Danske erhvervsjournalister har netop kåret årets bedste topchef i medierne. Nummer 1 er Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller-Mærsk Gruppen, som for nylig var centrum for en voldsom debat her på Journalisten.dk på grund af et tv-indslag med Smedegaard, som medierne slugte råt.
Da olie- og shipping-giganten Mærsk i august måned fremlagde halvårsregnskab, vedhæftede koncernen således et tv-interview med direktør Nils Smedegaard Andersen. Kort tid efter blev det vist på Jp.dk, og uddrag røg også direkte i TV 2 News.
Fremgangsmåden blev rost af kommunikationseksperter, der blandt andet pegede på, at der i princippet ikke er forskel på at referere en skreven pressemeddelelse og så et video-indslag fra en virksomhed.
Men flere journalister reagerede skarpt på Journalisten.dk.
Trods kritikken er Nils Smedegaard Andersen nu kåret som årets bedste topchef i medierne, skriver Markedsforing.dk. I alt har 103 erhvervs- og nyhedsjournalisters vurderet, hvilken topleder, der gør sig bedst i medierne.
Det er for resten andet år i træk Nils Smedegaard Andersen topper undersøgelsen, der foretages af analysefirmaet Ifka.
Ifølge dagbladet Børsen begrundes Nils Smedegaards førsteplads med, at han har formået at åbne det ellers tilknappede rederi for pressen. Desuden fremhæves han som en dygtig kommunikator, der evner at profilere sin virksomhed.
På andenpladsen troner ligeledes for andet år i træk Vestas' Ditlev Engel, der i år er alene om at følge i hælene på Mærsk-topchefen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.