search

Journalister elsker pressemeddelelser

Pressemeddelelser er et uundværligt arbejdsredskab for de fleste journalister, viser undersøgelse. Ren reklame er irriterende og ryger oftere i skraldespanden, siger journalisterne. Facebook ligger i bund.

Pressemeddelelser er et uundværligt arbejdsredskab for de fleste journalister, viser undersøgelse. Ren reklame er irriterende og ryger oftere i skraldespanden, siger journalisterne. Facebook ligger i bund.

Det kan godt være, at journalister ofte forbander alle de pressemeddelelser, de får tilsendt. Men de ville have svært ved at passe deres arbejde uden. Pressemeddelelser er nemlig et af de foretrukne arbejdsredskaber for journalister og redaktører på magasiner, aviser, web-medier og radio/tv.
Det viser en undersøgelse blandt 12.000 amerikanske journalister og redaktører.
94 procent bruger informationer fra PR- og kommunikationsmedarbejdere i deres arbejder. 87 procent bruger jævnligt pressekit, viser undersøgelsen fra analysebureauet Cision i samarbejde med George Washington University's Graduate School of Political Management.

Undersøgelsens åbne besvarelser viser, at journalister ikke er vilde med alle pressemeddelelser. De siger selv, at de især går uden om PR, der er for salgs-agtig, indeholder spin eller mangler journalistisk relevans.
»Det er tydeligt, at PR-medarbejderne skal arbejde hårdere for at levere troværdige idéer og information,« siger Ruth McFarland, Cisions leder på rundspørgen.

Ifølge Don Bates, adjungeret professor ved George Washington University, viser undersøgelsen, at journalister og kommunikationsverden lever i et gensidigt afhængighedsforhold.
»Journalister kan ikke leve uden PR-medarbejdere, ligesom PR-folk ikke kan arbejde uden journalister. Det er et symbiotisk forhold.«

Det fremgår også, at podcasts og sociale netværk som Facebook ligger langt nede på listen. De bliver opfattet som ubetydelige og bruges mest af yngre, nyuddannede journalister og redaktører.
12 procent af alle adspurgte bruger "ofte" sociale netværkssteder som Facebook, mens 30 procent gør det "nogle gange".

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen