search

Journalisten.dk bygger om

 1. maj får Journalistens digitale tvilling nyt liv med nøgleord, blogs og aktuelle nyheder

 

1. maj får Journalistens digitale tvilling nyt liv med nøgleord, blogs og aktuelle nyheder

RELANCERING. Adressen er Gammel Strand 36. Og der står Journalisten på døren i stuelejligheden. Men maleren i det forladte lokale vifter forvirret med penslen. »De er flyttet derover. Bagved. Langt væk. Men spørg ovenpå!«

Journalisten er faktisk bare flyttet op på 1. sal. Men situationen bringer tankerne hen på Tor Nørretranders mere end 10 år gamle bog om internettet: »Stedet som ikke er«. For Journalisten er nemlig også ved at male nye vægge i deres digitale rum på journalisten.dk. Og det har der været brug for.

»Det lignede en pose lort,« siger chefredaktør Jakob Elkjær uden omsvøb. I samme sekund ser han lidt utilpas ud ved metaforen og skynder sig at uddybe:

»Vi har bare smidt bladet på nettet og ikke brugt ressourcer på det. Visionen er kvalitet – så enten lukker vi sitet, eller også satser vi.«

På trods af forsømmelsen står journalisten.dk årligt for 900.000 af de seks millioner kroner, som fagbladet tjener. Det skyldes primært jobannoncer. Og i øjeblikket flytter flere og flere annoncekroner over på nettet. Faktisk har Foreningen for Danske Internetmedier (FDIM) lige offentliggjort det mest positive resultat for annonceomsætningen på den danske del af world wide web hidtil: 1,8 milliarder kroner i 2006.

Så Elkjær har valgt at satse, fordi en lukning reelt ville betyde næsten én million kroner ud ad vinduet i tabte annonceindtægter. Journalisten har for fem måneder siden ansat Ole Nørskov som webredaktør. Den tidligere journalist på Børsens Mediemarked står nu i spidsen for projektet med at føre fagbladet ind i den nye verden af sociale medier.

»Vores papirmagasin skal være cutting edge. Folk ville ikke læse os, hvis vi lavede magasin på samme måde som for 20 år siden. Derfor skal vores web også være cutting edge og ikke som for 10 år siden. Vi skal vise, at vi også er med på noderne,« siger webredaktøren.

Og ja; det betyder blogs. Men hvis det ord trætter nogen, så er der faktisk meget mere i posen hos Elkjær og Nørskov. Så vi gemmer lige blogs lidt endnu.

»Vores nøgleord er faktisk det allervigtigste,« siger Elkjær og henviser til, at Journalistens digitale arkiv skal gøres aktivt i sammenhæng med nyt materiale. Hele arkivets 3. – 4.000 artikler skal mærkes med nøgleord, som for eksempel kommunikation, TV 2, Politiken eller en kombination af medie og medietype; for eksempel DR og radio. Det skal med andre ord være nemt at søge i arkivet, og relevante nøgleord skal tilbydes ved nye artikler. For eksempel vil en artikel om fyringer i DR følges af en række nøgleord, så læseren kan finde samtlige artikler om DR.

Inspirationen er hentet fra Computerworld, der har gjort op med den gammeldags måde at navigere på og lavet et rent nøgleordssystem.

»Computerworld har stort set ikke redaktionel styring på deres site,« siger Ole Nørskov.

Så radikal bliver forandringen dog ikke på journalisten.dk. Modellen er en hybrid af et gammeldags redigeret website og Computer-worlds model. Ligesom Computerworld får journalisten.dk en rulle, hvor de nyeste indlæg ligger øverst som på en blog. Ved siden af rullen vil der være blogs, nyheder og fotos, som skal skabe et hurtigt overblik over det nyeste på sitet. Og så skal der være en redaktionel spalte med temaer.

»Den prioriterede side, som blev overtaget fra papirverdenen, er man ved at gå bort fra,« siger webredaktøren, der inspireret af Microsofts Channel 9 også vil gå ud med et videokamera og sparke døren ind hos spændende mediefolk for at peppe journalisten.dk op med levende billeder.

»Det bliver en moderne mediekombination af hurtig web og langsomt og dybt magasin,« supplerer Jakob Elkjær og tilføjer, at på webben kan Journalisten være nichemedie med for eksempel freelancernes værkstøjskasse, som gør 500 mennesker glade, men ikke siger alle de andre noget. Fagbladet skal på nettet være noget for ALLE medlemmerne – lige fra grafikeren til studieværterne og kommunikationsfolket.

»Den klassiske journalist er ved at komme i mindretal. Nu skal vi kunne tilbyde noget mere til alle grupper.«

Sammen med webredaktøren og en halv praktikant vil Jakob Elkjær også selv bidrage med daglige nyheder til websitet. Det skal være en kombination af en daglig nyhed lavet af Journalisten selv og en mængde resumehistorier med dybe links til kilden – »så andre sites får den trafik, de er berettiget til, fordi det er deres historie,« lyder det fra chefredaktøren, der understreger, at man ikke skal være bange for at være et startsted, som leder folk videre til noget godt et andet sted på nettet.

Og så er der lige det der med blogs. Intet medie kommer uden om dem, og de vil også dominere på journalisten.dk. Men det bliver ikke læserne selv, som kommer til at skrive dem. Medmindre de er inviterede. Journalistens læsere vil få mulighed for at gå i dialog med alle de politiske medieordførere, der får en fælles gruppeblog. Der vil være en blog for folk, som forsker i medier. Og lederne af de tre journalistuddannelser vil få en gruppeblog, ligesom Jakob Elkjær og David Trads med flere vil debattere aviskrigen. Der vil være syv-otte forskellige blogs ved åbningen den 1. maj.

»Hvis man har 1.000 blogs, er det svært at overskue både for brugerne og redaktøren,« mener Ole Nørskov. »Utrolig mange vil visne hen og ikke blive besøgt. Vi vil have nogle få, som vi henviser til og citerer i bladet.«

Journalistens satsning på blogs er også resultatet af et længe næret ønske om at lukke det gamle debatsite. »Det gamle debatsite dør, og det bliver ikke noget stort savn,« siger webredaktøren uden tøven.

»Vores debatforum har været domineret af en stor håndfuld debattører, som i en årrække har debatteret sager, der ikke har interesseret bredt. Og er man kommet udefra og kommenteret, så er man blevet svinet til af de debattører, der så stedet som deres dagligstue.«

Mange af debatterne har heller ikke haft meget med Journalistens emneområde at gøre. Efter flere års frit slag for debattørerne prøvede Ole Nørskov at slette irrelevante og sure indlæg.

»Han blev kaldt alt fra Saddam til Kim Il Sung,« siger Jakob Elkjær og tilføjer, at debatsitet skal dø, fordi det ikke er godt nok.

»Jeg vil gerne have brugerinvolvering, men det er stadig vores brand, der står i toppen. Det store ord i åbenbaringen har været brugerinvolvering. Det næste store ord bliver kvalitet. Brugerinvolvering er ikke altid lig med kvalitet – nogle gange går der Beavis and Butt-head i den. Det er som med gruppearbejde – det kan være godt nok – men der skal være et kvalificeret oplæg til diskussion og en ramme – og rammen har vi ikke haft,« siger Elkjær og understreger, at man altid kan få et læserbrev i bladet: »Generelt har læserbreve en højere kvalitet. Det er, som om folk tænker sig mere om, før de skriver et brev.«

Ole Nørskov håber også meget på en mere kvalificeret debat, der dog også skal være bred, selvom den er styret.

»Jeg håber, at vores blogs kommer til at afspejle den mangfoldighed, der er derude lige fra freelancefotografen i Ringkøbing til teksteren og tegneren i København.«

Men det trykte magasin Journalisten dør aldrig ifølge chefredaktøren:

»Med et godt website kan vi rendyrke vores blad som et magasin, der går bagom og fortæller insiderhistorierne sat op med grafik og fotos. Magasinet er til lænestolen, mens sitet skal have den daglige nyhedsopdatering og de faglige diskussioner.« /

Henrik Føhns er vært på programmet Harddisken på P1.

Inspirationskilder

Computerworld.dk fordi de har opgivet den traditionelle opbygning og udelukkende kører med nøgleord og blogs.

Sitepiont.com og zdnet.com, fordi designet er åbent, lyst og venligt.

TRAFIKTAL

Ifølge Google Analytics har Journalisten.dk cirka 6.000 unikke besøgende om ugen. Målet er en fordobling i år og 16.000 unikke om ugen ved udgangen af 2008.

Hvem er Ole?

Webredaktør Ole Nørskov er sidst set som journalist på Børsen Mediemarked. Før det redaktør for Danske Dagblades Forenings nyhedsbrev om dansk presse. Han har læst usability og webprogrammering på ITU og er ifølge eget udsagn »lidt af en nørd«.

Open source

Journalisten.dk er bygget i open source systemet Drupal, som også Information bruger. Ole Nørskov mener, at OS systemerne har udviklet sig til at være fuldt på højde med og ofte meget bedre end de proprietære systemer på grund af de fællesskaber af programmører, der er vokset op omkring dem.

Holdet bag Journalisten.dk

Den nye version af Journalistens hjemmeside har været undervejs siden det tidlige efterår 2006. Webkonsulent Børge Krisensen (www.borge.dk) lavede et stort forarbejde frem til ansættelsen af webredaktør Ole Nørskov i december. Børge Kristensen har efterfølgende været tilknyttet som konsulent, og han har blandt andet udarbejdet de detaljerede 'wireframes', der viser webstedets opbygning. Bag teknikken og logikken står Vertikal alias IT-guruerne Martin Jørgensen og Steven Snedker. Designet er kreeret af Christina Rosendahl (www.crosendahl.dk) og Lasse Gejl (www.namnamdesign.dk).

Journalisten går
blogamok

Hvem er villig til at bløde mest i den store danske gratisaviskrig? Journalistens redaktør Jakob Elkjær følger slaget tæt i en gruppeblog, hvor han får med- og modspil fra blandt andre David Trads, chefredaktør på Nyhedsavisen, og medieforskeren Ida Schultz fra RUC.

Skal DR privatiseres? Er det rimeligt at fortsætte statsstøtten til de danske aviser, hvis pengene i sidste ende havner i lommen på multinationale selskaber? Skal ophavsretten ligge hos arbejdsgiveren eller hos fotografer og journalister? Disse spørgsmål og mange flere vil blive debatteret i de mediepolitiske ordføreres nye gruppeblog. Mød Per Clausen, Holger K. Nielsen,
Mogens Jensen, Simon Emil Ammitzbøll, Jakob Axel Nielsen og Ellen Trane Nørby og diskuter deres indlæg på Journalisten.dk.

Hvordan laver man fremtidens journalister? Det spørgsmål er Mette Terkelsen og Troels Mylenberg som ledere af journalistuddannelserne på henholdsvis RUC og SDU nødt til at overveje hver dag. Fra den 1. maj kan du diskutere med dem på deres fælles blog, hvor også Anne-Marie Dohm, kommende rektor på DJH, vil blive inviteret indenfor.

Rikke Halberg er en af de mange journalister, som har taget springet om på 'den anden side af bordet.' I dag er hun nemlig partner i Rescu Kommunikation i Århus, hvorfra hun blandt andet vil skrive om mediernes håndtering af PR og spin, organisationers håndtering af pressen og organisationers brug (og ikke-brug) af de mange forskellige muligheder for kommunikation.

Filip Wallberg studerer journalistik på SDU. Hans blog på Journalisten.dk vil have fokus på visuel og digital journalistik, og han lover kritiske, men ydmyge kommentarer til de journalistiske metoder og koncepter, der anvendes af danske tv- og net-medier.

Lene Rimestad er for tiden hjemmegående frilandsjournalist og snart cand. mag. i dansk og samfundsfag med planer om at skrive en ph.d. om redaktionsmøder og ytringsfrihed. Hun har tidligere haft faste forhold til blandt andet Børsens/Berlingske Nyhedsmagasin, Berlingske Tidende og Computerworld, men er i dag ret løs på tråden. I sin blog vil hun på bedste husmodermaner undre sig over fastansatte, freelancere, forskere og andre mediefolk, hun møder på sin vej.

Vores egen Signe Højgaard Nielsen skriver om livet som journalist på Journalisten. Hun vil også få plads til at skrive om alt det, der ikke bliver til artikler i bladet og på webstedet, men som alligevel er en kommentar værd. Tidligere har Signe Højgaard Nielsen været ansat på Nyhedsavisen og Dagbladet Information. Hun er uddannet journalist og cand.scient.soc. fra Roskilde Universitetscenter.

Journalistens webredaktør Ole Nørskov vil i sin blog sætte fokus på, hvordan internettet og andre teknologier ændrer vores medievaner og stiller nye krav til journalister og kommunikatører.

Læs også: Blog-mødommen er taget

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen