search

Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Magasinets redaktionschef Jens Vilstrup tager roret på Euroman som redaktør. Det er endnu ikke afgjort, om der skal findes en ny chefredaktør.

Magasinets redaktionschef Jens Vilstrup tager roret på Euroman som redaktør. Det er endnu ikke afgjort, om der skal findes en ny chefredaktør.Chefredaktørstolen har stået tom siden Mads Lange takkede farvel i slutningen af august, men nu har redaktionschef Jens Vilstrup overtaget ansvaret for redaktionen. Det skriver mediawatch.dk.

Selvom Euroman har fået en daglig leder til at tage ansvarsposterne, der normalt hører under chefredaktøren, så er det endnu ikke afklaret, om Euroman i fremtiden vil ansætte en egentlig chefredaktør:

»Lige nu er det den måde, vi kører det på. Endnu er der ikke besluttet noget omkring, hvordan vi fremover vil konstituere redaktionen derinde. Men vi har ikke travlt – for det kører godt på Euroman, og der er ikke noget, der skal laves om,«  siger magasinchef Monica Bundgaard ved Egmont Magasiner til mediawatch.dk.

Kommentarer
14
Bo Østlund
04.10.12 13:25
Måiske lige smart nok, Euroman ...

Euroman søger en barselsvikar i et år.
Fint nok og alletiders.

Men måske lige lovlig smart, når magainet i sin job-annonce skriver:

'For at se, om dit fortælleunivers matcher vores, skal vi bede dig om at vedlægge to bud på, hvilke historier du godt kunne tænke dig at se i Euroman + to bud på, hvilke personer du mener, vores læsere skal vide noget om.'

Lad os antage, der kommer mindst 250-300 ansøgninger - hvad er normalt these freakin' days - og det betyder så, at det kære magasin kvit og frit modtager minimum 500 gode artikelforslag og lige så mange ideer til spændende personer.

Sådan kan dén ged også barberes og en idébank blive fyldt op midti en krisetid baggrund af et vikar-opslag ...
Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
04.10.12 13:49
Gratis ideudvikling

Hej Bo

Det er ganske klassisk - det ved alle, som har studeret jobopslag de senere år. På et tidspunkt søgte Politiken en medieredaktør el. lign. hvor man også skulle medsende en masse forslag til artikler. Jeg forsøgte at gøre Jakob Elkjær på Journalisten intereseret i historien med nøjagtig den samme vinkel, som du har fat i. Han var ikke interesseret - hvilket jeg jo godt kunne forstå, da han senere selv landede jobbet på Politiken...

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
04.10.12 14:07
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Og jeg har hørt, at 'Tænk' for nylig gjorde det samme.
Jeg synes personligt, det er på grænsen af det umoralske - og det nteressante er jo, hvem der efterfølgende har retten til disse forslag ... og om der ikke pludselig, selv om magasinet skulle anerkende ophavsretten til en idé, ikke alligevel inden for en periode på et par år eller fem kommer en del artikler, som ligner meget de ideer, de håbefulde ansøgere sendte ind ...?

I dette tilfælde er der tale om et vikarjob.
Så hvofor ikke  bede de ansøgere, man indkalder til SAMTALE kome med et bud på dette?
Det her er lidt for smart i min bog.

Men hvorfor nøjes med at have 12 ansatte - som åbenbart ifølge annoncen griner meget - når man kan få 250 til at komme med de helt rigtige og fede ideer ...?

Håber Journaisten vil skrive om fænomenet.

Dette udfordrer jo også alle freelancere en hård tid, hvor ulvene hyler højere og lønningerne for freelance-arbejde mange stedet er under al kritik. 
Det bli'r jo alt andet sværere at få solgt artikel-ideer.

Fremhævet af Journalisten
Jørn Stjerneklar
04.10.12 14:07
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Hold kæft, hvor er det dog plat! 

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
04.10.12 14:40
Det handler også om freelancernes overlevelse
Man kunne som sagt bede dé personer, man indkalder til samtale, om at komme med disse konkrete forslag. Især når der er tale om et barselsvikariat. Eller man kunne tale mee generelt og bredt.
Der står i annoncen, at de de griner meget på redaktionen - og det forstår jeg jo godt, hvis de ikke skal finde nogle ideer selv.

Som freelancere lever vi af vores ideer - vores skæve, krøllede hjerner og vores helt persolige kildenet opbygget gennem mange, mange år  -men hvem vil købe de ideer, hvis man får minimum 500 gode ideer og lige aå mange gode kildenavne hver gang man opslår en stilling ...?

Derfor handler dette også - med den store pensel - om freelancernes overlevelse - og jeg synes, det er forholdsvis kynisk og egoistisk at æde løs af ideer og kompetencer på dén måde.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Werge
04.10.12 17:39
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet - og det siger jeg selvfølgelig ikke kun for at bringe mit kandidatur i spil til stillingen :-)

Det er vel en ganske glimrende måde at sortere i et par hundrede ansøgninger...? Det er sælgers marked, og hvis folk vil bringes i betragtning til en jobsamtale og sidenhen en stilling, så er der nogle parametre, som det formentlig vil være fordelagtigt at op- og udfylde.

Hvis jeg foreslår i min eventuelle ansøgning, at det da var en glimrende idé at portrættere både Tommy Troelsen og Søren Ventegodt, så har jeg vel ikke ophavsret på det forslag. Og det samme med de to historier, som jeg synes, fremtidige læsere af Euroman skal lade sig underholde af. Dem kan jeg da sagtens skitsere, uden at jeg behøver frygte, at de bliver tyvstjålet...

Og hvorfor overhovedet antage det udgangspunkt, at redaktøren med flere vil "æde løs af ideer og kompentencer..."? Som jeg oplever Euroman, så emmer det ikke ligefrem af idéforladthed og mangel på vinkler og historier (hvilket jeg naturligvis heller ikke kun siger for at fremme mit kandidatur til barselsvikariatet...).

Og så håber jeg da ikke, at det "kun" er freelancere, der lever af at få idéer, som du skriver Bo :-)

Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
04.10.12 18:07
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Jeg solgte faktisk en artikel til Journalisten om dette fænomen helt tilbage i 2003:

https://journalisten.dk/test-en-journalist

Vh
Ida

Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
04.10.12 18:53
Re: Det handler også om freelancernes overlevelse

Kære Bo - og DJ

 Nu handler det ikke længere om freelancernes overlevelse.

Med afsløringen af misbruget af avis-freelancerne og af noget, der nærmest ligner legalisering af gratis brug af de studerende og af en manglende indsats for ugebladsfreelancerne i mere end 20 år - plus alt det andet, vi ikke ved noget om, - har det vist sig, at DJ ikke længere er i stand til at varetage freelancernes interesser.

Den manglende indsats for freelancerne - og dermed de fastansatte, - er, at freelancerne bliver brugt som billig arbejdskraft, og fastansatte ryger ud.

Det kan medlemmerne af DJ ikke være tjent med.

 Venlig hilsen

Bdoil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
04.10.12 21:32
Smørret på brødet og den sure røv

Hej Jesper

Ikke enig.
'Det er sælgers marked' har aldrig i min bog været en blankocheck til at drive hvad jeg opfatter som umoralsk strandhugst på ideer, som jeg opfatter, at det sker her - ja, ikke bare konkrete ideer til artikler - men også spændende potentielle interview-ofre.
Og come on - du mener ikke, at et magasin vil gøre brug af de 400-500-600 konkrete artikelforslag, de får serveret på et sølvfad - om ikke nu, så senere?

Anyway - enten ser jeg en elefant, som ikke eksisterer.
Eller også ser du slet ikke elefanten - og det etiske problem.

Og nej - det er ikke kun freelancere, som lever af ideer, Jesper.
Men forskelen er, at freelancernes ideer skaffer dem smør på brødet - mens du som fastansat godt kan have en periode, hvor dit hoved ike spridler med ideer, uden det kan ses på kontoen.
Og at få nej til et job, man har ansøgt, samtidig med man giver afkald på dé ideer, man måske kunne have tjent på et andet sted, er lidt i nærheden af sur røv, synes jeg. 

Tak for artikellinket, Ida.
Vi må så blot konstatere, at det her en halc snes år senere for alvor er blevet hverdagskost.
Jeg forstår så blot stadig ikke, at magasinet ikke kunne nøjes med at lave dén hjemmegave til dé 3-4-5 personer, man udvalgte til samtale til et étårigt vikariat, som der her er tale om.
Og ikke en livstidsstilling.

Bedste hilsner
Bo

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
05.10.12 08:03
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Et spørgsmål: Er der nogle i dette forum, der har oplevet at få afslag på en jobansøgning, blot for at opdage at de ideer de sendte ind i forbindelse med ansøgningen senere er blevet brugt af det pågældende medie?

 

- Skipper 

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
05.10.12 08:19
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

Inden man skummer over i forargelse, bør man vel ret beset dokumentere eller sandsynliggøre, at Euroman(eller andre) benytter lejligheden til at fylde idébanken eller kildekataloget. I øvrigt giver man vel ikke "afkald" på noget som helst. Får man ikke jobbet, er der jo intet til hinder for, at man går videre med sine idéer til andre medier.

 

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
05.10.12 08:26
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman

For år tilbage var jeg til jobsamtale hos TV2 East i Vordingborg, hvor jeg endte med at være rigtig tæt på, som de sagde - dog desværre uden cigar. Det næste halve år kunne jeg så derimod glæde mig over, at alle de ideer, jeg kom med til jobsamtalen var særdeles egnede til at blive til indslag...

PS Da Radio24/7 søgte nye værter, skulle man også medsende en liste over ideer til nye programmer. 

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
05.10.12 08:31
Re: Jens Vilstrup ny redaktør for Euroman


Bo/
Jeg har hørt om adskillige - men prøv og spørg på PingPong-lageret og/eller på Facebook-gruppen Freelancere & arbejdsgivere i mediebranchen - her er der et par eksempler fra folk.
Her ligger også et svar fra Jens Kistrup til én af debattørerne, som får at vide, han lider af 'paraniode fantasier'.
Men jo altid rart af få en diagnose af en chefredaktør.

Og til Rasmus:
Man kan vel ret beset godt kritisere en fregangsmåde, som giver mulighed for, at noget sådant kan ske - om ikke nu, så over en lang periode.Der indkommer jo forslag til mange år.
Hvilken chefredaktør vil ikke lade sig inspirere af de mange gode ieer på ét eller andet plan?

Og igen: Dette er til et barselsvkariat - ikke en livstidsstilling.

vh Bo Østlund

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
05.10.12 08:48
IDEEN ER GUD! - RESTEN ER BARE ARBEJDE
Det sagde jeg altid til mine elever, da jeg underviste i journalistik på en højskole. Det mener jeg stadig!
Fremhævet af Journalisten