Jørgen Leth er landbrugets nye stemme

Filmmageren Jørgen Leth lægger stemme til ny kommunikationskampagne, der skal forbedre landbrugets image.

Filmmageren Jørgen Leth lægger stemme til ny kommunikationskampagne, der skal forbedre landbrugets image.

"Landbruger har brug for din hjælp – tør du?" Sådan spurgte Dansk Journalistforbunds Magasin K i december i en artikel, der handlede om landbrugets dårlige image på grund af problemer med svin pumpet med antibiotika, misrøgtede mink og forurenede vandløb.
Nu har landbrugets brancheforening hyret digteren og filmmanden Jørgen Leth til at indtale foreningens nye reklamefilm 'Fremtiden er ikke så sort, som den har været', skriver Søndagsavisen.

Lisbeth Olsgaard, kampagnechef i branche¬foreningen, siger til Søndagsavisen, at Jørgen Leth giver reklamen kant.
»Vandene deler sig om ham, som de deler sig om landbrugs- og fødevareerhvervet. Enten har man det billede, at vi slår vores grise og udleder forurening i vandløb, eller også har man forstået, at vi er store bidragsydere til eksporten og dermed den danske velfærd,« siger hun.

Da folkene fra PR-bureauet Mensch ringede til Jørgen Leth på Haiti, havde han to spørgsmål: Hvordan er teksten, og hvad vil I betale, siger Jørgen Leth til avisen.
Han er opmærksom på, at han ikke slider for meget på værdien af sin kendte stemme.
»Jeg skal nok passe på. Det er jo ikke en service, jeg tilbyder.«

Se – og hør – filmen fra Landbrug & Fødevarer her

4 Kommentarer

Niels Riis Ebbesen
19. MARTS 2013
Tja... danske svin er jo lige
Tja... danske svin er jo lige så dopede med penicilin, som cykelryttere er med EPO, så dette job passer jo helt fint til Jørgen Leths CV.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Ole Funk-Hansen
18. MARTS 2013
Landbruget har været meget
Landbruget har været meget smarte her.
Der er en fremherskende bevisthed i samfundet angående økologi og dyrevelfærd.
Dette går Jørgen Leth direkte imod, og prøver at bremse en human og på lang sigt ustoppelig fremgang imod bedre etik og ansvar overfor vores omgivelser.
Han må have haft en black out, da jeg slet ikke opfatter ham som så naiv, som han giver udtryk for i reklamen.
Men til gengæld viser det atter, at vores samfund magter ytringsfriheden, selv når den er værst og "under bæltestedet"
Mogens Laier
22. FEBRUAR 2011
Re: Jørgen Leth er landbrugets nye stemme

Jeg ser sådan på det. Landbruget er da dygtige, når de bruger Lørgen Leth til reklame, men jeg tænker da mere på Jørgen Leth og hans renomè, Landbruget er på skideren, de gør kun alt for penge, skal de holde op med at svine vores jord til, skal de bare have tilskud, Deres tankegang med at de er uundværlig, den går ikke, nedlæg landbruget og lad dem gå konkurs.Ja så bliver vores med dyrer, ja og hvad så?, vi kan spise mindre og så få økokød.

Luci Smith
21. FEBRUAR 2011
Re: Jørgen Leth er landbrugets nye stemme

Jeg synes at det er ærgerligt at spilde landbrugernes penge på en stemme, som så mange ikke bryder sig om. Det havde været oplagt at brug et menneske, der bor i Danmark og spiser landbrugets produkter.

Vi er en del, der for længst er holdt op med at høre efter Leths underlige nasale udkrængninger.