Johanne Schmidt fortryder “Kender du typen”

Enhedslisten har med Johanne Schmidt-Nielsen gennemgået en kommunikativ forvandling. Det handler blandt andet om klare budskaber, flottere visuel indpakning og lækker tøjstil. Men det må ikke blive sexet. "Jeg viser ikke kavalergang, for så kommer der bare fokus på det," sagde hun på Del12.

Enhedslisten har med Johanne Schmidt-Nielsen gennemgået en kommunikativ forvandling. Det handler blandt andet om klare budskaber, flottere visuel indpakning og lækker tøjstil. Men det må ikke blive sexet. "Jeg viser ikke kavalergang, for så kommer der bare fokus på det," sagde hun på Del12.

Efter et katastrofalt folketingsvalg i 2007 gik Enhedslistens folketingsgruppe sammen for at finde en ny kommunikativ opskrift på fremgang for partiet. Løsningen blev mere positiv kommunikation, klarere budskaber og en mere lækker indpakning.

Johanne Schmidt-Nielsen blev udpeget til politisk ordfører og medvirkede blandt andet i tv-programmet "Kender du typen" på DR1 for at aflive myten om Enhedslisten som et parti bestående at tossede nej-sigere.

"Mange vælgere opfattede os som dybt underlige dengang, og jeg ville gerne vise, at jeg boede helt normalt. Det var med stor modvilje, at jeg stillede op, men det var for at modvirke tosseparti-opfattelsen. Bagefter var det mærkeligt, at folk kom hen og fortalte, at de syntes, at jeg havde nogle pæne puder i mit hjem."

Siden har Johanne Schmidt-Nielsen ikke stillet op til den slags tv-optrædener.
"Jeg kunne sidde i reality-programmer hele tiden, hvis jeg ville det, men det vil jeg ikke."

Det fortalte Johanne Schmidt-Nielsen i dag til Dansk Journalistforbund og Kommunikationsforums kommunikationsarrangement Del12. Til værten Ane Cortzen fortalte hun om Enhedslistens forvandling fra marginaliseret venstrefløjsparti tæt på spærregrænsen til at Johanne Schmidt-Nielsen ved sidste valg blev en af de store stemmeslugere med 47.000 personlige stemmer.

Hun forklarede, at hun i processen blandt andet har arbejdet for at forbedre de andre medlemmer i folketingsgruppens påklædning. Hun har blandt andet forbedret Frank Aaens tøjstil i tæt samspil med Frank Aaens kone, mens det ikke i samme omfang er lykkes med Per Clausens nonverbale udtryk.

Skal ikke virke sexet

Selv er hun meget bevidst om, at hun ikke skal virke sexet.
"Det er noget, man skal være opmærksom på som ung kvinde. Jeg viser ikke kavalergang, for så kommer der bare fokus på det. Da jeg var ny i politik, sagde mange kommentatorer, at jeg så rigtigt sød ud. Det var bestemt et problem. Det er forbundet med mindre autoritet at være ung kvinde i politik."

Hun klippede blandt andet håret kortere i 2007, fordi hun syntes, at hestehalen "så for piget ud".

Ane Cortzen spurgte blandt andet, om Johanne Schmidt-Nielsen var klar over, at hun har sexappel blandt mænd – og nåede at tilføje, at hun var glad for ikke selv at skulle svare på det spørgsmål.
Johanne Schmidt-Nielsen svarede, at hun faktisk fandt spørgsmålet lidt provokerende og fortalte, at hun under valget af en journalist på TV 2 var blevet spurgt, om hun fik mange tilbud fra mænd.
"Jeg synes, det er grotesk, at man stiller en folketingspolitiker den slags spørgsmål. Det ville man jo aldrig stille en mand. Jeg får hun spørgsmålet, fordi jeg er en yngre kvinde."

Hun forklarede, at hun gerne vil tale om kønsroller.
"Men Claus Hjort Frederiksen bliver jo aldrig spurgt om, hvordan det er at være en midaldrende buttet mand."

Hun henviste til, at politikere som blandt andre Lene Espersen, Henriette Kjær og Anita Bay Bundegård i pressen tidligere er blevet behandlet på samme måde.
"Da Anita Bay Bundegård blev minister, skrev Ekstra Bladet: Nyrups julepynt."

Grillet af Jersild 

Et af Johanne Schmidt-Nielsens hovedbudskaber til Del12 var oprigtighed i kommunikationen. Hvis man er for dårligt forberedt, bliver budskabet for mudret. Det skete for eksempel, da Enhedslisten var gæst hos Jens Olaf Jersild under valgkampen og kom på glatis i spørgsmålet om en grøn jobpulje.
"Vi kunne ikke svare, fordi vi ikke havde forberedt os godt nok."

Men man skal heller ikke forberede sig så meget, at det bliver for indstuderet. For eksempel virkede det under valgkampen, som om SF's Villy Søvndal ikke kunne finde ud af, hvad han selv mente om udlændingepolitikken – og hvad hans pressefolk havde rådet ham til at sige.
"Så hellere sige, hvad man mener, så kan man lettere reagere spontant i debatterne."

Hun roste også partiets pressechef, Pelle Dragsted, for den udvikling, Enhedslisten har gennemgået. Kommunikationsmæssigt handler det blandt andet om Enhedslistens visuelle udtryk.
"Det er jo ikke mange år siden, at man på venstrefløjen opfattede layout og grafisk udtryk som noget, der var lidt ondt og manipulerende. Hvis man havde fat i sandheden, kunne man nøjes med at bruge en kopimaskine og lave en masse sort-hvide-kopier i punkt 10-størrelse. I dag er der en større anerkendelse af, at det er vigtigt, hvordan vi fremstår – og at folk skal læser det, vi skriver."

På spørgsmålet om, hvilken politiker der kommunikerer bedst, var hun imponeret over Liberal Alliances evne til at komme i pressen. Hun kaldte også Pia Kjærsgaard en af de dygtigste politikere i Danmark.
"Når jeg møder Sosu'er, siger de, at de godt kan lide Pia, fordi hun er den eneste politiker, de forstår."

Men hun tilføjede (selvfølgelig) også, at Pia Kjærsgaard snyder for meget på vægten uden at blive straffet af vælgerne. For eksempel efter forliget med den tidligere regering, hvor DF fik grænsebomme mod kraftige beskæringer i dagpengeretten.
"Så jeg vil ikke fremhæve hende, fordi jeg synes, hun snyder."

Du kan følge Del12 på Twitter – brug hashtagget #del12

1 Kommentar

Luci Smith
31. MAJ 2012
Re: Johanne Schmidt fortryder "Kender du typen"
Hvorfor virker den kvinde så intelligent?