Chefredaktør Jens Grund fra Berlingske afviser kritik af BNB's tilbud til Folketinget om levering af nyheder: »Vi konkluderer, at vi kan levere stort set samme kvalitet og samme hurtighed, til en meget lavere pris.«
Det er netop lykkedes Berlingske Nyhedsbureau at fravriste Ritzau en af de helt store kunder, Folketinget, hvor Ritzau hidtil har leveret nyheder til tingets godt 1.000 brugere.
Fra 1. januar er det i stedet Berlingske Nyhedsbureau BNB, der skal levere nyhederne.
Søren Funch fra Ritzau siger, at de ville ikke kunne levere kvalitet til en pris, som ligner den I har tilbudt?
»Det er rigtigt hvad han siger, at Folketinget har målt på de her tre parametre. Vi er vurderet til at være blot decimaler dårligere på kvalitet og hurtighed. Vi konkluderer, at vi kan levere stort set samme kvalitet og samme hurtighed, til en meget lavere pris«, siger chefredaktør på Berlingske Jens Grund til journalisten.dk.
Decimaler?
»Jeg kan ikke sige præcist hvad det er. Det tror jeg faktisk ikke, at jeg må.«
Ritzau har den kritik, at de kan ikke levere kvalitet til den pris, I tilbyder. Ritzau siger, at de er målt til at være hurtigere og levere en bedre kvalitet end jer. Det er prisen, der er det afgørende.
»Hvis du ser på, hvad chef for Folketingets bibliotek Hanne Rasmussen siger, så er det 50 procent kvalitet, 30 procent hurtighed og 20 procent pris. Det er de tre parametre, de har målt på.«
Men i forhold til denne prisdiskussion: Berlingske Media får mediestøtte – og det gør Ritzau ikke?
»Nej, men det gør Ritzaus ejere. Dem der betaler for Ritzau, de får mediestøtte.«
Hvad betyder aftalen med Folketinget for jer?
»Vi er rigtig glade«, siger chefredaktør Jens Grund fra Berlingske til journalisten.dk.
»Vi oprettede BNB fordi det i første omgang skulle være et internt nyhedsbureau. Så er det ikke nogen hemmelighed, at når BNB er dygtige nok, så vil vi gerne sælge det eksternt. BNB lever sådan set fint uden at få en ekstern kunde. Det er dejligt at få en ekstern kunde. Men vi er ikke afhængige af at få eksterne kunder. Jeg har ikke regnet på, hvor stor en del, af BNB den udgør. Det ved jeg faktisk ikke.«
Det er dog en stor klods at hente hjem?
»Det er vi rigtig glade for. Vi er ydmyge og stolte over, at få dem som kunder.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.