeg tror den får svært ved og holde vand ved domstolen, Men den bør give anledning til reflektion på de pågældene redationer. For hvis stilen fortsætter risikere de at miste troværdigheden i befolkningen. Og så står de skidt som medie.

 Mvh.

Michael Birk

Fremhævet af Journalisten
Otto Barreth
01.02.11 23:57
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag
Jeg vil inderlig håbe at BT's chefredaktør Olav Skaaning Andersen bliver MEGET OVERRASKET!
Fremhævet af Journalisten
Otto Barreth
01.02.11 23:59
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag
Den omtalte "troværdighed" har de mistet forlængst Michael Birk.
Fremhævet af Journalisten
Michael Birk
02.02.11 07:26
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Jeg vil gerne give dig ret.

Jeg syntes det er Arrogange når Olav Skaaning Andersen og andre sidder og nærmest gør hån med tingene.

Jeg husker en redaktør fra BT under Henriette Kjær balladen da Henriette Kjær udtalte at de ville sagsøge.

Der blev ikke sagt at de kunne bare komme, for BT havde styr på deres faktaer. Nej det var at de kunne jo prøve men de havde ikke råd. Så kan jeg i læserens sted, godt sidde med følelsen af at Nemisis godt må komme og give tilbage af hvad der er blevet serveret.

Vi er et priviligeret samfund a vi har yttringfrihed og fri presse. Jeg tror den er med til at sikre at feks korruption og magtmisbrug holdes nede. Men den frihed virker det som om nogle medier ganske ofte misbruger. Sidder nærmest som var de fritaget for retsforfølgelse og skriver præsis hvad der passer dem. Uden at tænke på om der er belæg eller dokumentation for historien. Og jeg er ked af at jeg er begyndt at tænke på journalistfaget, som utroværdigt. Specielt over for de Journalister der stadigvæk laver reseace, finder belæg for deres artikler og sætter en ære i journalistisk håndværk. Når jeg sidder og ser enkelte redaktører på nogle tabloide dagblade. sidde arrogant og være fuldstændig ligeglad med kritikere. Når de skal forsvare sig i andre dele af pressen, Kan jeg ikke sidde og lade være med at tænke på vores Teflon politikere der udtaler sig,     

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
02.02.11 08:25
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Michael Birk skrev: "Men derfra til og feks skrive at en tiltalt lyver og andre overskrifter der kan bringe hans forsvars udsagn i tvivl over for et nævninge ting."

Jeg har ikke læst de omtalte artikler i BT, så jeg kan ikke vurdere om dit citat er løsrevet af den egenlige tekst, og derfor forholder jeg mig kun til det principielle i denne sag.

Jeg har dog ikke kunnet undgå at bemærke, at vi gennem årene har set ganske mange sager, hvor politiet under efterforskningen, og længe før end en sag er nået frem til retten, har fremsat udtalelser i medierne, og har plantet oplysninger blandt kriminelreporterne, der helt klart har haft det formål, at påvirke den offentlige mening og holdning til de givne sager. 

Og når politiets talsmand kan udtale sig i medierne om nogle anholdtes og ikke dømte personers skyld, så er vist derhenne, hvor politiet også må kunne tåle, at medierne forholder sig kritisk til politiet udsagn.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Otto Barreth
02.02.11 09:38
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Man må ikke generalisere, og de fleste journalister er dygtige, professionelle og seriøse.Een af deres egne, Ulrik Høj, som skriver så glimrende i Weekendavisen er dog selv meget kritisk på sin professions vegne, bl. andet vedr. Wikileak sagen og ikke mindst Politikens og salige Seidenfadens håndtering af angrebene på United Plantations .

Jeg mener ikke at journalister skal fortie, eller være hellige, men en smule empati ville betyde et bedre samfund.

Bakspejls læsning af sagerne med Helle Thorning Schmidt, Kenneth Plummer, Lene Espersen og nu til sidst ( men bestemt ikke til slut) Henriette Kjær, er ubehageligt, som om man ønsker at hidse pøpelen op!

Gør guillotinen klar.

At man ikke skal slå på nogen som ligger ned, er der mange skriverkarle som ikke vil respektere.

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Birk
02.02.11 19:56
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Niels jeg ville et eller andet sted forvente at <politiet i et omfang ville holde hånden over deres.

Men pressen skal rapportere og dække begivenheden. Derfor har jeg brug for at fesk vide hvad betjenten har sagt i retten. ikke om Journalisten mener det er løgn (Med miindre de self, ligger inde med dokumentation på det er en løgn) Medierne bør bringe kolde facts og ikke løse gæt. Så er det man risikere ryge ud på et skråplan.

 

Mvh.

Michael Birk

Fremhævet af Journalisten
Per Frisch
04.02.11 10:06
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Jeg vil blot i al ydmyghed henvise til en artikel i fagbladet Dansk Politi - nr. 4 2010 på side 4 - 9. Link til bladet findes nederst på hjemmesiden og åbnes i pdf format - der er adgang for alle.

Ud fra den artikel er der måske noget, der tyder på at der rent faktisk er substans i sigtelserne. Jeg laver artiklen tale for sig selv.

http://www.dansk-politi.dk/Page-963.aspx?AreaID=2

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.02.11 11:48
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Og jeg kan linke til dagens eksempel på, at politiet temmelig ofte vidergiver oplysninger til medierne, hvor de tyvser uskyldige borgere. Og det er jo kun et ud af de mange tilsvarede sager, hvor politiet målrettet har forsøgt at påvirke medierne, så de viderbringer politiet syn på en given sag.

http://frederikssund.lokalavisen.dk/politiet-haenger-uskyldig-kvinde-ud-som-rumaensk-dankortsvindler-/20110203/artikler/110209741/1009 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen  

Fremhævet af Journalisten
Per Frisch
04.02.11 15:13
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

@Niels Riis Ebbesen

Du skriver den 2. februar kl. 0925, at du ikke har læst de omhandlende artikler - men kun vil forholde dig til det principielle i sagen.  Det gør din mening svært at tage alvorligt. Jeg synes du skal grave artiklerne frem fra de to aviser og læse dem i fred og ro. Måske kunne dét ændre dit syn på sagen.

Artiklen i Dansk Politi er skrevet af en journalist - sandsynligvis medlem af DJ, men til forskel fra journalisterne på EB og BT så skal han ikke sælge aviser hver dag. 

Med venlig hilsen

Per Frisch 

PS: Det ville være en fordel, hvis dit link var aktivt. 

 

Fremhævet af Journalisten
Per Frisch
04.02.11 15:24
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

@Niels Riis Ebbesen

Har læst artiklen på Lokalavisen.dk - er det alt?

Det sker aldrig for journalister at man kommer til at hænge et uskyldigt menneske ud? Eller videregiver forkerte eller usande oplysninger - nogle gange endda bevist! Bare inden for den sidste uge kan jeg nævne historien om kødet fra Aldi, der var 9 år gammelt - hvem havde gjort sig den ulejlighed at undersøge sagen bare lidt nærmere - næh nej. Snart løb alle medier med historien - "lemmingeeffekten"  var sat igang. 

 

Mvh. Per Frisch 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
05.02.11 18:46
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

Jeg er enig, der er tusindvis af eksempler på, at pressen viderbringer oplysninger som ikke er helt korrekte, eller decideret fejlagtige, men det er nok den pris vi må betale, når vi ønsker at kunne læse om en nyhed fem minutter efter at den er sket.

 

Men i den forbindelse må vi så ikke glemme, at politiet ret ofte er den kilde der gir' journalisterne noget af det materiale, som de bygger deres historier op over.

 

Når politiet serverer en sag for pressen, så procederer politiet jo deres holdning til sagen, længe før den en er nået frem til retten, og det kan ikke undgå at påvirker den offentlige holdning til sagen, og det vil naturligvis være med til at påvirke domsmænd og nævninge, så deres afgørelse nok ikke er så objektiv, som det er ønskeligt.

 

Der har da også været ganske mange eksempler på, at forsvarsadvokater har klaget over, at politiet og anklagemyndigheden godt kan udtale sig om en verserende sag, men at forsvarerne er så begrænsede af deres tavshedspligt, at de ikke kan ta' til genmæle. Og ofte sidder den sigtede i varetægtsfængsel, så han/hun kan heller ikke imødegå de go'bidder, som politiet gir' til journalisterne.

 

Og jeg synes denne debat er principiel, derfor ønsker jeg ikke at forholde mig til enkelt sager, det vil også udvikle sig til en gang mudderkastning, hvor vi hver især spilder tiden på at grave eksempler frem, der bestyrker vores respektive synspunkter.

 

Det principielle er, at politiet og anklagemyndigheden tilsammen repræsenterer en så afgørende magtfaktor i samfundet, at de ikke kan tillade sig at være pivet, de skal kunne tåle en meget hård kritik, og måske også en til tider grundløs og uretfærdig kritik i medierne, uden at de misbruger deres magt til at komme efter pressen.

 

Til slut vil jeg lige oplyse, at jeg har læst op på den konkrete sag, og det har ikke ændret på mit synspunkt, et biltyveri kan aldrig være en så alvorlig kriminalitet, at det berettiger til at nedskyde gerningsmanden, og hvis man vil stoppe en bil, så er det ulogisk at skyde mod personen i bilen, og skud mod den del af kroppen som kan ses gennem bilens ruder, vil med meget stor sandsynlighed være dræbende, så i den konkrete sag er der skudt for at dræbe, og det har jeg det ikke godt med.

 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Per Frisch
07.02.11 13:58
Re: Journalister sigtet for at påvirke retssag

 @Niels Riis Ebbesen 

Du skriver: 

Til slut vil jeg lige oplyse, at jeg har læst op på den konkrete sag, og det har ikke ændret på mit synspunkt, et biltyveri kan aldrig være en så alvorlig kriminalitet, at det berettiger til at nedskyde gerningsmanden, og hvis man vil stoppe en bil, så er det ulogisk at skyde mod personen i bilen, og skud mod den del af kroppen som kan ses gennem bilens ruder, vil med meget stor sandsynlighed være dræbende, så i den konkrete sag er der skudt for at dræbe, og det har jeg det ikke godt med.

I min optik har du simpelthen ikke forstået, hvad dette drejer sig om. Du skriver, at du har læst op på sagen. Jeg er helt enig med dig i, at et biltyveri aldrig kan være en så alvorlig kriminalitet, at det berettiger til at afgive skud (nedskyde er et ord man bruger, når man afliver et dyr). Hvorvidt skuddet er afgivet på den ene eller den anden måde - var der tale om nødværge?, var skydereglementet opfyldt?  Den side af sagen har vi en flere retsinstanser - byret, landsret og i sidste ende højesteret til at tage sig af. Der er afsagt dom i denne sag og politimanden blev frikendt. Det er jo heller ikke det denne sag drejer sig om. Denne sag handler om de usmagelige artikler, der kørte i de to nævnte aviser før og under retsagen. Har du læst også op på disse artikler? Så ved du også hvorfor der blev indgivet anmeldelse til Københavns Politi og hvorfor tre journalister nu er blevet sigtet. Nu kan kun tiden vise, hvorvidt Rigsadvokaten mener det samme og rejser tiltale. 

Mens vi venter............ 

 

Fremhævet af Journalisten