search

Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Jeppe Nybroe måtte flygte fra Libyen. Den danske nyhedsdirektør blev overfaldet, da han protesterede mod, at valgdækningen på tv-stationen blev forsøgt kapret, fortæller han

Jeppe Nybroe måtte flygte fra Libyen. Den danske nyhedsdirektør blev overfaldet, da han protesterede mod, at valgdækningen på tv-stationen blev forsøgt kapret, fortæller han Den tidligere vært på TV Avisen Jeppe Nybroe måtte i juli flygte fra sit job som nyhedsdirektør i Benghazi i Libyen, fortæller han til journalisten.dk.

Jeppe Nybroe fortæller, hvordan et opgør med tv-stationens direktør, Saleh Magdub, eskalerede og endte med, at Nybroe i midten af juli måned blev lukket ude fra stationen og overfaldet på et hotel i Benghazi.

Andre kilder bekræfter over for journalisten.dk, at den danske ambassade gennem hele forløbet var i tæt kontakt med Jeppe Nybroe.

Den generelle sikkerhedssituation var særligt bekymrende i Benghazi, og ambassaden rådede Jeppe Nybroe til at forlade byen, hvis han var utryg.

Nyhedsdirektør i Benghazi

Jeppe Nybroe blev i april ansat som nyhedsdirektør på tv-stationen Libya Alhurra TV med hovedkvarter i Libyens næststørste by, Benghazi, der også var centrum for oprøret mod Gaddafi.

Den 7. juli skulle der arrangeres dækning af det nationale valg. I dag viser Jeppe Nybroe den detaljerede køreplan for valgdækningen og et journalistisk frihedsbrev, som han selv havde skrevet til såvel sine medarbejdere som til tv-stationens administrerende direktør:
 
"Missionen: Frit, retfærdigt og demokratisk valg. Hvad vi gør: Vi er FRIE medier. VI bestemmer, hvad der er nyheder. Interview FOLKET. Lad FOLKET tale. Valget er FOLKETS. Vis alle mennesker, alle holdninger, hele Libyen," står der i indledningen til NYBROES køreplan.

Skrev aldrig under

Administrerende tv-direktør Saleh Magdub godtog ifølge Nybroe planen, senest på et ledelsesmøde dagen før udsendelsen, men han skrev aldrig under på, at "nyhedsafdelingen og nyhederne er altid neutrale, frie, retfærdige og afbalancerede".

Dækningen af Libyens første frie, nationale valg efter 42 år med Gaddafi-styrets diktatur skulle foregå live fra tidlig morgen til sen nat, når resultaterne kom ind.

Jeppe Nybroe siger, at han pludselig på valgdagen opdagede, at den administrerende direktør gik direkte ind i kontrolrummet. Direktøren tog en mikrofon til studiet og begyndte at blande sig i programtilrettelæggelsen og meddele studieværterne i studiet, hvad de skulle sige. Han gav producerne ordre til at klippe væk fra live-billeder af valglokaler under angreb i Benghazi.

Der er kun en general

Jeppe Nybroe fortæller, hvordan han protesterede først mundtligt, ansigt til ansigt, og da indblandingen fortsatte også med en mail til den administrerende direktør og hans højre hånd, Hassan Nabbous.

Journalisten.dk er i besiddelse af Jeppe Nybroes mail og direktørens kortfattede svar.
 
"Please, gentlemen. Kom og tal med mig, hvis I ønsker at ændre, justere eller give råd om tingene. Jeg kan IKKE være nyhedschef, hvis I bliver ved med at give min stab og kontrolrummet ordrer bag om ryggen på mig. Det tror jeg, I forstår. Der er en og kun en general. Hver eneste gang I giver private ordrer – uden at spørge, eller blot informere mig – er det en alvorlig forstyrrelse for kontrolrummet, der skader vores live-transmission," lyder teksten i den email, som Jeppe Nybroe har vist journalisten.dk.

Administrerende direktør Saleh Magdub svarede hurtigt:
 
"Ja du har ret. Jeg kommer til dig, før jeg kontakter nogen som helst andre."

Det muslimske broderskab

Men alligevel fortsatte direktøren med at blande sig i live-transmissionen, siger Jeppe Nybroe i dag. Nu blandede direktøren sig bare i stedet ved at ringe direkte ind til teknikerne i kontrolrummet i stedet.

Jeppe Nybroe fortæller i dag, at han kort efter sin ankomst i april til Benghazi havde fundet ud af, at direktøren Saleh Magdub er del af Det Muslimske Broderskab.

Det bekymrede ham, men i månederne efter ansættelsen oplevede Nybroe kun meget få forsøg på politisk og religiøs indblanding, fortæller han.
Det ændrede sig på valgdagen den 7. juli.

»Jeg mener, pludselig dukkede der typer op inde i studiet – mænd med halvlange skæg – som jeg ikke anede, hvem var, men som Saleh eller nogle af hans venner tilsyneladende havde inviteret, og som pludselig sad og blev interviewet live, uden at jeg var blevet orienteret om det,« siger Jeppe Nybroe.

Bliver overfaldet på hotel

Dækningen af valget fortsætter – og er stort set en succes, bortset fra den slinger, der skyldes direktør Saleh Magdubs indblanding, siger Jeppe Nybroe.

Men han bliver straffet for sine protester. Pludselig kan Jeppe Nybroe ikke få sin løn udbetalt.

Det aftales, at Jeppe Nybroe skal mødes med tv-stationens egyptiske advokat og lønchefen, så han kan få sin løn, forklarer han. Mødet skal finde sted i en cafe i en hotellobby i Benghazi. Hotel Tibesty er også det hotel, der bl.a. bruges af FN-folk.

Jeppe Nybroe har sat sin mobiltelefon til at optage samtalen. Men der bliver ikke udvekslet mange ord, før de to store mænd afslører, at de ikke som aftalt har Jeppe Nybroes løn med.

»Pludselig tager de to store mænd fat om håndleddene på mig og vrider dem om,« siger Jeppe Nybroe.

Telefonen optager stadig, hvad der foregår. Jeppe Nybroe beskriver det således:

Mændene rejser sig voldsomt, så stolene vælter. Advokaten og hans lønchef river Jeppe Nybroes to mobiltelefoner og en iPad til sig. De tager også en plasticmappe med Jeppe Nybroes kontrakt og hans tætskrevne notesbog med notater fra hans tid i Libyen.

Vagter stopper overfaldet

Jeppe Nybroe bliver tvunget op at stå af de to mænd, der har fat i armene på ham. Han river sig løs, og det lykkes at tage et billede af de to overfaldsmænd med kameraet, som han har hængende i en strop over skulderen.

De andre gæster – flertallet er sikkerhedsfolk og FN-ansatte – kommer nu løbende til, forklarer Nybroe. Flere er bevæbnede. De får med magt befriet Jeppe Nybroe. Han beskriver, at han får sine ting tilbage, og de to mænds identitet bliver noteret ned. Jeppe Nybroe får også noteret identiteten på flere øjenvidner til overfaldet. Endelig bliver de to mænd fra tv-stationen smidt ud af hotellets sikkerhedsfolk.

Episoden bliver politianmeldt, siger Jeppe Nybroe. Han tror ikke på, at han får de mange penge, som stationen skylder ham. Han har heller ingen forventning om, at overfaldet vil blive retsforfulgt.

»Jeg fik hjælp fra højeste sted til at finde en advokat i Benghazi. Det viste sig umuligt. Ingen ønskede måske at skulle konfrontere Det Muslimske Broderskab, lød de svar jeg fik.«

Sagen om overfaldet bliver nu i stedet forfulgt af advokater fra Libyens hovedstad, Tripoli.

Ambassade overvåger sagen

Efter overfaldet protesterer den britiske direktør for organisationen Reporters Without Borders skriftligt over for tv-stationens direktør. Også Danmarks ambassadør i Libyen sender en mail, hvori han meddeler tv-stationen at den danske ambassade nøje overvåger sagen.
Journalisten.dk er i besiddelse af kopier af begge disse mails.

Jeppe Nybroe fortæller, at han efter overfaldet får besked fra den danske ambassade i Tripoli: Vi kan ikke hjælpe dig i Benghazi. Du bør hurtigst muligt søge i sikkerhed i Tripoli. Fra udenrigsministeriets sikkerhedsrådgiver i Cairo, der kender til stationens forbindelser til Det Muslimske Broderskab, er budskabet helt klart: Forlad Benghazi hurtigst muligt af hensyn til din sikkerhed.

Bekymret over udviklingen 

Efter flere dage under lokale venners beskyttelse får Jeppe Nybroe skaffet sig en flybillet ud af byen og kort tid derefter ud af landet.

I dag, efter fire måneder i Benghazi og andre steder i landet, ser Jeppe Nybroe med en vis bekymring på situationen i Libyen og i de andre lande, der er berørt af det arabiske forår.

»I min optik er det arabiske forårs historie en fantastisk historie, den er bare langtfra fortalt færdig. Og i mine øjne er den langtfra så rosenrød, som den fremstilles i medierne af politikere og journalister, af os alle sammen, der bare helst vil det bedste, og som ønsker en hurtig, happy ending.«

»Intet i den arabiske verden går hurtigt, I hvert fald ikke så store omvæltninger. Og der er ingen garanti for happy ending. Overfald, drab, fængslinger, undertrykkelse er for mig stadig rigtig alvorlige problemer i mange arabiske lande – og rigtig vigtigt i vores diskussion omkring, hvem vi støtter hvor og hvordan og hvorfor. Når det gælder oprørere i Syrien, ny muslimsk broderskab-præsident i Egypten, ny semi-islamistisk regering i Tunesien – eller medierne og regeringen i Libyen.«

Efter flugten fra Libyen har Jeppe Nybroe opholdt sig kortvarigt i Danmark. Han har nu besluttet sig for at flytte til Beirut i Libanon. Han håber at dække det arabiske forårs videre skæbne, ikke mindst i Syrien. Han håber at få freelance-aftaler med danske og internationale medier.

Kommentarer
36
Mads Jensen
12.09.12 11:38
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Lige nu klokken halv to  bliver Jeppe Nybroe interviewet på TV2 News med et kort, hvor han skulle være i Benghazi. Hans titel er "Redaktionschef, TV Benghazi" .

Er det Journalisten , TV2 News eller Nybroe der har lavet en såkaldt fejl?

Fremhævet af Journalisten
Mille Lykke Sørensen
12.09.12 11:57
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«
I artiklen ovenfor står der , at Jeppe Nybroe var nyhedsdirektør på  'Libya Alhurra TV'. Er der overhovedet noget, der hedder 'TV Benghazi'?
Fremhævet af Journalisten
Arense Lund
12.09.12 12:04
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«
Fejlen var min og jeg beklager. Arense Lund, TV2 News
Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
12.09.12 12:16
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Jeppe Nybroe er efter journalisten.dks oplysninger i Beirut i Libanon.

- Skipper 

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
12.09.12 13:12
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

For nu at uddybe lidt. Som beskrevet i denne artikel og i tidligere artikler, så arbejdede Jeppe Nybroe som nyhedsdirektør for tv-stationen Libya Alhurra TV i Benghazi.

Jeppe Nybroe fortæller i interviewet til journalisten.dk, at han måtte flygte fra Libyen på grund af et opgør om valgdækningen.

Interviewet fandt sted i København. I sidste uge fløj Nybroe til Beirut i Libanon. Journalisten.dk har i dag været i forbindelse med Jeppe Nybroe per mail og telefonisk i Libanon.

- Skipper 

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
13.09.12 12:25
Jeppe Nybroe på glat is igen
Jeppe Nybroe kommer jo altid galt afsted, som da han blev fyret fra TV-avisen, hvilket der åbenbart ikke var plads til i artiklen. Men fin jobansøgning forklædt som en røverhistorie og overgreb på en sandhedssøgende journalist, der kun satser på benhårde fakta, når de altså passer ind i hans historier.
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
13.09.12 16:17
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Det lyder lidt, som om Jeppe Nybro mangler både fornøden realitetssans og ydmyghed. F.eks. at tro, at han kan slippe godt fra at skrive til den administrerende direktør, at "Der er en og kun en general" er i bedste fald naivt - om ikke direkte stupidt.

Og så at påpege at "intet i den arabiske verden går hurtigt"? Hør nu, overgangen til demokrati er aldrig gået hurtigt nogen steder i verden.

Hvad havde han ventet?

Fremhævet af Journalisten
Jeppe Nybroe
14.09.12 07:42
Ny nyhedsdirektør i Libyen...

Kære Jens Dagnes og Nels Sørensen,

Tak for jeres analyse af mine måneder i Benghazi. Jeg kender eller forstår ikke helt jeres ærinde med jeres kommentarer ovenfor. Men send mig gerne en privat email - jeppe.nybroe@gmail.com - eller vi kan mødes.

Bedste hilsener

Jeppe Nybroe, Beirut 

PS - I fald I er både journalister og ved en masse om såvel Libyen (særligt Benghazi) som tv-produktion, så er min stilling i Benghazi vist nok stadig ledig. Og der er arbejde nok til dem der vil.

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
14.09.12 10:16
Re: Ny nyhedsdirektør i Libyen...
Jamen søtte bette barn da, Jeppe Nybroe.

Min "analyse" skriver du? Mit "ærinde"! Njah, jeg gav blot udtryk for et synspunkt. Nyhedsdirektør i Benghazi eller ej, tillader jeg mig at give udtryk for en mening. Det har du et problem med præcist hvorfor?

Og hvad havde du egentlig ventet, når du nu – angiveligt – udtaler, at "intet i den arabiske verden går hurtigt"? Det er da et rimeligt legitimt spørgsmål. Som du tilsyneladende kun vil/kan svare på under private former. Seriøst?

Tsk-tsk-tsk. ;-)

Mvh
Nels Sørensen, Danmark
Fremhævet af Journalisten
Jeppe Nybroe
14.09.12 12:36
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Kære Nels Sørensen,

Well, jeg ville måske have været i Benghazi og været på tv-stationen i de pågældende måneder, før jeg uden tøven konkluderede i et offentligt forum, at eksempelvis du var "naiv" eller "stupid".

Men ja, du må selv sagt udtrykke din mening alt det du vil og hvor du vil. Og kalde mig naiv, stupid eller bette barn, hvis du synes sådan.

Og nej, jeg har ingen problemer med at uddybe mine oplevelser med at opbygge en nyhedsstation i Benghazi, herunder med dødstrusler mod mine ansatte og angreb på vesterlændinge, senest drabet på en god ven, den amerikanske ambassadør Chris Stevens.

Jeg forstod nok bare ikke helt dit spørgsmål, "hvad havde han ventet?"

I hvert fald havde jeg ikke ventet at blive fysisk overfaldet tre hundrede meter fra mit hjem i Benghazi af en egyptisk advokat fra min egen tv-station (tværtimod ventede jeg (og min libyske advokat) at få min løn udbetalt ved det møde).

Ligesom Chris, hans sikkerherhedsfolk eller nogen andre ikke forventede siden hen at blive dræbt også i Benghazi. En by hans hjerte (ligesom mit) bankede for, og som Chris havde støttet i oprøreret mod Gaddafis styre.

Hvis du virkelig er interesseret i at høre meget mere om mine oplevelser og meninger omkring min seneste tid i Libyen, så vil jeg meget gerne fortælle meget mere - og meget gerne aldeles offentligt. Jeg vil kunne tale og vise fotos i dagevis. Og drabet på Chris Stevens har i mine øjne på meget tragisk vis kun gjort samtale om og diskussion af situationen i Libyen meget mere påtrængende aktuel. Så ja tak, jeg fortæller og diskuterer meget gerne.

Nu sidder jeg bare i Beirut, har en del andre arbejdsopgaver, og jeg har allerede fortalt omfattende om mine oplevelser til Journalisten, men der var ikke plads til alt inden for artiklens givne rammer. Herunder at med til historien hører - ja, faktisk er det meget mere væsentligt end min historie, men det er ikke min vinkling, men Journalistens -, at det også var en fantastisk tid, at mine folk udrettede rigtig meget under svære vilkår og ofte against all odds, at vi gik fra at sende nogle få båndede nyheder, da jeg ankom i april, til få uger senere at sende daglige live-udsendelser, og at stationen indtil valgdagen var en stor succes, eftersigende, fra såvel libyere som det internationale samfund, med de mest troværdige nyheder i Libyen. Eller artiklen kunne også have omtalt, at flere af mine reportere blev fængslet, nogle tævet, at en egyptisk lydtekniker-praktikant tilmed blev myrdet, tilsyneladende hakket ihejl med en kødøkse - på gaden i Benghazi, smidt blødende i en baggyde.

Eller artiklen kunne have oplyst, at vi på valgdagen, trods på alle måder ureglementeret indblanding fra CEO/Muslimsk Broderskab, sendte fra 06.00 og til 01.00, altså 19 timer nonstop livetransmisson, og under omstændighederne gjorde det rigtig godt.

Men hvem ved, måske jeg kan fortælle mere og mange flere detaljer ved anden offentlig tilgængelig lejlighed, og så kan det jo være, du stadig vil synes, mit virke i Benghazi var naivt eller stupidt eller bette barn. Eller blot "en jobansøgning forklædt som en røverhistorie", som din kollega skriver. Eller måske du og andre kunne få mere og andet ud af situationen i Benghazi og Libyen.

Det var derfor jeg tilbød at maile sammen eller mødes, fordi du måske var interesseret i flere oplysninger. Men måske ikke? Jeg stopper i hvert fald her.

Bedste hilsener

Jeppe nybroe 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Peter Nyhuus
14.09.12 14:54
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«
Chokerende historie. Prisværdigt, at Jeppe Nybroe fortsætter med at arbejde i Libanon.
 
Men noget sørgeligt, at Nels Sørensen og Jens Dagnes føler sig kaldet til at beskylde Jeppe Nybroe for at fortælle en "røverhistorie" og mangle "fornøden realitetssans".
 
Det er ikke bare groft. Det er også et udtryk for, at det ikke bare er hos visse personer i Libanon, at der mangler respekt for andre mennesker.
Fremhævet af Journalisten
Mads Jensen
14.09.12 15:06
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Hej Peter

Måske tager jeg fej?

Tror du blander Libanon og Libyen sammen.

Nybroe har forladt Libyen og arbejder nu i Libanon.

 mvh.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Peter Nyhuus
14.09.12 16:12
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«
Hej Mads

Jeps, sorry. Det er vist kun Journalistens folk, der kan rette tekst her...

Med venlig hilsen

Peter Nyhuus

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
16.09.12 19:27
Ydmyghed

Jeppe Nybroe, hvad om du viste faget den respekt, at det ikke er dig, som skal i centrum, men den journalistik, du er med til at udvikle og formidle - hvis altså den har de fornødne kvaliteter.

Du har de seneste tre fire år sjosket rundt fra det ene nederlag til det næste. Selv det, at du brækker dig over din egen opførsel, fortæller du hellere end gerne. Altså med det samme, du mener, at du kan fortælle noget - ikke om din journalistik - men om dig selv - så skal det fanme være offentligt. Alle skal åbenbart huske Jeppe Nybroe ligegyldigt for hvad. 

Hvad om du blev kendt for din journalistik i stedet - du ved den slags man skal bruge lang tid på at dokumentere. Hvis ikke fortsætter du bare med at være din egen værste modstander.

Mvh.

JD

 

Fremhævet af Journalisten
Jeppe Nybroe
17.09.12 07:57
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Kære Jens Dagnes,

Tak for din opsang, og for din vedholdende interesse for mig både som menneske og journalist. Trist du synes mit liv de seneste år har været nederlag, det må jo være din vurdering. At jeg "brækker mig over min egen opførsel" har jeg aldrig sagt, men det lyder også rigtig trist.

Så alt i alt, med alle dine triste ord, kommer vi nok ikke videre, du og jeg, til for eksempel at tale om et skrøbeligt Libyen, om det arabiske forårs udfordringer, succeser og tragedier, herunder udvikling af frie medier, ytringsfrihed, demokrati, eller alt det, der går i modsat retning af frihed - som var mit motiv for at tale med vores fagblad Journalisten. Ja, trist du synes, jeg skygger for den, synes jeg, vigtige historie og debat om, hvem i det arabiske forår vi støtter hvor, hvordan, hvorfor, hvorfor ikke.

Så nej, jeg ønsker bestemt ikke at alle "skal huske Jeppe Nybroe ligegyldigt for hvad". Tværtimod. Og jeg kan kun anbefale, at du glemmer alt om mig, for her er vi helt enige: Med attentatet mod ambassadøren i Benghazi, en ny Mohammed-krise og titusinder dræbt i Syrien, så er min person inderlig ligegyldig. Så skulle vi ikke stoppe her? Måske bruge pladsen på noget egentligt fagligt? Og så vil jeg stilfærdigt tillade mig, at fortsætte med at passe mit arbejde her i Mellemøsten.

Venlig hilsen,

JN 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
17.09.12 08:19
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Det er da lidt af en medling Jens Dagnes kommer med.

Vi skal da kun være glade og lykkelige for, at kolleger gider berette om deres arbejde - og efterfølgende indgå i en debat.

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
17.09.12 08:46
Tonen i debatten

Kære folk i debatten

Hvad enten sagen handler om DJs freelancestrategi eller Jeppe Nybroes fortælling - eller alt muligt andet - vil jeg gerne understrege, at vi på journalisten.dk er tilhængere af en tone, der gør, at vores kilder gerne stiller op en anden gang.

Mange høflige og venlige hilsner

Fremhævet af Journalisten
Jakob Risom
17.09.12 13:20
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Kære kolleger

Jeg deltager sjældent i online diskussioner af samme grund som man med al uønskelig tydelighed kan se demonstreret i denne debat.

Det ligner ikke noget at svine Jeppe Nybroe til på den måde eller andre for den sags skyld. Når Tv-journalister laver en fejl bliver den jo blæst ud over det hele, fordi de er kendt af hele Danmarks befolkning - men det betyder da ikke, at folk ikke skal have lov til at komme videre.

Personligt synes jeg det er et modigt projekt at ville lave tv fra Syrien - et af de områder, hvor der er allermest brug for det, så lad os da for fanden diskutere substansen i det i stedet for at lade det hele drukne i patetiske personangreb.

Mvh

Jakob Risom

Fremhævet af Journalisten
Rosa Thorsen
17.09.12 14:12
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

At stå frem som journalist og fortælle ærligt om sine oplevelser som aktiv budbringende journalist i et fremmed land eller i Vamdrupdam er modigt. Det er for mig både personlige og professionelle oplevelser som gør jobbet til en helhed. 

Ydmyghed er også med i denne fremragende historie. En ydmyg person leverer ærlighed og dermed bliver respekteret. Ydmyghed er ikke at råbe ad folk, der går på gaden at de har begået dat eller dut. Ydmyghed er heller ikke at påstå folk de lyver. Hvor er man så selv henne?

Ydmyghed er at være der for retfærdigheden skulle ske fyldest. Ydmyghed er at bringe budskab ud til folket. Jeg er den store fan af denne modige journalist, som ene rejste til et land, der søgte arbejdskraft. Frakaldte sig den trygge hverdag i lille Danmark, hvor folk pådutter én som noget man aldrig var.

En beretning på så en historisk dag og op til dagen er spændende. Det er demokrati i sin spæde start. Gadaffi´s nedtrykte befolkning skulle til at lære demokrati at kende. De har aldrig kendt det ord - har aldrig levet det. Og med demokrati hører mange ting. Hr. Nybroe er i mine øjne forbillede for mange journalister. Journalister verden over der arbejder for demokrati og retfærdighed. At landet så ikke er helt parat til at købe pakken endnu er blot ærgerligt for dem. Stort også at hr. Nybroe skulle stå og lære disse tørklædeklædte studieværter, som sikkert har mange fans i deres land.  

Rank ryggen hr. Nybroe fortsæt dit gode job - ignorer journalister der aldrig har oplevet ydmyghed i deres krop. de bedste hilsener rosa 

Fremhævet af Journalisten
ØjvindHesselager
17.09.12 20:08
Indlæg slettet

Kære debattør

Jeg har slettet en kommentar i denne debattråd.

Det sker i overenstemmelse med journalisten.dks "Retningslinjer for debat" der blandt andet siger, at vi fjerner kommentarer, der "går efter manden og ikke bolden" eller "I det hele taget er nedladende over for modparten."

Jeg skal indskærpe at gentagne overskridelser af debatreglerne kan medføre blokering af debattører.

 Mange venlige hilsner

Fremhævet af Journalisten
David Trads
18.09.12 00:15
Jeppe Nybroes imponerende indsats i Libyen

Kære venner,

Nu må hetzen mod Jeppe Nybroe standse. Jeppe begik én fejl på TV-Avisen, som han blev fyret for. Inden den fejl og efter den fejl har han været en af Danmarks dygtigste udenrigsreportere.

Jeppe har siden fyringen i 2007 kæmpet sig tilbage - på en facon, der er forbilledlig, og som mange, der selv har været nede, kunne lade sig inspirere af: Han tog først et job som menig redaktionssekretær på Nyhedsavisen, dernæst udviklede han web-tv på bt.dk, inden han vendte tilbage til værtsjobbet på TV2 Øst.

Tidligere i år påtog han sig en monumental opgave - som nyhedschef på en tv-kanal i Benghazi i et af verdens farligste områder. Jeppe kastede al sin ildhu ind i den opgave; en opgave, som man virkelig kan sige giver mening, når man taler om journalistikkens egentlige kald. Det var - selvfølgelig, kan kynikerne altid sige - en halsløs gerning at forsøge at drive ægte journalistik i et så urohærget område. Men: Jeppe prøvede og prøvede - og hold kæft, hvor er der grund til at være imponeret over hans forsøg. 

Det endte så galt i Benghazi. Ekstremister kunne ikke lade være med at forsøge at dikterere, hvad der skulle i nyhederne. Jeppe kæmpede, som beskrevet i Journalisten, for journalistikkens integritet - og endte med at blive tævet og drevet på flugt. Det bør han selvsagt ikke hånes for, men derimod roses for at have forsøgt.

Jeg har kendt Jeppe i 20 år. Vi er ikke nære venner, men gode venner er vi, og det er jeg glad for. Jeppe er en dygtig journalist, som efter min mening forlængst har overstået sin karens efter sin ene fejl. Bedøm ham dog på, hvad han laver i dag. Jeg ville gerne kunne se mig selv i spejlet en dag, når jeg blir gammel, og kunne sige, at jeg i hvert fald en gang i mit liv havde kæmpet for journalistikkens egentlige sjæl der, hvor det er decideret livsfarligt, som Jeppe i måneder har gjort i Libyen. Det har jeg ikke gjort (endnu) - og det er der heller ikke ret mange af mine kolleger, der har.

Venlig hilsen

David Trads

Berlingske 

 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
18.09.12 05:37
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Hep, David. Og tak til Øjvind for at fjerne et grimt og nedladende og perfidt indlæg. Nu må et par af jer simpelt hen holde op. 

Hvis journalister blev diskvalificeret for at begå en alvorlig fejl, ville der ikke være nogen tilbage i branchen - eller rettere: der ville kun være dem tilbage, der skrev af efter harmløse pressemeddelelser. Og Jeppe Nybroe fik lov at betale en meget høj pris for en fejl, der i mindst lige så høj grad var hans chefers. 

Hvis debatten herinde skal nytte noget, og hvis vi skal løfte niveauet for journalistikken og blive bedre - og det er vel trods alt målet for alle? - må der være plads til at stå frem uden at risikere underlødige personangreb, ellers vil folk helt naturligt hellere holde sig væk og være bange for at indrømme fejl, som vi ellers kunne lære af. Det er ikke det samme som at sige, at vi ikke må debattere og kritisere, for det både må og skal vi. Men det skal være sagen, og det skal være i en ordentlig tone.

Venligst,

Susanne Sayers 

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
19.09.12 07:38
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

@Jens

 En af Danmarks mest profilerede journalister, røg af skærmen, mistede sit job og var centrum for et ret intenst negativt fokus i en periode. Når man slår Jeppe Nybroe op på Wikipedia handler rigtig meget om det forløb, du mener er glemt.

 I disse brugerinvolverede medietider er det nok også et kvalificeret gæt, at Nybroe ikke kan stille op til et interview eller på anden vis være centrum for en artikel, uden kommentarsporet er spækket med påmindelser om de fem år gamle synder. Se blot på denne tråd, som er gået i Nationen-mode.

Jeg synes, det er rigtig svært at genkende din opfattelse af virkeligheden. 

 @Journalistens redaktion

Debatten herinde er i hvert fald det seneste år blevet forplumret af personager, som jeg ikke just har mistænkt for at være bebyrdet af et tungt åg af journalistisk erfaring. Jeg synes, at I bør gøre noget. Det mindsker lyste til at læse med og bidrage, at de nærmest perfide personangreb skal fylde så meget, som det er tilfældet.

Fremhævet af Journalisten
admin
19.09.12 08:14
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Kære debattører

Jeg har netop slettet et indlæg der havde karakter af personangreb på Jeppe Nybroe og givet den pågældende person 14 dages karantæne fra at deltage i debatten her på sitet. 

Retningslinjerne for debatten på journalisten.dk er meget klare. Det fremgår bl.a., at indlæg fjernes, hvis de har ”karakter af personangreb - det vil sige kommentarer, der "går efter manden og ikke bolden". Og karakterer, som I det hele taget er nedladende over for modparten.”

Journalisten.dk er tilhængere af en tone, der gør, at vores kilder gerne stiller op en anden gang.

 

- Skipper

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
19.09.12 11:43
Pas nu på Journalisten

Chefrdaktør på EB, Poul Madsen, sagde det meget præcist, da EB og journalist Jan Kjærgaards arbejdsmetoder og person blev grillet af store dele af den øvrige presse: Stikker man bagdelen frem, risikerer man, at nogen tager temperaturen.

Nu er det så Journalisten, som vælger at skrue op og ned for, hvem der må debattere artikler på Journalisten. Det er sågar den journalist, som har skrevet artiklen, der har mandatet. 

Forklaringen er, at der er tale om et personagreb. Til det er at sige, at det er der bestemt ikke nogen entydig definition af på Journalisten

Hvis ikke der er tale om injurier, så må Journalisten i min optik også acceptere, at ytringsfrihed fra tid til anden har skarpe kanter.  

Iøvrigt vil det være rart med et forklaring på, hvad "vores kilder" er for en størrelse. 

Mvh.

Lars Abild

 

Fremhævet af Journalisten
Claus Jensen
19.09.12 12:04
Re: Pas nu på Journalisten
Uenig. Overliggeren på dette fora skal ikke gå ved lovens grænser for ytringsfrihed. Når tonen bliver morbid og der bliver gået efter manden og ikke bolden, så skal admin træde til. Ligeledes skal indlæg, der ikke holder sig til emnet, fjernes. Der er tilpas mange debatfora på internettet til, at folk kan få deres lyster om ytringsfrihedsdebatter opfyldt andetsteds. Det er i sagens natur helt umuligt at fastsætte nøjagtige grænser for, hvad man må ytre på dette forum og hvad man ikke må. Det er admins rolle, og det gør han fortrinligt.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
19.09.12 15:53
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Når indlæg bliver så hadske og perfide, som tilfældet var, så synes jeg, det er både nødvendigt og ønskeligt, at de bliver fjernet. De skader debatten, de fremmer den ikke.

Pointen er, at mange journalister gerne vil debattere vores fag. Men når debatten bliver hijacket af mennesker, hvis eneste agenda er personangreb, så holder andre sig efterhånden væk. Foraet bliver uinteressant for andre end de mest skingre, der typisk ikke er interesserede i dialog, men udelukkende i at gentage egne synspunkter højlydt.

Jeg synes, det er glimrende med nogle regler for, at der skal holdes en ordentlig tone i samtalen, så længe der ikke bliver tale om rigidt regelrytteri, og det har jeg ikke indtryk af er tilfældet. Ytringsfrihed indebærer retten til at ytre sig om hvad som helst inden for lovens grænser, ikke pligten til at lægge web eller papir til det.

Venligst,

Susanne Sayers 

Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
19.09.12 18:30
Er der ytringsfrihed på Journalisten

Ytringsfrihed er en grundlovssikret rettighed. En som journalister normalt tager meget alvorligt. Eksempelvis skrev journalist Bo Elkjær på Journalisten i 2010, at Berlingskes facebook politik er "åndssvag" og at:

Har lige læst Berlingske Medias politik for sociale medier. Jeg ville nok have formuleret den lidt anderledes. Den kunne fx lyde sådan:

"Ytringsfrihed er demokratiets hjerteblod" - en Facebook-guideline”

Det selvsamme Bo Elkjær gør nu som webredaktør på Journalisten, er at være væbner for, at ytringsfriheden ikke gælder på Journalisten, da man vedtaget nogle retningslinjer, som gør, at smagsdommere - herunder Bo Elkjær – kan knægte ytringsfriheden efter behov. Den slags kaldes censur, og naturligvis er Bo Elkjær hamrende inhabil, når han af alle kan vælge, hvem der kan debattere hans journalistik, der i dette tilfælde er baseret på ganske få kilder, ligesom mange informationer fra hovedkilden er uafprøvede.

Jeg var ikke klar over, at Journalisten havde sådanne retningslinjer. Og jeg vil være ked af at fortælle en kilde, at der er ytringsfrihed i det danske samfund, hvorfor jeg mener, at vedkommende kan og bør give sig til kende, selvom det kan blive en lang kamp. Men at vedkommende også skal vide, at når journalister diskuterer internt, så er der valgt andre regler. Hvis kritikken bliver for voldsom, uagtet at den ikke overtræder dansk lov, så kan  smagsdommerne få den til at forsvinde.

Havde for et par år siden fornøjelsen af at lytte til en kvindelig blogger på Journalisten, der aldeles uddokumenteret vidste, at hendes fantastiske venner i DSB var på helt rette kurs, når de kritiserede min journalistik, og at jeg var problemets kerne.

Dengang var der ingen på Journalisten, som talte om personangreb etc. - og mange tak for det. Situationen ville have været aldeles håbløs, hvis ikke hun havde haft mulighed for at give sin uforbeholdende mening til kende under respekt for dansk lovgivning.

Hvis en redaktør på en journalistik arbejdsplads slettede indlæg fra de ansatte på et internt diskussionsforum efter forgodtbefindende, når vedkommende eks. fandt, at et indlæg var nedladende overfor modparten, som kunne være ledelsen, er jeg sikker på, at Journalisten så det som en historie, der burde skrives.

Så kort fortalt. De regler, der gælder for samfundet, bør naturligvis også gælde for debat på Journalisten. Det andet er en farlig glidebane, hvad denne sag heldigvis allerede har dokumenteret.

Mvh.

Lars Abild

 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
19.09.12 19:26
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Lars Abild peger altså virkelig på en potentiel bombe under ytringsfriheden, som medierne selv er ved at montere i de stadigt mere udbredte censuforanstaltninge på mediernes debatforaer. Det er besynderligt, at det ikke diskuteres langt mere, for det ender med at blive en boomerang fuldt monteret med motorsave og sortkrudt.

Fremhævet af Journalisten
Lasse Sørensen
19.09.12 20:02
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Hej,

Altså, misforstår jeg fuldstændigt ytringsfriheden? Her var jeg så dum at tro, at den betød, at man har frihed tll at ytre sin mening. Hvilket man kan gøre på talrige måder, herunder stille sig op på en skammel eller lave sin egen hjemmeside. Eller alt muligt derimellem. 

Jeg har ikke forstået ytringsfriheden sådan, at man skal give alle og enhver uhindret adgang til sit eget (f.eks. Journalistens) debatforum.

Og tak til Journalisten for at være lige så dum som jeg. På den måde kan vi slippe for at blive gjort til skamme af de få, som tilsyneladende er meget klogere end os andre.

Også på Nybroes liv. Respekt til den mand i øvrigt. Fra en dum til en anden; Du har i den grad udstået din straf, og din vilje til at bruge dit journalistiske talent fornuftigt, er i den grad inspirerende. Og så tror jeg i øvrigt at Nybroe har været væsentligt tættere på mere slagkraftige bomber, end dem min navnebroder nævner her ovenfor.

Alt det bedste
Lasse 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
19.09.12 23:34
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

Du misfortår ganske rigtig tingene, Lasse. Problemet er jo netop, at der er tale om et åbent forum, hvor alle har lov til at ytre sig - indti der så pludselig sidder en 'ytringsdommer' et sted og dømmer nogen ude. Journalisten er ikke noget lukket debatforum, som du antyder. Det samme gælder i øvrigt de danske aviser. Jeg siger ikke, at det er en nem problemstilling, men de sædvanlige unuancerede paradeafvisninger og "alle de abdre er dumme".argumenter er ærlig talt ved at være småtrælse i mediebranchen.

Personlig har jeg det i øvrigt lige skidt med slag under bæltestedet og servilt rygklapperi.

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
20.09.12 08:45
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

@Lasse Glavind 

Omend det kan være vanskeligt at komme igennem med et sådan budskab i en reality-tv-båren virkelighed, så lad os lige få en ting gjort helt klart: Ytringsfrihed betyder ikke, at en hvilken som helst platform er tvunget til at give skriveplads eller taletid til alle lige fra Maren i kæret til Bedstemor And. Det er en grov overfortolkning af begrebet.

Ytringsfrihed handler om, at disse personager har lovhjemmel til at oprette deres egen hjemmeside, radiokanal etc. og derigennem komme med deres udgydelser, hvis ellers de holder sig inden for loven øvrige rammer og ikke er eksempelvis injurierende. Og opretter Bedstemor And en hjemmeside har Fedtmule altså ikke lovmæssigt krav på at få lov at skrive på den. 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
20.09.12 10:20
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«

@Rasmius Løppentin

Jeg mener lige præcis, at ytringfriheden også skal sikre, at 'Maren i kæret' og Bedstemor And', som du kalder dem, kan udtale sig i debatten, der hvor den foregår, selvom du ikke bryder dig om det, de siger. Det er for mig en skræpende omstændighed, når platformen de udtaler sig på repræsenterer den fire presse med alt hvad det indebærer af principielle forpligtelser.Vi taler her om DJ's hjemmeside, ikke Danske Bank eller Bløderforening, vel? Jeg synes i øvrigt, at det uhyggeligt at fx Berlingske TIdende tillader Søren Pind at slette indlæg på den blog, han skriver i avisens navn, uden at nogen i pressen debatterer det. Det er et skråplan og en glidebane og det vinder frem alle vegne. Politiken kræver, at folk udleverer deres personnummer, hvis de vil ytre sig - der er sgu da besynderligt.

Det betyder ikke, at jeg ikke forstår Hesselagers og Elkjærs problem, og de bevæger sig da også forsigtigt frem. Principielt synes jeg heller ikke, at man skal slå under bæltestedet, men jeg gyser ved tanken om, hvad den slags bredt formulerede etiske kodekser i øvrigt kan bruges til rundt omkring. Den noget hårde debat om fænomenet Nybroe handler måske også om, at det er svært at skelne manden fra journalistikken. Det er, somom de to ting flyder sammen også i Nybroes egen fortælling. Og der er da i hvert fald flere af dettørerne, der kommer Nybroe til undsætning med temmeligt salvelsesfulde og meget personlig hyldesttaler - opfylde de  i øvrigt Journalistens kriterier for god debatskik?

Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
20.09.12 17:56
Tilsvining eller personangreb
I august 2010 var journalist på B.T., Thomas Nørmark Krog, af den opfattelse, at daværende journalist på Ekstra Bladet, Bo Elkjær, ”tilsvinede” hans arbejde:

”I stedet for at tilsvine andres historier burde du måske komme op på hesten og selv grave noget op, der kan ramme forsiden af EB og sætte dagsorden.”

Betød den tilsvining, hvis man vælger at tro Thomas Nørmark Krog, at Bo Elkjærs indlæg, der i øvrigt mest handlede om hans eget fortrinlige arbejde, hvor vigtige faktuelle oplysninger ikke holdt vand, blev pillet af Journalisten. Nej. Og det at kritisere andres arbejde, så det føles som en tilsvining, er jo heller ikke et direkte personangreb, der er Journalistens afgørende omdrejningspunkt, når det kommer til at beslutte, hvad personer må sige på Journalisten.

Af frygt for at blive dømt ude, tør jeg næsten ikke nævne navnet på den journalist, webredaktør Bo Elkjær har skrevet om, men Lasse Glavind skriver:

”Den noget hårde debat om fænomenet Nybroe handler måske også om, at det er svært at skelne manden fra journalistikken.”

Det er klart, at når det atter handler langt mere om form og lidt om indhold, vil det typisk være formen, som kan rejse debat.

Hvorfor går tilsvining af andres arbejde fri modsat de såkaldte personangreb, som for nærværende er afgørende for, at Journalistens smagsdommere herunder Bo Elkjær kan dømme folk ude.

Eller handler det blot om, at Journalistens retningslinjer for debat ikke er tilstrækkeligt gennemtænkte, når man nu af uvisse grunde vil fravige de regler, der afstikker rammerne for ytringsfrihed, .

Mvh.

Lars Abild

Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
24.09.12 20:12
Skidt med den ytringsfrihed

Uagtet at såvel Ø. Hesselager og B. Elkjær skatter, som jeg læser det, ytringsfriheden højt, har ingen af de to tid til at argumentere for, hvorfor de som ansatte i ledelsen af Journalisten finder, at det er som det skal være, når Journalistens regler gør, at man undertrykker selvsamme.

Heller ikke, at man som webredaktør kan skrive en artikel med en røvfuld af uafprøvede informationer og dernæst pille debatterende indlæg af om sin egen journalistik - og samtidig glæde sig overfor de "kære debbatører" med sine handlliger, når man gør det.

Kære Ø. Hesselager og B. Elkjær- ser frem til, at I næste gang taler højt og skattet om ytringsfrihed. Lige nu virker i lidt mavesure med base øst for den tidligere mur i Berlin. 

Mvh.

Lars Abild

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
25.09.12 15:41
Re: Jeppe Nybroe: »Jeg måtte flygte fra Libyen«
Lars Abild - hvad søren får vi ud af at pege fingre og æh-bæh-bussemand ytringer? Hvis du gerne vil have en snak med Jeppe, så tag den da med ham, når I mødes over et glas hygge. 
Fremhævet af Journalisten