Jes Dorph-Petersen: TV-Avisen er poppet og kommerciel

TV2-nyhedsværten Jes Dorph-Petersen beskylder konkurrenten TV-Avisen for at være poppet og langt mere kommercielt end hans egen stations TV2 Nyhederne. Det gør han i en ny portrætbog med titlen 'Studieværterne'.

TV2-nyhedsværten Jes Dorph-Petersen beskylder konkurrenten TV-Avisen for at være poppet og langt mere kommercielt end hans egen stations TV2 Nyhederne. Det gør han i en ny portrætbog med titlen 'Studieværterne'.

»Hvis jeg skal være vred, så synes jeg, at TV-Avisen er klart mere kommercielt end TV 2 Nyhederne… De er mindst lige så slemme, som vi er til at poppe historierne op,« udtaler den populære nyhedsvært i bogen.

Problemet med Danmarks Radio er, at stationens nyhedsdækning ikke lever op til sine forpligtelser som en public service-station, mener Jes Dorph-Petersen.

For at sige det lige ud er udsendelserne blevet vigtigere end budskabet. Det er form, og det er 'smartness', og det er seertal, mere end det er "vi har noget på hjerte," udtaler Jes Dorph-Petersen i bogen 'Studieværterne'.

3 Kommentarer

MJ
6. FEBRUAR 2009
Re: Jes Dorph-Petersen: TV-Avisen er poppet og kommerciel
Det er jo en joke når Jes D. kommer med det der. Han er om nogen kongen af feel good TV. Han er dygtig, men TV2 nyhederne er blevet et underholdningsprogram - intet andet, på trods af en del gode medarbejdere. Kvaliteten er rystende dårlig efterhånden. Det toppede vel her i sidste uge da man havde Anne Mette Fogh Rasmussen inde og fortælle om hendes nye fremtid - hold nu op, hvad fanden skal det til for??? Hun er sikkert en sød dame, men det er jo helt helt væk, bare fordi hun har været med i et andet lorteprogram uden bid i!

DR er way foran TV2 på den seriøse front, uden at være prangende. Men et godt råd er at kigge mod Sverige, her er der NYHEDER, altså hvor man på en seriøs måde går tingene igennem og hvor der som regel er tid til fordybelse og lange svar - en ren fornøjelse. SVT er også langt foran DK hvad angår kulturprogrammer som man kan lære noget af - selvom de dog også har Vild med Dans på TV2's "søsterkanal" TV4.

Jes D. - fej for egen dør og stram op - du kan jo godt!
Eskild Snartorp
6. FEBRUAR 2009
Re: Jes Dorph-Petersen: TV-Avisen er poppet og kommerciel

Hmm man bliver betænkelig når en ellers respekteret studievært tilslutter sig TV2 reklames hylekor. Hvorfor mon Danmarks Radio går mere deroute end TV2 når de popper nyhedshistorierne efter seerrating, istedet for public service forpligtigelser ? Hvis public service er at sende nyheder som DR gjorde for 20 år siden, er der nok ikke en eneste dansker der ville tune ind på kanalen. Ikke alene fordi det er kedeligt, men fordi det simpelthen er ude af trit med folks opfattelse af nyhedsformidling idag. Og den standard flyttede sig altså med TV2's ankomst - på godt og ondt desværre.