search

Joachim Ladefoged: Drivkraften skal ikke være fotopriser

Årets Pressefotograf, Joachim Ladefoged, har et råd til sine unge kolleger. Gå efter den gode historie, ikke fotopriserne. »Kunderne er ligeglade med, at du har vundet en pris«  

Pressefotograf Joachim Ladefoged fra Jyllands-Posten har snuppet endnu en fotopris til samlingen. I dag blev han kåret til Årets Pressefotograf ved Årets Pressefoto-prisfesten i Den Sorte Diamant i København.

I sin takketale sagde han henvendt til de unge fotografer i salen, at de ikke skal stræbe efter at blive større end deres historie.

»Drivkraften skal ikke være drømmen om at stå badet i blitzlys. Drivkraften skal ikke være fotopriser, det skal være fotografiet. Man skal ikke tage afsted på en opgave, fordi man tror, at det kan give en pris. Man skal gøre det, fordi man vil fortælle en historie,« siger Joachim Ladefoged til Journalisten.

Ingen sikker succes

Han forklarer, at priser ikke nødvendigvis er en garant for succes.

»Priserne kan opbygge en ung fotografs ry. Det skete for mig. Jeg kom med i Magnum og vandt ved World Press Photo. Men mange unge fotografer tror, at hvis de vinder World Press Photo, bliver de verdensstjerner, og så kører det bare for dem. Men kunderne er ligeglade med, at du har vundet en pris.«

45-årige Joachim Ladefoged har tidligere vundet en 1. pris ved World Press Photo, tre 1. priser ved Picture of the Year og seks 1. priser ved Årets Pressefoto.

Portfolioen er vigtigst

Han forklarer, at han i mange år lod være med at sende billeder ind til Årets Pressefoto og World Press Photo. Sidst han vandt ved Årets Pressefoto, var således i 1998.

»Jeg havde vundet utroligt mange priser, og jeg ville hellere koncentrere mig om andre ting,« forklarer han.

Men hver gang blev han i tvivl, om han havde valgt rigtigt ved at droppe kampen om fotopriserne.

»Men en uge efter ringede for eksempel New York Times Magazine. Ikke på grund af en pris, men på grund af mit portfolio,« forklarer han.

Bedre work-life balance

Han har blandt andet arbejdet for The New Yorker og Time Magazine (og Journalisten naturligvis). Nu er han tilbage hos Jyllands-Posten.

Du havde en international karriere, men skiftede til JP. Hvordan kan det inspirere dig at fotografere udenrigsminister Kristian Jensen på besøg i Nigeria, Yahya Hassan på Casablanca i Aarhus eller vandremuslinger i Gudenåen?

»Sådan ser min hverdag ud nu. Jeg vil fortsat gerne på de store ture, men jeg har også en hverdag med tre børn og kone, jeg gerne vil være sammen med. Det er måske ikke verdens mest interessante opgave at fotografere muslinger. Jeg vil hellere spille i Champions League end i 1. division. Men jeg synes, jeg har et godt miks nu, og jeg behøver ikke tage hensyn til, at kunderne ønsker, at billederne skal se ud på en bestemt måde – eller at der skal være plads til et logo. I dag bestemmer jeg mere selv, og jeg har fået bedre work-life balance,« siger han.

Joachim Ladefogeds vinderserie består blandt andet af fotos fra flygtningekrisen i Ungarn, en kidnappet kvinde fra Somalia og et lucia-optog på kunstmuseet Aros i Aarhus.

Flygtninge var årets tema

Ifølge juryens begrundelse viser de fem billeder, at alsidigheden er Joachim Ladefogeds største force.
”Vi har at gøre med et meget visuelt menneske, der let veksler mellem det klassiske sort/hvide og et mere ekspressivt farvesprog. Han kender sine formgreb og sætter barren højt.”

Billeder af flygtningekrisen var et gennemgående tema ved mange af vinderbillederne, hvor prisen for Årets Pressefoto gik til Politikens Jacob Ehrbahn. Se alle vinderne her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen