search

Journalister og fotografer lige dårlige

Fotograferne på Midtjyllands Avis sjusker så meget med deres billeder, at journalisternes amatørfotos kan konkurrere på kvaliteten, mener fotolektor Søren Pagter. Han er rystet.

Han har forstand på billeder. Søren Pagter er lektor i fotojournalistik på Danmarks Journalisthøjskole, hans elever smykker sig med internationale og nationale mesterskabstitler.

Foran på Søren Pagters bord ligger 150 fotos fra Midtjyllands Avis – 86 af dem har avisens journalister taget. Resten har avisens fotografer taget. De er klippet ud fra de samme sider, hvor journalisternes billeder var. De er altså ikke håndplukkede fra specielle sider.

Han sveder, bladrer de 150 hurtigt igennem og siger så:

"Når jeg ser det her, så kan jeg godt forstå, at folk ikke gider købe aviser. De billeder kan folk tage lige så godt selv, og hvis teksten så heller ikke er bedre…," lyder det fra den rystede lektor.

"Når jeg ser de her billeder, er det voldsomt svært at argumentere for, hvorfor journalister ikke skal tage billeder, og det irriterer mig grænseløst," sukker Søren Pagter. Hans afmagt skyldes ikke, at journalisterne tager flotte billeder, derimod at fotografernes er så dårlige, at de ligner amatørbilleder.

"Jeg ved ikke, om det er fotografernes skyld, at de ikke tager ordentlige billeder, eller om det er avisen, der ikke trykker dem ordentligt, eller redaktionssekretærerne, der ikke vælger de rigtige billeder."

Søren Pagter har ikke fået oplyst, at der er 86 journalist-fotos alene fra den første måned. Han er begyndt at sortere og går ud fra, at langt færre fotos er taget af journalister, netop fordi der er tale om et forsøg. Han går også ud fra, at billeder af huse uden forgrund og vejkryds må være taget af journalister, hvilket ikke er rigtigt.

Efter lang tids vurdering ligger der to bunker. Ud af 86 journalist-fotos har han bedømt de 25 til at være amatørfotos. I samme bunke ligger adskillige fotograf-fotos.

"Det er med fare for at blive til grin i hele landet," siger Søren Pagter, da han får besked på at kigge dem grundigt igennem en gang til og finde nogle flere journalist-fotos.

Han lægger yderligere 12 billeder over i amatørbunken – seks journalist-fotos og seks fotograf-fotos.

Nu ligger der 55 journalistbilleder ovre blandt de billeder, som Søren Pagter har vurderet til at være taget af avisens fotografer. Samtidig er der en del billeder, der er taget af fotografer, men som Søren Pagter vurderer til at være amatørbilleder.

"Det her ligner det, pædagogerne i mit barns vuggestue tager og hænger op på opslagstavlen," siger Søren Pagter og lægger et fotograf-foto over i amatørbunken.

Bagefter får han et billede af en præst med nogle børn i en kirke.

"Der er otte mennesker på et to-spaltet billede, og ikke et ene-ste er tæt på, men det er en ski'god situation. Det er faktisk det bedste, jeg har set indtil nu. Der er en lille situation i det billede, men det går ikke som to-spaltet," siger Søren Pagter og rammer rigtigt, da han lægger over i fotografbunken.

Dernæst følger et billede af et fortov og bunden af et tøjstativ taget med vidvinkel. Det ligner et, der er taget ved et uheld, mens kameraet hang på maven. Billedteksten er fjernet, så Søren Pagter kan ikke se, at to ældre damer er faldet over den grå fortovsflise.

Det var et journalistbillede og havnede uden tøven i amatørbunken.

Da Søren Pagter har fået at vide, hvilke billeder der er taget af hvem, generaliserer han: Journalister fotograferer det, de ser, i stedet for at komponere et billede. Journalisterne ser ikke, at et halvt vindue, et halvt bord, en halv dør og lignende gør et billede rodet, og journalister vil gerne fotografere tekst.

"Kan vi ikke lave det, så finder vi en tekst, der viser det," griner Søren Pagter og holder et billede frem af den fotograf, der har fotograferet filmen "Klatretøsen".

Bag ham dominerer en meget gul bus med en reklame for "Klatretøsen."

Pludselig finder Søren Pagter et billede, han godt kan lide. Det rummer en fortælling om en ung mand foran en politistation. Bagved står en bekymret mor.

"Det er flot. Politiskiltet viser, at det må være taget af en journalist – det er unødvendigt. Det kunne stå i teksten, at det er taget foran politistationen." Søren Pagter digter en lille historie om den unge mand, der er blevet overfaldet og nu har meldt det til politiet, og om hans mor, der er taget med ham. Alligevel er der noget, der gnaver i billedet: Moren holder en kuglepen i hånden.

"Er det ikke en mor, men en journalist, så er det et kikset og helt utilstedeligt billede. Er det hans mor, så er det et flot billede."

Billedet er taget af en journalist, og det er ikke en bekymret mor, men en journalist fra en konkurrerende avis, der står bag ved.

Søren Pagter mener også, at journalister er tilbøjelige til at gøre opmærksomme på, at de er til stede. Folk på billederne smiler til fotografen, ikke fordi de har det sjovt, men fordi de får besked på det.

Læs også: Jammerlige vilkår, Flere billeder i avisen, Fotograferne skal tage billederne alvorligt, Traditionelle halvgamle fotografer og 30 billeder på tre måneder.

 

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen