En af verdens mest omtalte medieforskere, bloggere og kommentatorer, Jeff Jarvis fra City University of New York samt Buzzmachine.com, gør nu op med al krise-snak. Han tror på, at dybdeborende journalistik har masser af fremtidsmuligheder.
Det kan godt være, at de gamle mediemastodonter er i store problemer. Og det kan godt være, at de trykte dagblade går tilbage og mister læsere. Men det er ikke ensbetydende med, at journalistikken er på vej ned.
Tværtimod står vi foran en tid med masser af muligheder. Nye muligheder.
Det handler blot om skabe grundlaget og mulighederne for journalistisk entreprenørvirksomhed.
"I stedet for at støtte de gamle forretningsmodeller og dermed risikere at gøre skade på lovende nye spirer handler det om at udnytte de nye muligheder," lød det i denne uge fra Jeff Jarvis i forbindelse med konferencen 'Is World Journalism in Crisis?' på Coventry University.
Her var store koryfæer samlet fra både USA, Kina, Europa og Afrika.
Ifølge Jeff Jarviz er der grund til optimisme, hvis ellers man giver plads til nye journalistiske satsninger.
"Der er en fare for, at journalistikken bliver begrænset til eliten, hvis man fastholder den journalistiske virksomhed til mainstream-miljøer," erklærede Jeff Jarvis ifølge Journalism.co.uk.
Til daglig er han tilknyttet som professor på City University of New York med ansvar for "interactive journalism" – og derudover blogger han fast for The Guardians mediesektion, the Buzzmachine.com og er vært for podcast-udsendelserne Media Talk USA.
Jeff Jarvis henviste i den sammenhæng til et større research-projekt – "New Business Models for News" – som City University of New York står bag.
Her er konklusionen blandt andet, at helt nye medieorganisationer vil kaste sig over sig over nyhedsdækningen – herunder dybdeborende journalistik.
"Det er en udbredt misforståelse, at dybdeborende journalistik vil dø ud sammen med aviser. Men den køber jeg ikke. Jeg er overbevist om, at der er et marked for dybdeborende journalistik," sagde Jeff Jarvis, der tror på, at journalister får helt nye roller og funktioner. Blandt andet som "fødselshjælpere" og lærere i forbindelse med lokal borgerjournalistik.
Jarvis, der har skabt sig selv lidt af en niche som forretningsrådgiver inden for journalistuddannelsesområdet, er ikke imod journalistik betalt og støttet af fonde, men understregede betydningen af deres velgørenhedsstatus.
Han er samtidig optimistisk, når det gælder fremtidsmulighederne for hyperlokale nyhedstjenester. I den sammenhæng argumenterede han for, at public service-mastodonter som BBC bør dele alt deres indhold med andre medieselskaber.
»Jeg synes, BBC burde give alt deres indhold gratis til enhver, der vil have det,« lød det fra medieguruen, der gang på gang understreger, at man bør se på produktet frem for processen.
Han glædede sig i øvrigt over konferencens titel 'Is World Journalism in Crisis?' og gav selv følgende svar:
"Stop op og spørg, hvorvidt der er en krise? Mit svar er, at det er der ikke."
Læs også Jeff Jarvis tidligere blogindlæg: What crisis?
Følg også debatten på: NewBizNews HyperCamp Schedule
Det kommende nummer af fagbladet Journalisten, som udkommer i næste uge, sætter fokus på de mange nye muligheder, medieverdenen har bragt de seneste 10 år. I et særnummer beretter Journalisten om tidens mange positive tendenser.
Magasinet kan læses her på sitet fra på onsdag.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.