Navn: Henrik Andersen, 40 år
Nyt job: 1. maj fra Merrild Fotografi, Århus, til Søborg Jensen Fotografi, Viby ved Århus.
Uddannelse: Uddannet fagfotograf i 1989 på Teknisk Skole i Århus, var i lære på Weiland Fotografi.
Jobforløb: Fik efter sin uddannelse job på sin læreplads, Weiland Fotografi, der senere fusionerede med Jakob Reklamefoto. Det blev til i alt 14 år. I 2000 skiftede Henrik Andersen til Merrild Fotografi.
Hvorfor har du søgt nyt job? Jeg følte ikke, jeg havde de muligheder for faglig udvikling, jeg har brug for. Jeg vil gerne have et alsidigt job, hvor jeg kan prøve forskellige ting, jeg er jo fra den gammeldags uddannelse, hvor vi har lært at lave alting. På Merrild Fotografi fotograferede jeg mest sengetøj og t-shirts for Føtex. Det blev for ensformigt. Her skal jeg fotografere hårde hvidevarer, smykker, mad og industri. Det vil sige, at jeg skal ud i industrien og fotografere maskiner, folk og produktionsgange, og det vil jeg meget gerne.
Hvad var afgørende ved jobsamtalen? For mit vedkommende var det indholdet af jobbet, og at ham, jeg skulle ansættes hos, var flink og rar. Jeg er jo gået fra at have 16 kolleger til at have to, så derfor var det vigtigt for mig, at det var et sted, hvor jeg passede ind. For hans vedkommende var det afgørende at finde en, der ligner ham selv og kan overtage, når han holder fri.
Hvad er det sværeste ved at skifte arbejde? Altså, det er min første arbejdsdag, jeg har kun været her tre timer, men det er nok at gå fra et stort sted til et lille sted. Gevinsten er, at jeg er tættere på beslutningsprocessen og har større indflydelse på min dag.
Hvorfor uddannede du dig til fagfotograf? Pressefotograf-faget tiltalte mig ikke. Jeg kan godt lide det klassiske storformat-kamera, det er dejligt at arbejde med, og man kan koncentrere sig om at tage billeder og få nogle produkter til at tage sig godt ud i stedet for at løbe rundt efter flere motiver. Desuden er jeg meget interesseret i industrien, i hvordan man laver sildesalat eller bygger flyvemaskiner. Jeg betragter det som en ekstra bonus at kunne få stillet min nysgerrighed.
Hvordan fotograferer du mad? Sammen med kunden finder vi ud af, hvilken type det skal være. Skal man kunne se hver enkelt del, eller skal det være et stemningsbillede? Skal det være moderne tilbehør, eller er målgruppen nogle, der helst vil have sovs og kartofler?
Derefter får vi fat i en kok, og der er stor forskel. Nogle er gode til at lave mad, andre kan anrette det, så det ser godt ud. Og så kan de alle mulige trick: Grøntsagerne skal kun lige blancheres, og de pensler kødet med lidt olie, hvis det har stået lidt for længe. Sådan en opgave kan tage lige fra to timer til en hel dag. Hvis vi skal bruge fiskefileter, steger kokken ti for at sikre sig, at en af dem har den rigtige farve og facon.
Arbejder du stadig med de store formater? Ja, nu er det bare digitalt, men nogle gange bruger vi stadig 4×5 tommers kameraer med gammeldags film. For eksempel hvis billedet skal scannes ind i plakatstørrelse. Det kan også være, fordi det er for besværligt, hvis det drejer sig om et enkelt køkkenbillede eller en udendørsoptagelse, at tage computer, skærme og to kilometer ledning med ud.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.