search

»Jeg var rystende nervøs, da jeg skulle starte som pressechef«

Journalistuddannede flytter sig mod kommunikation, samtidig med at antallet af avisjobs falder. »Vi ved noget, som dem, vi kommer over til, ikke aner en klap om,« fortæller Jesper Caruso, der har været 15 år på Berlingske og nu er pressechef i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet


Foto: Benita Marcussen

Journalist Jesper Caruso gik længe med tanken om at søge nye udfordringer i kommunikationsbranchen. Alligevel var det først i november sidste år, at han tog det endelige skridt og overtog jobbet som pressechef i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

»Jeg kunne godt tænke mig at lave noget andet. Min nye stilling som pressechef er en anden disciplin, og jeg kunne godt tænke mig at se, om jeg kunne bruge nogle af de ting, jeg har samlet op som journalist i dén disciplin,« fortæller Jesper Caruso om sit jobskifte.

Tendensen er klar

Og det er han ikke ene om at tænke.

Flere end 900 DJ-medlemmer – langt overvejende uddannede journalister – er aktuelt ansat i kommunikationsstillinger på offentlige overenskomster.

Og DJ vurderer, at omkring 800-900 medlemmer – igen, langt overvejende uddannede journalister – i dag er ansat i private kommunikationsstillinger.

Begge tal er i vækst.

Parallelt med den udvikling viser Journalistens analyse af DJ’s lønstatistik, at der i perioden 2007 til 2014 er ansat 500 færre DJ-medlemmer på landets aviser.

Efterspurgt faglighed

Selv om Jesper Caruso gerne ville en ny vej med sin karriere, var han usikker på, hvor langt hans faglighed som journalist kunne række i et kommunikationsjob.

Han har tidligere arbejdet 15 år på Berlingske, blandt andet som sportsredaktør og i avisens gravergruppe, og derefter fire år på TV 2. Men det var med en vis portion nervøsitet, at han tog på arbejde første dag i ministeriet.

»Jeg var rystende nervøs, da jeg skulle starte som pressechef, for jeg var i tvivl om, hvad jeg havde at byde ind med. Men jeg opdagede, at min viden om, hvordan medierne fungerer, er milevidt større end den, andre i ministeriet har. De er selvfølgelig dygtige, men de har ingen idé om, hvordan en historie bliver skabt, og hvordan det foregår derude,« siger Jesper Caruso og uddyber:

»Det mest positive har været at finde ud af, hvor dygtige vi egentlig er som journalister. Hvordan vi har en faglighed, som virkelig er efterspurgt på ”den anden side”, så at sige. Vi ved noget, som dem, vi kommer over til, ikke aner en klap om. Det er ret interessant.«

Produktionen er gået i vejret

Jesper Caruso peger på udviklingen i mediebranchen som medvirkende til, at flere journalister vælger en alternativ karriere.

»Tidligere skrev en journalist et fast antal enheder til én platform dagligt. Men nu er der kommet flere platforme og en langt større hastighed, og en journalist skal i dag skrive to-tre gange mere end tidligere. Produktionen er simpelthen gået i vejret. Det er klart, at det kun kan ske ved at give op et andet sted, og det er på researchen,« vurderer Jesper Caruso.

Er dét noget, der har spillet ind på dit valg af anden branche?

»Ja, det har det til en vis grad. Jeg har aldrig været presset ind i en fabrik, hvor man bare skal fyre af fra hoften med hurtig oversættelse af britiske artikler, men jeg endte alligevel en overgang på TV 2 Nyhederne, hvor der er virkelig hurtig produktion. Men for mig gik en stor del af mit skift ud på, at jeg ønskede at få mere viden inden for ét bestemt stofområde,« fortæller Jesper Caruso.

Jesper Caruso vil ikke afvise, at han på et tidspunkt vender tilbage til et mere traditionelt journalistjob. Han ser ikke noget problem i at skifte frem og tilbage mellem kommunikation og journalistik.

»Jeg har ikke oplevelsen af, at fordi jeg nu er gået over på ”den anden side”, så er jeg persona non grata for medierne. Jeg har masser af venner, som har vekslet mellem de to verdener, og i dag kan man gå ind og ud af rollerne, fordi man også skærper sin faglige viden, når man har været i kommunikationsbranchen,« mener Jesper Caruso.

 

I denne serie skildrer Journalisten både det pressede liv på aviserne, hvor der skæres stillinger, og de nye jobmuligheder for uddannede journalister i kommunikationsbranchen.

Dette er ottende artikel i serien. Du kan læse de tidligere artikler i serien her:
Journalister indtager kommunikationsjobs
Analyse: Avisernes nyhedskæde svækket – 500 færre DJ-medlemmer
Aviserne har muskelsvind
Tabloid-aviser: Vi er færre folk om flere platforme
Regionalt mediehuse: Vi laver kun indholdet én gang
»Jeg har oplevet journalister bare har planket en pressemeddelelse uden at behandle den«
»Det er godt at vide, hvad der kan få en historie til at eksplodere«

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen