Den norske udgave af Journalisten forventer at droppe papirudgaven og kun udkomme på nettet fra januar 2015. Omlægningen er et resultat af faldende annonceindtægter i papirudgaven og færre medlemsindtægter i det norske journalistforbund. På fem år er antallet af medlemmer faldet med 10 procent.
»Vi vil afvikle papir og reducere omkostningerne på grund af de faldende indtægter. Alt tyder på, at vi fra januar kun arbejder på digitale platforme,« forklarer redaktør Helge Øgrim fra Journalisten i Norge.
Indholdet på nettet bliver fremover en blanding af gratis indhold og premium-indhold forbeholdt abonnenter og medlemmerne af det norske journalistforbund.
Anbefalet af redaktøren
Omlægningen sker på redaktør Helge Øgrims anbefaling.
»Jeg gik ind for det, fordi jeg mente, at vi skal tilpasse os den økonomiske virkelighed på Journalisten og i mediebranchen. Der har været en flugt fra papir som annonceplatform. Det gør det tungere at holde papirudgaven flydende, og det er forklaringen på, at vi vil satse på digitalt annoncesalg,« forklarer han.
Han siger, at Journalisten længe har satset hårdt på at øge salget af annoncer på nettet, og indtægterne er nu større på nettet end på papir.
Økonomi uafhængig af forbundet
Modsat Journalisten i Danmark og Sverige har Journalisten i Norge en selvstændig økonomi uafhængig af journalistforbundet. I en årrække har det norske journalistforbund måttet dække underskuddet på bladet. For at spare gik norske Journalisten i 2013 fra 20 til 15 årlige udgaver af papirbladet, der er udkommet i 98 år.
Ifølge Journalistens oplysninger kommer der til at ske en nedbemanding, som koster to redaktionelle medarbejdere jobbet. Helge Øgrim vil hverken af- eller bekræfte den oplysning. Der er i dag 6½ journalistiske medarbejdere på bladet.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
På tide det også sker i DK
"Chefredaktør for de danske journalisters fagforeningsblad, Øjvind Hesselager mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før også Journalisten dropper papirformatet helt: I en tid hvor medierevolutionen raser på alle platforme er det temmelig svært at forklare de danske medlemmer, hvorfor vi bliver ved med at belemre dem med et papirblad hver tredje uge. Den tid er forbi, og for de penge vi sparer på papir, kan vi i stedet ansætte en ekstra journalist og opruste på nettet, siger chefredaktøren"