Psykiatri-professor om DR-historier: »Skræmmekampagne der kan koste liv«

DR’s kritiske journalistik om lykkepiller er så ensidig, at det kan få fatale konsekvenser, mener en professor i psykiatri, som selv blev klippet ud af et program om emnet: »Jeg kender adskillige eksempler på selvmord, efter at venner og familie har rådet syge til at droppe antidepressiv medicin.« DR afviser(Opdateret)
11.04.2013 · 12:13

Lykkepiller er farlige, og der bliver udskrevet alt for mange af dem i Danmark. Sådan cirka var det overordnede budskab i DR2-programmet ”Danmark På Piller” - og en række andre historier på flere af DR’s platforme, som er blevet publiceret de sidste par dage.

Men det budskab er unuanceret, og det kan i værste fald kan koste liv, siger professor og overlæge i psykiatri Poul Videbech:

»Det er en skræmmekampagne, der kan koste folk livet. Jeg kender adskillige eksempler på selvmord, efter at venner og familie har rådet syge til at droppe antidepressiv medicin. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, at det har været på grund af medierne, men så længe muligheden eksisterer, så bør medierne være meget nuancerede i deres dækning af det her emne,« siger Poul Videbech til Journalisten.

Han sammenligner det med, at journalister skulle lave programmer om, at sukkersyge skulle holde op med at tage insulin:

»Det ville de aldrig gøre. Men det er åbenbart anderledes, når det handler om deprimerede. Jeg synes, det er at sparke på folk, der ligger ned. Det er folk, der har behov for det, og de her programmer får dem til at få det mærkeligt med at tage deres medicin,« siger Poul Videbech.

Danmarks Radio afviser, at de skulle køre en skræmmekampagne:

»Vi sætter i disse dage fokus på danskernes medicinforbrug, og vi gør det i stor respekt for dem, der tager medicinen. Det er et vigtigt emne både for samfundet og den enkelte, og det er afgørende, at alle synspunkter kommer til orde,« siger Ole Hjortdal, der er ansvarlig for tv-programmet.

Poul Videbech har ikke set hele tv-programmet, der blev sendt i går, men baserer sine udtalelser på DR’s dækning på dr.dk og i radioen - og på den oplevelse, han selv havde med en DR-journalist, der skulle interviewe ham til tv-programmet. Før det skulle sendes, fik Poul Videbech at vide, at han ikke optrådte i programmet. Han blev gal og svarede DR i en mail, som han offentliggjorde på sin Facebook-profil i går aftes.

”Det blev klart (…), at man ikke ønskede reel oplysning om disse problemer – noget, som seerne virkelig kunne have gavn af – men i stedet på forhånd havde valgt nogle synspunkter, som man søgte bekræftet,” skriver Poul Videbech i mailen.

Poul Videbech beskriver, hvordan DR-journalisten igen og igen spurgte ind til den samme dagsorden, som Poul Videbech i mailen beskriver som “antidepressiva virker ikke”, “hvis de virker, medfører de selvmord” og “når man holder op med dem, giver det forfærdelige abstinenssymptomer”.

Poul Videbech bemærker over for Journalisten, at man tilsyneladende ikke har talt med en eneste psykiater i programmet om lykkepiller fra i går aftes:

»Man har åbenbart ikke fundet det vigtigt,« siger Poul Videbech.

Ole Hjortdal fra DR afviser, at man på DR skulle sortere i holdninger.

»I forbindelse med denne indsats har vi lavet meget research og talt med mange fagpersoner. De kommer alle sammen til orde i de programmer og de debatter, vi laver. Poul Videbechs synspunkter er også blevet refereret i vores dækning,« siger Ole Hjortdal.

Opdateret klokken 14.32 med kommentarer fra både Poul Videbech og Ole Hjortdal

Kommentar

11/04/2013 - 15:44

Ole Felsby

Ole Hjortdal forbigår, at nyhedsindslagene i DR stort set udelukkende har været baseret på kritikere af antidepressiv medicin. Her er Poul Videbech og andre psykiatere blevet udelukket af DR.

11/04/2013 - 16:51

Lone Brøndum

Jan Petersen- hokus pokus skriver du. Du er et godt eksempel på hvordan en tv-udsendelse påvirker seerne- og gør dem unuanceret. Du har tydeligvis aldrig oplevet hvordan antidepressiva kan hjælpe mennesker med reelle depressioner. At der så er gået inflation i brugen af midlerne er en helt anden sag. Der var en lignende problematik i medierne for et stykke tid siden vedrørende ECT-behandling med den konsekvens at patienter med f.eks. svær depresiion vælger ikke at tage imod denne behandling hvilket, mener jeg, er højst uhensigtsmæssigt. Fint at forstyrre os i vores tankegang om brugen af medicin, men lad os nu se det fra begge sider- lad os lytte til faggrupper, som ved noget om dette emne og lad os da også få nogle gode historier fra fold, hvor behandlingen har hjulpet....

11/04/2013 - 16:59

Mads Wedel-Ibsen

Det mener jeg Peter kan have ret i. Medierne har generelt haft en alt for ukritisk tilgang til dækningen af alle former for medicin - ikke mindst psykofarmaka og herunder lykkepiller.
Der har været forsøgt råbt vagt i gevær i mange år og heldigvis har vi nu endelig Peter Gøtzsche som vover bladet fra munden i lighed med andre før ham som alle er blevet gjort tavse eller fyret fra deres positioner hvor de kunne nå befolkningen. Blandt andet Radiodoktoren.

Psykiatrien burde kunne tåle det modspil den får her i udsendelserne, blandt andet vil programmet jo også næste gang handle om et stærkt vanedannende medikament, som har fået en mangedobling på ganske få år uden der ligger den mindste smule saglig dokumentation bag.
Her har medierne også bidraget med hype og yderst positiv og grænsende til manipulerende dækning gennem flere år.

Jeg imødeser flere sådanne udsendelser fra DR og andre seriøse medier.

11/04/2013 - 17:07

Lone Brøndum

Jeg er ikke enig Mads- vis det da fra begge sider- lad os få både de gode og de dårlige historier. At antidepressiva hjælper folk med moderate til svære depressioner er vist ikke noget hemmelighed- problemet er, at det bliver udskrevet som slik- lad os vende fokus mod de praktiserende læger, som forholder sig ukritisk til medicinen. Mon ikke det er her vi har problemet når vi ser på mængen af medicin som bliver udskrevet..

11/04/2013 - 18:29

Elsebeth Nilsson

Belys meget gerne sagen fra alle sider, men "en radiosender" ´forudsætter altså "en radiomodtager", og både "sender" og "modtager" fungerer ´bedst uden støj på linjen, hvis budskabet skal have betydning for andre end "sender" og "modtager". Så vogt jeres tone og sprog.
NB: Tak! til Poul Videbech for at blande sig i lykkepille-debatten og til DR for at irritere ham, så han gjorde det.

11/04/2013 - 21:17

Kristjan Lange

Kære Poul Videbech

Det lyder lidt som om, at denne debat er meget sort/hvid. På den ene side bla. DR, med påstand om, at medicin er skidt. På den anden side bla. dig, der påstår at medicin er godt. Er det nu så sort/hvidt? Har du et bud på, hvad mennesker gjorde, før medicinen kom til? På forhånd tak for dit svar :-)

12/04/2013 - 08:44

Poul Videbech

Kære Kristjan Lange
Tak for dine spørgsmål. Lige for god ordens skyld: jeg mener ikke medicin er ubetinget godt eller altid skal bruges. Jeg mener det skal bruges i svære tilfælde og ALTID sammen med samtaler. Læs om det jeg har skrevet på www.videbech.com og mange andre steder.

Min anke går udelukkende på at DR havde besluttet sig for en vinkel og trofast holdt fast i den mod bedre vidende. Det er for lavt, når man spiller hasard med menneskers liv og helbred.

Placeboeffekten er høj, men bruges medicinen mod svære tilfælde er effekten højere end det blev oplyst i udsendelsen. Bruges medicinen mod lette tilfælde svarer effekten nogenlunde til placebo. Dette forklarede jeg journalisten, men enten var det svært at forstå eller også passede det ikke ind i hans budskab. Det blev i hvert fald ikke bragt.

En anden ting er det med "epidemien". Vi ligger ret lavt i medicinforbrug sammenlignet med andre vestlige lande, og - interessant nok - forbruget af det som journalisten så idiotisk insisterede på at kalde "lykkepiller" er faktisk FALDENDE! Det viser en statistik fra sundhedsstyrelsen.

Dette kan selvfølgelig skyldes DRs skræmmekampagne, men det tror jeg nok er at tillægge dem for stor betydning. Derimod er jeg overbevidst om, at det at man nu kan få tilskud til psykologbehandling (hvilket er smadder godt!) har en stor del af ansvaret. Næste problem i dette er så, at mange psykologer ikke kender til de former for psykoterapi, som der er videnskabelig evidens bag, nemlig kognitiv terapi og interpersonel terapi. Men det kommer. De unge psykologer er knald godt uddannede (jeg underviser dem selv :-)) og interesserede i dette område!

Alt dette var DR iøvrigt heller ikke interesserede i.

Endelig er jeg enig med Henrik Linde,mht. placeboeffekten. Får du et stof X og det virker, kan du aldrig nogen sinde få at vide om det "bare" er placebo eller om du hører til dem, der har en aktiv effekt af stoffet. Sådan er det bare. Men måske er du også lige glad: bare du får det bedre?
Venlig hilsen
Poul Videbech

12/04/2013 - 10:31

Peter Højsted

Kære Poul Videbech.
I modsætning til forskning er det jo ikke en journalists opgave, at BEVISE en sag, men BELYSE den fra flere vinkler, eller fra en ny aktuel vinkel.
Den nye vinkel i øjeblikket er, at folk tilsyneladende har meget svært, ved at komme ud af lykkepille-forbruget, som det udtrykkes af flere brugere i EB. Samtidig kan Politiken åbenbare, at "Adskillige internationale studier har dokumenteret, at depressionspiller kan være afhængighedsskabende. ".
Hvis dette står til troende, er det jo interessant, at få netop dette synspunkt BELYST i pressen, ikke BEVIST.
Eftersom du tilsyneladende ikke er enig i pointen, kan du jo ikke bruges til at belyse dette.
:)

12/04/2013 - 10:59

Bo Elkjær

Dette er et mediekritisk site med en åben debat. Alle er velkomne til at debattere mediekritik og kommunikation.

Diskussioner om medicinske stoffer og deres virkning må finde sted i andre debatfora.

På forhånd tak.

12/04/2013 - 23:45

Stig Andersen

Er meget enig i at udsendelsen var ensidig.
MEN det ER problematisk, at 450.000 dk'ere er på denne medicin. 
Jeg kender ikke Poul Videbech godt nok til at gå ind i en dialog om dette. MEN jeg véd fra egen erfaring, at "lykkepiller" ligger temmelig først for i skuffen hos nogle læger.
De samme piller som har bivirkninger på mange. Bl.a. glemmer man at fortælle, at de kan skubbe til impulsen om selvmord.
Når man/jeg forholdt min læge og andre involverede dette, blev det slået hen. Når jeg forholdt de samme mennesker, at vi ER nogle mennesker, som er meget sensitive over for medicin, blev det slået hen. Når jeg forholdt de samme mennesker, at jeg ikke mente, at det var depression, blev det slået hen.
Præcis den problematik kommer den mandlige deltager i programmet ind på. 
En akkumuleret stress, der udløser depressionslignende tilstande, klares ikke nødvendigvis med piller af nogen art.
Jeg er enig i, at programmet var ensidigt. MEN det er vidst godt nok, at der stilles skarpt på det stigende forbrug.
PS: Har opfordret DR2 til at lave en temaaften...
PPS: Har et tema-nummer af TÆNK vedr. "Lykkepiller" bl.a. med interviews af personer, der oplevede sig selv ændre totalt personlighed. Hvilket jeg også selv fornemmede og derfor stoppede med pillerne under stor protest fra læge. 
MEN jeg takker mig selv for, at jeg lyttede indad
Depress = undertrykke...
Så hvad er det, der undertrykkes. Find hellere ud af dét...

13/04/2013 - 00:46

S. Petersen

Nu er det da så vidt jeg er orienteret ikke ualmindeligt at folk bliver interviewet af den ene eller anden årsag, hvorefter journalisterne vælger ikke at bringe indslaget alligevel. Det har jeg oplevet i flere af de interessegrupper jeg deltager i på facebook, endda har man fra DR´s side ikke engang orienteret den interviewede om at vedkommende ikke kommer til orde.

Programmet skar nogle ting ud i pap, ved netop at være ensidigt, og har forårsaget stor glæde hos de mennesker, som har følt sig presset, enten af lægen, familien eller kommunen til at tage lykkepiller, samt de mennesker der har kæmpet mod bivirkninger og/eller fysiske og psykiske skader forårsaget af samme.

13/04/2013 - 13:22

S. Petersen

Jeg må faktisk trække lidt på smilebåndet. Oplægget til denne debat, formår jo nærmest med neurotisk akkuratesse at trykke på mange følelsmæssige knapper. Jeg hentyder til Poul Videbechs udtalelser om mennesker der muligvis har begået selvmord efter seponering af medicinen, at der bliver sparket til dem der ligger ned, bare overskriften " Det kan få fatale konsekvenser" Ligeledes er sammenligningen med diabetes og behovet insulin utroligt manipulerende.

Dette er et typisk eksempel på den retorik, som har forplumret debatten om ssri præparater i årevis. Jeg kan derfor fristes til at spørge; Er det rimeligt at man skader mange, for at hjælpe de få???

Poul Videbechs anke går på at DR havde besluttet sig for en vinkel og trofast holdt fast i den mod bedre vidende. For at argumentere mod denne anke må vi nødvendigvis komme ind på den omtalte medicins virkning eller mangel på samme, og bivirkninger, samt hvor farlig den er, og på hvilke indikationer den gives. Dette sletter moderator med hård hånd.

For mig at se medfører det at debatten her reelt også ender op med at blive utrolig ensidig, fordi Videbechs udtalelser får lov at stå uimodsagt.

13/04/2013 - 17:15

Poul Videbech

Kære S. Petersen
Jeg er faktisk enig med dig på et punkt: det er en journalists ret at bruge det han vil til sin udsendelse. Det er den redaktionelle ret. Men ville man lave en udsendelse om kontroverser vedr. behandlingen af kræft i æggestokkene uden en gynækologs medvirker?

Hvis journalisten IKKE havde talt med mig, kunne have have påberåbt sig: "jeg vidste ikke bedre". Og det ville være helt OK. MEN han vidste, der var nuancer på denne sag og alligevel ignoredede han sin egen viden, fordi den passede dårligt med hans på forhånd besluttede budskab. Hvor er den faglige etik i det?

En træls "bivirkning" ved denne debat er, at jeg kommer til at se ud som om jeg kun vil proppe piller i gabet på folk. Jeg behandler faktisk hellere med psykoterapi og bruger medicin som sidste udvej ved SVÆRE depressioner, sådan som jeg også har skrevet i diverse lærebøger for studerende og læger og som jeg forsøger at lære de praktiserende læger, som faktisk behandler over 95% af de mennesker, vi taler om her. Jeg er meget kritisk over for dette, men det var ikke interessant. I debatten kan mange ikke skelne mellem praktiserende læger og speciallæger i psykiatri.

Men - tro mig - jeg har faktisk oplevet mennesker begå selvmord, fordi de har fået det råd at stoppe med deres behandling. Nuvel, de kan måske ofres for den gode sags tjeneste? Tja, jeg og de efterladte mener altså nej, og det står jeg ved offentligt og efterlyser en nuanceret, altså virkelig en nuanceret debat. Ikke en "de-vil-bare-stoppe-flere-piller-i-folk" debat.

Men det er sådan set det, der er min pointe. Denne debat, som DR startede handler ikke om mennesker og menneskers lidelser og om vi behandler dem ordentligt i vores samfund (jeg mener klart nej, det gør vi ikke!), men om gamle stereotypier og fjendebilleder, som det er ubekvemt at forsøge at rokke ved.

Det er ubekvemt og kedeligt virkelig at være kritisk og undersøge tingene til bunds.

Det gør mig ked af det ... og vred. Ikke pga. mig selv, for jeg lever såmænd godt nok med mit job, men på patienter og pårørendes vegne.
Venlig hilsen
Poul Videbech

13/04/2013 - 18:38

Elsebeth Nilsson

Mediekritik er en nødvendighed, også for mediernes skyld.
Nyheds-flowet bliver hurtigere og hurtigere, aviserne tyndere og tyndere, nyhederne kortere og kortere, minutterne færre og færre… Og det må vi læsere, seere og lyttere så lære at indstille os på.
Det er møg-irriterende (nb: ordet "møg-irriterende" duer ikke i en avisoverskrift, det er for langt – her ville det hedde sig: ”Hun raser”) at lytte til en radioudsendelse, hvor intervieweren snupper de sidste ord ud af munden på det intelligente offer, fordi tiden er udløbet.
Men det må vi alle sammen – journalisten og ofret inklusive – så lære at leve med.
Her finder jeg, at de sociale medier – for mit vedkommende: Facebook, og f.eks. sitet her – er en velsignelse. Jeg synes, at Poul Videbech manøvrerer fornemt i de oprørte farvande.
Hver fugl synger med sit næb, og krage søger mage. Blind høne napper et korn hist og pist.
Men tænk venligt om journalisterne, jeg kender mange gode af slagsen.

13/04/2013 - 21:32

Pia Skadhede

For meget og for lidt - men debatten er efter min mening alt for unuanceret. Mange mennesker med for eksempel autisme spektrum forstyrrelser lider af tilbagevendende depressioner uden nødvendigvis at have en gyldig psykologisk forklaring som tab, opvækst og kriser ud over det sædvanlige, ud over at man har en udviklingsforstyrrelse som vender tilbage igen og igen eller som er permanent iboende. Jeg kan ikke acceptere, at det skal diskuteres i TV om de mennesker skal have medicin eller ej...Det skal de, hvis de vil.

13/04/2013 - 22:47

Berith Zenia Fagergaard

Endelig kommer der vinkler fra andre sider af.
Omkring programmet, var det interssant at følge at der stort set ingen "udtrapnings" programmer findes inde fra psykiatrien og at det udelukkende er overladt til "lægens bord" hvad der videre skal ske med patienten.
Dette fandt jeg yderst interessant, idet det igen bekræfter at folk ofte havner i en livslang medicinering.
Ekspemplet var også at finde med manden i udsendelsen der bare p en ½ time konsulation - blev diagnosticeret "svær depression" som faktisk viste sig at være en stress-tilstand, hvor manden måske bedre ville have haft gavn at få nogle værktøjer samt samtaler til at håndterer denne stress.

Jeg mener at denne udsendelse havde nogle fremragende vinkler, som har godt af at komme frem i lyset.

For ikke nok med at mange fastholdes i ders lidelser, så kan de faktisk også forværrer deres psykiske tilstand så som:

•Hovedpine
•Hukommelsesbesvær
•Koncentrationsbesvær
•Parkinsonisme
•Udslæt
•Ændringer i blodtrykket
•Selvmordsforsøg og -tanker
•Selvbeskadigelse
•Panikangst
•Socialangst
•fjendtlig adfærd
•Udtalt vrede og aggressivitet
•Kvalme
•Opkastning
•Søvnbesvær
•Nervøsitet
•Madlede
•Mavekneb
•Seksuelle forstyrelser
•Impotens
Mere end 10% har disse oplevelser:
Kraftesløshed.,mundtørhed, kvalme, forstoppelse
Rysten, svimmelhed, motorisk uro, nervøsitet, søvnløshed, øget svedtendens, synsforstyrrelser.

1-10% : Nedsat eller øget appetit, vægtændring.
Øget spytsekretion, smagsforstyrrelser, mavesmerter, opkastning, diarré. Øget puls/hurtig hjerterytme, ændinger i blodtryk, allergi, bihulebetændelse. Ledsmerter, muskelsmerter.
Koncentrationsbesvær, abnorme drømme, hukommelsesbesvær, apati, angst, konfusion, migræne, gaben, prikkende og snurrende fornemmelse i hænder og fødder.
Hududslæt, hudkløe.
Smertefulde menstruationer, vandladningsbesvær, overproduktion af urin, seksuelle forstyrrelser.
Synsforstyrrelser, tinnitus (øresusen).

Ikke almindelige
(0,1-1 %):
Forhøjede levertransaminaser. Langsom hjerterytme, hoste, ødemer.
Aggressivitet, personlighedsforstyrrelser, hallucinationer, mani, sygelig opstemhed, kramper, kortvarigt bevidsthedstab, hårtab, lysfølsomhed, småblødninger i huden.
Hypersensitivitet. Vandladningsbesvær, kraftig mestruation, pupiludvidelse.

Sjældne (0,01-0,1 %):
Leverbetændelse. Lavt natriumindhold i blodet.
Ufrivillige gentagne bevægelser, rastløshed, selvmordsadfærd.

Meget sjældne
(< 0,01 %):
Hjerteproblemer. Mælkeudskillelse fra brysterne. ødemdannelse, akut svær overfølsomhedsreaktion.

Af de mere kendte “lykkepiller” kan f.eks. nævnes Akarin, Cipramil, Cipralex, Entact, Seroplex, Zoloft, Flutin, Fontex

Vær varsom
Du må ikke holde op med at tage din medicin uden at have talt med din læge.
Det kan være farligt at stoppe behandling med antidepressiv medicin for hurtigt...

Netop fordi medicinen som oftest er vanedannende og der kan være stærke abstinenser forbundet med at stoppe medicin.

Det er ikke ualmindeligt at når der stilles en diagnose på en patient, og der medicineres, at så kommer der flere diagnoser på personen undervejs.
Det er stærkt bekymrende i kølevandet at have den viden at der oftest er bivirkninger forbundet med indtagelse af medicinen.
Jeg mener at psykiatrien idag er hel på vildspor i deres behandling, og trist at se, hvordan folk som oftest får det dårligere..

Jeg er ked af at sige det, men jeg anser heller ikke professor og overlæge i psykiatri Poul Videbech særlig nuanceret og realistisk med hvad der rent faktisk sker med de mennesker der stærkt medicineres af medicin.
Jeg har mit liv set mange eksempler på mennesker der fik sig et misbrug i stedet for behandling, og som efter et helt liv stadig ikke har fået bearbejdet den opståede livskrise der endte i medicinering.

14/04/2013 - 14:04

S. Petersen

Kære Poul Videbech.

Tak for dit svar.

Jeg kan kun glæde mig over, at du klokkeklart skriver at medicin kun bør anvendes som sidste løsning ved svær depression, og
vi er 100 % enige i at der bør være en langt mere nuanceret debat.

Det du iøvrigt skriver bekræfter mig så i at programmet i sin form, er dybt nødvendigt !!!

Vi er efterhånden en stor og broget gruppe mennesker, som i årevis har advaret mod den ukritiske brug af medicin, vi har brugt tid og egne midler til at studere og oplyse om farerne og hjælpe ofrene. Enten fordi vi har mistet en kær, eller set en nærtstående persons liv blive ødelagt, eller fordi vi har prøvet det på egen krop.

Jeg må beklageligvis informere dig om at din undervisning til de praktiserende læger, men så sandelig også til dine psykiater kolleger, ikke er nået ret langt udover scenekanten. Du skal selvfølgelig ikke have skyld for, at de ikke har forstået din undervisning, men tag det blot som en oplysning.

MEN !! Hver eneste gang vi åbner en debat ang. dette emne, bliver vi beskyldt for ikke at tænke på dem der har gavn af medicinen, vi bliver mødt med det argument som, du også bruger, at vi er ligeglade med ofrene for den gode sags tjeneste, at vores oplysning kan få fatale følger!!

Hvordan i himmelens navn, skal vi få en nuanceret debat ud af det???

Vi taler stadig om ca 455.000 danskere på " lykkepiller", en del af disse ligger endda under for den illusion om, at de skal være i livslang behandling, og hverken vore forsøg på at advare, eller din undervisning har virket nævneværdigt. Næsten dagligt bliver vi kontaktet af mennesker, der også af speciallæger, bliver forsøgt presset til at indtage ssri præparater, på alskens indikationer. Så noget drastisk må der ske, for at der ikke skal komme flere ofre på hverken den ene eller anden konto.

Venlig hilsen

Sana Petersen

14/04/2013 - 14:23

FlemmingLeer, Denmarkonline.dk

Hej Poul,

Jeg tror, at årsagen til at DR Journalisterne i første omgang interviewede dig var på grund af en artikel fra Nordjyske Stifttidende 25. maj 2012.

Her blev du sat i forbindelse med et overforbrug af anti-depressiv medicin.

"Rapporten viser, at 461.000 danskere købte antidepressiv medicin i 2011. Landets førende forsker i depressioner professor Poul Videbech fra Aarhus Universitet har oplyst til NORDJYSKE Medier, at fire procent af den danske befolkning lider af en depression, og at halvdelen har brug for medicin. Det svarer til 110.000, men mere end fire gange så mange spiser altså medicinen, som har en lang række bivirkninger."

Derfor tror jeg, at DR Journalisten havde en forventning om at du Poul Videbech bekræftede dette i interviewet.

Jeg troede faktisk også indtil debatten om "Danmark på piller", at det var din konklusion. Men efter debatten er det gået op for mig, at det er journalisterne ved Nordjyske Stifttidende der kommer med konklusionen om et overforbrug af anti-depressiv medicin.

Jeg kan desværre ikke linke til den.

Men den er på min blog under overskriften: "Kun 1/4 del har reelt behov for anti-depressiv medicin"

14/04/2013 - 17:43

Kaj Sparle Christensen

Det stigende forbrug af antidepressiva skyldes overvejejende at guidelines anbefaler længere forebyggende behandling til patienter med tilbagevendende depressioner, se fx Moore BMJ 2009. Der er kun i ringe grad tale om en stigning i diagnostikken af depressioner.

14/04/2013 - 18:16

Stig Andersen

Jeg synes, det er patetisk og lidt grinagtigt, at Poul Videbech føler sig og sin ekspertise forbigået.
PV retfærdiggør det med, at det kan koste menneskeliv, hvis depressionsramte dropper medicinen. Det har han sikkert ret i.

MEN hører vi noget til de menneskeliv, medicinen har kostet?
Både helt fysisk død, og dét jeg vil kalde ”en sjælelig død”.
”Død” er mange ting og på mange planer.
Problemet med SSRI/”lykkepiller” er, at de lukker ned for dét at kunne mærke sig selv, hvilket den mandlige deltager i programmet også er inde på – men PV orkede jo ikke at se programmet.
Man ”dør” ganske enkelt ind i en osteklokke/dyne/tåge, og jeg ved mennesker, der har været i denne døs i 8 – 10 år med lægers velsignelse (livslang medicinering pga manglende signalstoffer). Men har de fået reel hjælp til bearbejdning af problemet – og ikke mindst til at trappe ud af dét, som jeg vil kalde et misbrug. NEJ.

Mht den HELT fysiske død tænker jeg her på de selvmord og forsøg, der har været PGA medicinen.
NEJ, dét hører vi ikke noget til fra psykiatriens og lægernes side. Hvorfor? Fordi det bliver slået hen som ikke forekommende. Ikke desto mindre stod det på listen over bivirkninger på indlægssedlen i den medicin jeg fik. OG jeg mærkede impulsen på egen krop. MEN fik at vide, at det var min depression, der var udløsende faktor til selvmordstanker og –planer. Det underlige i dén sammenhæng var, at impulsen kom kort tid efter min opstart på medicin. Sammen med flere andre kraftige bivirkninger, som jeg har nævnt højere oppe.
Men konklussionen fra læge og andre involverede var, at jeg skulle sættes op i dosis, hvilket jeg heldigvis takkede nej til og besluttede mig for udtrapning på egen hånd.

At mennesker ændrer sig totalt personlig – bliver agressive og udfarende, paranoide etc. bliver også slået hen. Selv blev jeg en enkelt dag sat på antipsykotisk medicin, fordi man mente, dét kunne hjælpe. Hvis ikke jeg var syg, så skulle jeg fa…e nok blive dét. Uansvarligt af læge(r) der kun havde set mig én gang til kort samtale.

Hører vi noget til disse historier i medierne?



Ja, programmet onsdag d. 10. april på DR2 var énsidigt. Dét kan der være mange meninger og holdninger til. Ligesom andre måske kan føle sig forbigået, fordi de har haft succes med at komme ud af en depression på anden vis end pillevejen.
F.eks. kan jeg da godt synes mig forbigået, fordi jeg ad alternative veje med følelsesforløsende terapiformer har fundet hjem til mig selv og tættere til min Sjæls kald (mangler stadig noget arbejde at gøre).
Eller jeg kan synes, at netop de alternative metoder er blevet forbigået.
Ordet depression er i famile med det engelske ”depress = undertrykke”. Så vi skal ind og arbejde med, hvad det REELT er, vi undertrykker – IKKE dét der ligger i overfladen i ”den øverste muld” om jeg så må sige. Men ind i arbejdet med at kontakte Sjælens kald.
Jeg har mødt flere depressive mennesker i mit liv – mig selv incl.
Men når de/jeg er begyndt at arbejde bevidst med hhv følelsesforløsende (krops)terapi og ikke mindst arbejdet med dét, som jeg kalder Sjælens kald, så fordamper depressionen – og nogle gange på rekordtid. Måske fordi man/jeg ”blot” er blevet set, som dén man/jeg er, og ikke én der skal ”fikses”.

Depressionsrekorden i DK, tænker jeg, også hænger sammen med et snævrere og snævrere ”normalitetsbegreb”. Hvis man/jeg ikke lige passer ind i rammerne, så er der noget galt. Og hvis dét har været beskeden/følelsen i mange år evt helt fra barn af, så akkumuleres der en ked-af-det-hed, som i nogles øjne er depression.
Man kunne jo også kalde det Ikke-forstået-hed.

11/06/2013 - 07:38

J.Jensen

Kære læsere og skrivere .. Lad mg sige sådan at jeg selv står et sted i mit liv hvor både lykkepiller og antipsykotisk medicin aldrig har hjulpet mig ! Jeg står et sted hvor ingen mennesker nogensinde har ville hjælpe mig eller behandle mig samtlige steder i dansk psykiatri .. Samtlige steder fordi jeg efter en afvisning et sted forsatte til det næste osv osv .. Poul Videbæk er en ganske fornuftig mand og sikkert også en vi alle sammen skal lære at forholde os til . Jeg så ti min af omtalte tv program og fik desværre lysten til at tage livet af mig selv .. Jeg har selv figureret i diverse programmer som Dr har lavet og ingen af dem fremlagde mig på en hensigtsmæssig måde . Jeg er begrebet af en som intensivt har brug for omsorg og pleje .. Jeg begrebet af en der har rug for psykiatrisk behandling .. Jeg har dog fået nærmest alt medicin og prøvet alt medicin som man bruger i alm psykiatri som hoved taktik . Jeg har Poul Videbæk som et forbillede , ikke fordi han har den stilling som han har , men fordi han forsøger at blive klogere for at hjælpe andre . Jeg læste han i de fleste tilfælde ville anbefale psykoterapi og medicin som en sidste udvej .. Jeg har prøvet psykoterapi og efter hver eneste behandling var det som at få hundrede piller der virkede . På et tidligere tidspunkt var jeg i behandling med et produkt kaldet Cymbalta og det er et produkt der i mit tilfælde ikke gjorde mig mere rask , men nærmest modsat . Har på den anden side også lært folk at kende som fik samme medicin hvor de rent faktisk fik det bedre og den dag i dag har et normalt fungerende arbejde , jeg syntes vi skal lade de kloge mennesker som arbejder for at hjælpe os afgøre hvad der korrekt behandling og ikke ting vi ser i tv .. Hvad der er rigtigt eller forkert er noget vi selv skal afgøre som patienter , og uanset hvad .... Så vil jeg sige at tv programmet som har udløst denne debat måske skulle bruge deres tid på en debat omkring hvordan vi alle sammen i fællesskab redder psykiatrien frem for at den er som den er i dag . Vi kan alle lave fejl men fejl er til for at de kan blive rettet . Mvh JJ

Seneste nyheder

18.01.2019 · 16:57

Kultursidernes hanekampe

Anonymous (ikke efterprøvet)
18.01.2019 · 16:49

Meget mere end 29 ord

Brigitte Alfter
18.01.2019 · 15:06

14 skal for retten i Paris for Charlie Hebdo-angreb

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

Redaktør til TV Avisen

DR
Ansøgningsfrist: 24.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

BARSELSVIKAR: KOMMUNIKATIONS- OG MARKETINGMEDARBEJDER

MCH - Messecenter Herning Kongrescenter
Ansøgningsfrist: 15.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Kommunikationskonsulent (Barselsvikariat)

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 21.01

Informationsspecialist til Særlig Efterforskning Øst

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 21.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationsmedarbejder til By & Havn

By & Havn
Ansøgningsfrist: 21.01

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Kommunikationskonsulent til Ringsted Kommune - barselsvikariat

Ringsted Kommune
Ansøgningsfrist: 23.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

Redaktør til nyt og innovativt betalingsmedie

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 21.01

DIIS søger journalist til forskningsformidling

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 20.01

Kommunikationsmedarbejder til Læger uden Grænser

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 20.01

Barselsvikar: SoMe-konsulent med presseerfaring

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 21.01

Initiativrig kommunikationsansvarlig søges!

Edlund
Ansøgningsfrist: 20.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01