Jørgen Ejbøl: Tid til selvransagelse i mediebranchen

Danske medier er i de seneste år blevet alt for grove og kyniske i jagten på den gode historie. Og det rammer hele branchen, lyder det fra formand for JP/Politikens Hus, Jørgen Ejbøl, i et interview med Berlingske Tidende.

Danske medier er i de seneste år blevet alt for grove og kyniske i jagten på den gode historie. Og det rammer hele branchen, lyder det fra formand for JP/Politikens Hus, Jørgen Ejbøl, i et interview med Berlingske Tidende.

Til avisen kommer han med en klar opfordring til den hjemlige mediebranchen om at tage et selvkritisk tjek.

"Jeg tror, at vi taber mange point i de her år, fordi vi er for grove og kyniske og for lidt tilgivende. Ikke fordi vi skal være religiøse, men vi fælder for mange hårde og unødvendige domme. Når eksempelvis en embedsmand kommer i klemme, så kan det jo altså ødelægge vedkommendes karriere. Det er en forfærdelig straf at få," siger Jørgen Ejbøl til Berlingske Tidende.

Han peger samtidig på, hvordan mediechefer ofte forlanger rullende hoveder i andre brancher, når nogen har fejlet eller trådt i spinaten, men stort set aldrig selv er parate til at træffe lignende konsekvenser.

"Vi mener, at det offentlige system og erhvervslivet skal være perfektionistiske, men vi har selv stadig har det problem i branchen, at vi ikke kan stave ordentligt. Hvis vi flyver højt og kræver nogens hoved på et fad, så må vi selv tage den samme medicin," siger han og tilføjer, at det ville klæde mediebranchen, hvis man engang imellem også havde evnen til at tilgive, når folk træder forkert.

I interviewet anklager Jørgen Ejbøl samtidig spindoktorer, der har taget springet fra medier til kommunikation, for at være de rene kynikere.

"I agentverdenen ville den slags være forræderi," udtaler han blandt andet til Berlingske Tidende.

Avisen bringer desuden et større søndsags-interivew med Jørgen Ejbøl, hvor han mere generelt forholder sig til kynisme og ledelsesstil; om de mange mytefortællinger om ham selv; og om at være et følelsesmenneske.

 

På dette års liste over de mest magtfulde i mediebranchen, som hvert år udarbejdes af analysefirmaet Kaas og Mulvad for Fagbladet Journalisten, indtager Jørgen Ejbøl i øvrigt en sjetteplads.

0 Kommentarer