search

Journalisten går på sommerferie

Journalisten er gået på sommerferie - vi kommer tilbage den 29. juli

Journalisten er gået på sommerferie.

Redaktionen er tilbage igen den 29. juli.

Hvis du savner læsestof hen over sommeren, kan du gå på opdagelse i Journalistens nyheder og fortællinger her.

Du kan også læse det seneste nummer af magasinet, hvor vi har fulgt Konservatives pressechef og resten af partitoppen ind i et ellers normalt lukket rum – både i fysisk og strategisk forstand – her.

Hvis du vil have overblik over sagen om Øjvind Hesselagers og Lars Werges exit i Dansk Journalistforbund, har vi her interviewet ny formand for DJ, Tine Johansen.

Her har vi forsøgt at få svar på, hvad der er sket i sagen, fra hb-medlemmerne – vi mødte tavshed. Her kan du også læse, hvad vi ikke ved i sagen.

Indtil en ny redaktør er ansat på Journalisten, er Jakob Albrecht konstitueret redaktør.

God sommer!

Kommentarer
18
Christoffer Zieler
02.07.19 16:41
Kunne I måske blive et par dage til eller hyre en sommervikar? Bare lige få kigget lidt mere på jeres helt store historie?
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen
02.07.19 16:57
Wow - kan det ikke tænkes, at nogle kunne ændre ferieplaner? DJ er da i en historisk krise, som ikke lige kan vente 27 dage på at blive belyst.
Fremhævet af Journalisten
Christoffer Zieler
02.07.19 17:09
(Ovenstående var ikke for at være uforskammet. Selvfølgelig skal I have en god, velfortjent ferie. Har sat pris på, at I har dækket udviklingen de seneste dage. Men et ferieberedskab af freelancere var måske en idé, alt taget i betragtning).
Fremhævet af Journalisten
Esben Ørberg
02.07.19 17:21
Bliv på pinden! For Guds skyld!
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
02.07.19 19:32
God ferie! Og sikke en gave til MediaWatch, hvis ellers de er vågne derinde.
Fremhævet af Journalisten
Martin Kirchgässner
02.07.19 20:29
Måske kan DJ Event tage over?
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall
02.07.19 20:49
Enig med Esben Ørberg. Dette var virkelig breaking news.
Fremhævet af Journalisten
Pelle Andersen
02.07.19 21:09
Man smutter da ikke bare, når der sker så mange vilde ting på ens kerneområde. Kør på skift, hold ferie senere, tag den bærbare med til Italien, køb freelancetimer. Det er en ekstraordinær situation, så må man også rykke lidt rundt. Det gør tv- og avisjournalister også, hvis der sker totalt vilde ting.
Fremhævet af Journalisten
Kurt Simonsen
02.07.19 21:27
Ku' I ikke hyre Øyvind ind som sommervikar i de næste tre uger?
Fremhævet af Journalisten
Kurt Westh Nielsen
02.07.19 23:13
Det er vist en ommer, eller fuldstændig manglende situationsfornemmelse , respekt og sympati for den konstituerede redaktør og det manglende råderum. Sikken formindskelse.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Albertus
02.07.19 23:20
Jeg er enig med Esben Ørberg og Christoffer Zieler. Det er nu det gælder.
Fremhævet af Journalisten
Mathias Bay Lynggaard
02.07.19 23:24
Hej Jakob Albrecht

Vil du ikke som ansvarshavende redaktør sørge for, at der ikke går en måned, før Journalisten dækker de her vigtige dage i forbundet og samtidig fortælle, hvilke overvejelser I har gjort, før I holdt sommerlukket?

Der har næppe været dage i DJ's moderne historie, hvor det var vigtigere at Journalisten dækkede, hvad der skete i forbundet, og så siger I, at hele redaktionen er væk i en måned? Det er svært for mig at forstå. Også selvom I have planlagt ferie.
Som flere andre medlemmer her i kommentarsporet har jeg et håb om, at I finder en løsning, for eksempel med freelancere, så I kan leve op til jeres opgave som uafhængigt, kritisk fagblad i denne tid.
Det må der kunne findes plads til i budgettet. Så lever jeg gerne med nogle færre artikler sidst på året, hvis det er prisen.

Venlig hilsen Mathias
Fremhævet af Journalisten
Mathias Bay Lynggaard
02.07.19 23:42
Kære Jakob Albrecht

Vil du ikke som ansvarshavende redaktør genoverveje denne beslutning? Det kunne også være interessant at høre, hvilke overvejelser du og redaktionen har gjort, inden i besluttede at holde sommerlukket.

Det her er muligvis de dage i DJ's moderne historie, hvor der mest har været brug for et uafhængigt, kritisk fagblad. Det er ikke nu, I skal være væk i en måned.
Kan der virkelig ikke findes penge i budgettet til at aflønne en fast reporter eller freelancer, som kan følge denne sag? Jeg tror, at mange medlemmer hellere vil have det og så leve med lidt færre artikler hen imod slutningen af året, hvis det bliver konsekvensen.

Venlig hilsen Mathias
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
03.07.19 10:17
Kære debattører
Tak for at I har tillid til, at Journalisten kan belyse, hvad der er er sket i forbindelse med Øjvind Hesselager og Lars Werges exit fra DJ.
I weekenden afbrød nogle af Journalistens medarbejdere deres sommerferie, fordi vi valgte at gå ind sagen.
Vi har de seneste dage i en række artikler forsøgt at beskrive, hvad der er sket og bedt de implicerede parter svare på vores spørgsmål. Der er fortsat mange ubesvarede spørgsmål. Dem vil vi arbejde hårdt for at bringe på net og print, når redaktionen samles efter sommerferien.
I mellemtiden dækker vil sagen på lavt blus, og skriver, hvis der sker en ny udvikling.
Jakob Albrecht, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Mathias Bay Lynggaard
03.07.19 11:11
"I mellemtiden dækker vi sagen på lavt blus, og skriver, hvis der sker en ny udvikling."
Det er jeg glad for at høre. Tak.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
03.07.19 21:07
Jakob Albrecht - se her er, hvad jeg vil kalde en "ny udvikling" i sagen af interesse for læserne af et uafhængigt fagblad: Oprør fra bunden: 160 underskrifter på bare ét døgn på underskriftsindsamlingen "Ekstraordinært delegeretmøde i Dansk Journalistforbund" (skrivunder.net)

140 mere så anmoder vi om ekstraordinært delegeretmøde i DJ. Sku' vel ikke være umuligt at få de sidste til at skrive under?

https://www.skrivunder.net/ekstraordinart_delegeretmode_i_dansk_journalistforbund
Fremhævet af Journalisten
Henrik andersen
03.07.19 22:11
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hastværket med at få arrangeret et ekstraordinært delegeretmøde. For hvad? For at afkræve hovedbestyrelsen en forklaring på en fyring? Det lyder som noget nogle journalister kunne grave frem gennem et godt netværk.
Og 3 dage efter hændelsen?! Det lyder mere som lynchstemning, end som et ønske om et velfungerende forbund.
Og det lyder absolut ikke som noget det er værd at samle 300 mennesker for, med den regning der følger.
Fremhævet af Journalisten
Kurt Westh Nielsen
09.07.19 10:46
I går aftes skete der en "ny udvikling" er den på vej til disse sider. Jeg hentyder selvfølgelig til hovedbestyrelsens siden-sidst-orientering,
Fremhævet af Journalisten