search

Journalister og blogs

Vi har i dag præsenteret en lille blogguide for journalister .

Vi har i dag præsenteret en lille blogguide for journalister .

Da jeg skrev den, spurgte jeg Politikens blogredaktør, Kim Elmose , om, hvad journalister efter hans mening kan bruge blogs til.

Her er hans svar.

"En journalist kan bruge en blog til at komme i tættere dialog med sine læsere – simpelthen få etableret en direkte samtale med dem. Blogs er bedst som værktøj til at du diskuterer med dine læsere på en anden måde end når de skriver en mail til dig.

Samtalen kan dreje sig om det emne, som du skriver om i dit blogindlæg; hvad mener læserne om emnet – det kan fx. være "Hvordan kan privatpersoner spare på energien" – med bloggen som stedet, hvor læserne både diskuterer holdninger til energibesparelser og deler viden med hinanden om konkrete handlinger.

En blog er på den måde at ligne med tidligere tiders debatsaloner, hvor blogskribenten er værten, der sætter en emne til diskussion blandt gæsterne – og hvor hun selv deltager.

Bloggen kan – jf. eksemplet med energibesparelser – også benyttes som et værktøj for journalisten til at spørge læserne som led i sin research. Den amerikanske journalist og blogger Dan Gillmor har understreget det enkle faktum, at den samlede mængde af dine læsere ved mere end du gør. På dansk: der er ofte blandt læserne een person, der har en indgående viden til det emne, du er i færd med at researche eller skrive om.

Den læser kan du få kontakt med via bloggen, hvis du forstår at skrive dit indlæg, så du inviterer læserne til at dele deres viden med dig og hinanden.

Endelig kan du bruge bloggen til at skrive de sidevinkler eller yderligere oplysninger, som ikke fik plads i artiklen på nettet, i avisen eller i din elektroniske udsendelse. Den er stedet, hvor du tilføjer yderligere information til dine journalistiske produkter og lader læserne kigge med og bidrage med mere viden.

Den mulighed bør journalister ikke lade gå fra sig. "

Kim Elmose lægger som mange andre vægt på det sociale aspekt ved bloggen. En blog er ikke et envejsmedie, men et sted hvor bloggeren taler med de besøgende. Et sted hvor der gives og tages. Jeg synes, det er en smuk tanke, og når man ser sådan på blogs, er det jo indlysende, hvad journalister kan få ud af dem.

Problemet kan være at forholdsvis få opdager at man blogger – at der aldrig bliver tale om en samtale.

Jeg tror lige jeg spørger Elmose om hvad man gør i sådan en situation…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen