search

»Jeg er mere værd for Sydbank, hvis jeg tager telefonen, når den ringer«

1.200 gange er Jacob Pedersen citeret i årets første godt fem måneder. Det er Sydbank glade for. Det er medierne også. Journalisten sætter fokus på symbiosen mellem bankkilderne og medierne

Juleaften kl. 19.30. Nok et af de allerhelligste tidspunkter i en dansk børnefamilie. Alligevel ringer Jacob Pedersens mobiltelefon, og han tager den, og han tager samtalen med journalisten, der skal bruge en kommentar.

Et lille billede på, hvad tilgængelighed kan indebære.

»Vi har små børn, så vi havde holdt juleaften tidligt, og gæsterne var kørt hjem. Vi stod lige og skulle i gang med en ordentlig opvask. Så det passede fint,« kommer det med lune fra Jacob Pedersen.

Han er en af de tre meget citerede bankansatte, Journalisten har interviewet om at være mediernes yndlingskilde.

Her er hans medie-cv:

Navn: Jacob Pedersen

Medieomtale: 1.203 gange fra 1/1 til 11/6

Emne: Aktiekurser og børsnoterede selskaber                       

Job: Senioranalytiker i Sydbank

Anslået annonceværdi i perioden: 30.458.814 kroner

(Antal omtaler og annonceværdi er jvf. en Infomedia-kørsel)

De kommende dage kan du møde to andre fra listens top, Lise Nytoft Bergmann fra Nordea og Steen Bocian fra Danske Bank.

Du kan læse baggrundsartiklen her.

 

En del af jobbet

Der står ingen steder i Jacob Pedersens kontrakt, at telefonen skal være åben for pressekontakt uden for arbejdstid. Det er et valg, han selv træffer.

»Jeg ser det som en del af jobbet. Hvis jeg står og skifter ble med lort på hænderne, vil jeg naturligvis ikke tage den, men så gør jeg, hvad jeg kan for at ringe tilbage efterfølgende. Det er et spørgsmål om at forstå den rolle og det job, man har. Og så har Sydbank og jeg efterhånden fundet ud af, at jeg er mere værd for Sydbank, hvis jeg tager telefonen, når den ringer, end hvis jeg sidder på et kontor i Aabenraa i det, andre ser som sædvanlig arbejdstid.«

 

Det ligger i blodet

Med en bankansat mor er Jacob Pedersen næsten flasket op med bankarbejdet. Han blev selv bankelev – på den gammeldags facon, som han bemærker – i Jyske Bank og har siden taget forskellige videreuddannelser sideløbende med arbejdet i banken.

Og måske er årene ved skranken i bankfilialen en lille fordel, når han i dag skal forklare aktiekursernes bevægelsesmønstre for hr. og fru Danmark.

»Vores kunder er jo ikke store som PFA og ATP. Det er almindelige mennesker. Så hvis de ikke forstår, hvad jeg siger, så har jeg ingen berettigelse. Jeg tror klart, det har noget at gøre med, hvordan man er som person. Taler du med tv-folk, vil de nok sige, at nogle folk bare kan være på tv, og andre – uanset hvor dygtige de er – kan ikke være på tv,« fortæller han.

 

TV 2 News ændrede hans verden

For Jacob Pedersen begyndte medierne at snige sig ind i jobporteføljen, da Sydbank omtrent samtidig med TV 2 News' opståen besluttede at etablere et tv-studie i hovedkontoret i Aabenraa.

Formålet var at skabe sig en synlig plads i mediebilledet, selv om der var langt til tv-studierne i Odense og på Teglholmen. I starten var det de ældre analytikere, der havde opgaven, men med tiden fik de yngre også deres ilddåb. I dag er det at kunne begå sig på tv en egenskab, der bliver vurderet, når Sydbank ansætter nye aktieanalytikere.

»Mediekontakt er en del af jobprofilen. Men dermed ikke sagt, at vi tager folk ind, der ikke kan fungere som analytikere. Det er bare en del af jobbet, at man skal kunne formidle til journalister på telefon eller i tv.«

 

Nummer et på listen

Jacob Pedersen kan ikke undertrykke et stolt smil, da han ser listen over de mest citerede økonomer i første halvdel af 2014 – listen er ny for ham, og det er pladsen som den mest citerede også.

Hans opskrift på, hvordan man bliver den mest citerede økonom, er meget enkel:

»Tilgængelighed, tilgængelighed, tilgængelighed. Journalisterne skal vide, hvor de skal ringe hen, og de skal vide, hvad de får. Og så skal jeg tage telefonen, når den ringer. Og så kræver det, at jeg klart og tydeligt kan formidle, hvad det drejer sig om, at jeg kan svare på deres spørgsmål, så hr. og fru Danmark kan forstå det, eller at jeg kan binde en sløjfe på den begivenhed, der har været, med så få ord så muligt.«

Indebærer det at optræde i medierne også en risiko for at kompromittere sig selv fagligt?

»Det gør det da. Vi tager også fejl, og det bliver vi også konfronteret med i stil med: »Du har anbefalet at købe Vestas-aktien i fem år, den er faldet med 80 procent – hvad siger du til dit forsvar?« Så vores faglighed bliver udstillet, og det giver nogle knubs. Der har makroøkonomerne det måske lidt lettere.«

Jacob Pedersen køber dog ikke kritikken om, at han og andre finanskilder nogle gange udtaler sig om sager, de ikke er specielt godt inde i.

»Ofte er der journalister, der ringer for at høre om et selskab, som er perifært i forhold til, hvad jeg beskæftiger mig med. De får at vide, at de er heldige, for jeg udtaler mig ikke om noget, jeg ikke ved noget om. Og det skal de bare være glade for.«

Foto PR

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen