Jyllands-Postens nye chefredaktør søger væk fra fællesnyhederne og lancerer den planlagte avis.Ind kom en ny chefredaktør, og ud kommer en spritny avisstrategi. Den hedder 'den planlagte avis' og skal ifølge Jørn Mikkelsen, der tiltrådte for kun 14 dage siden, være med til at stoppe oplagsfaldet.
Det skriver dagbladet Børsen i dag.
Dag til dag-nyheder må vige pladsen for større forproducerede artikler og temaer, hvor journalisterne snarere skal spørge, 'hvad skal vi lave til næste uge' end 'hvad kan vi lave til i morgen'.
»Den planlagte avis giver os mulighed for mere gennemarbejdede artikler, bedre finish på layoutet og minimering af deadlinepres,« siger Jørn Mikkelsen til Børsen og tilføjer, at dagbladet vil forsøge i højere grad selv at sætte dagsordenen med unikt stof.
Det lyder umiddelbart som Politikens 'Projekt ny Avis', der blev lanceret i oktober 2006 og revideret i december 2007, fordi avisen var blevet for svag på aktuel dækning af fælleshistorier.
I Børsen advarer tidligere chefredaktør på Politiken og Information Per Knudsen mod projektet.
»Forestillingen om at forbeholde nyheder til nettet er efter min mening en kortslutning. Så bliver avisen jo et tidsskrift frem for et dagblad. Dagblade skal selvfølgelig forsøge at sætte deres egne dagsordener, men de forventes også at være en daglig referenceramme, som udvælger de vigtigste nyheder i døgnet,« siger Per Knudsen, der nu er fellow i journalistik på Syddansk Universitet.
Ud over varierende mængder af forproduktion skal journalisterne på Jyllands-Posten også redigere direkte i forudbestemte forme. Jørn Mikkelsen vil dog i modsætning til Det Berlingske Officins ejer, David Montgomery, ikke afskaffe redaktionssekretærens rolle på længere sigt.
»Vi ønsker at skærpe indholdet og kvaliteten, og der er redaktionssekretæren en vigtig brik,« siger Jørn Mikkelsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.