»Magt har en lidt negativ ladning, men jeg kan godt lide indflydelse.«
Frank B. Winther på 46 år skifter fra kommunikatør ved Danish Crown til kommunikationschef hos Grundfos.
Hvad laver en kommunikationschef hos en virksomhed som Grundfos med omkring 17.000 danske og udenlandske medarbejdere?
Det er en nyoprettet stilling, så i starten skal jeg bruge min tid på at snuse rundt i og finde ud af, hvad det er for et sted, og hvad de kan blive bedre til på kommunikationsområdet. Det er en stor udfordring, som jeg går til med både energi og ydmyghed. Jeg har været utrolig glad for Danish Crown, men når arbejdet bliver noget, man kan tage på rutinen, så skal man videre. Sådan må det være.
Har du altid gerne villet være leder?
Ja, det har nok ligget i baghovedet et stykke tid. Fordi det er sådan, jeg er. Jeg kan godt lide at tage beslutninger og tage ansvar for dem. Magt har en lidt negativ ladning, men jeg kan godt lide indflydelse. At være egenrådig – det var noget, jeg satte pris på allerede i mine freelanceår. Her er man både idemager, egen kritiker, producent og sælger og tager ansvar for det hele.
Hvordan var skiftet fra klassisk nyhedsjournalist til kommunikationsmedarbejder?
Jeg havde stadig en selvforståelse af at være journalist i virksomheden, da jeg startede. Kommunikationsmedarbejder er et lidt grimt ord. Alle er jo medarbejdere, det siger ikke noget som helst. Så i begyndelsen stod der også journalist i min autosignatur. Der gik lige lidt tid, før jeg ville tage kommunikationsmedarbejder-prædikatet til mig.
På hvilken måde har dit kommunikationsjob forandret sig gennem årene i Danish Crown?
Der er sket virkelig meget på de fire år, jeg har været med. Afdelingen er gået fra at være en serviceafdeling til at blive en egentlig kommunikationsafdeling med tæt strategisk samarbejde med ledelsen. Vores rolle er blevet større, bredere og har fået mere karakter af rådgivning.
Hvad synes du er den største kulturforskel på kommunikationsbranchen og den klassiske journalistbranche?
Jeg synes, at der er mere intern konkurrence i den klassiske journalistbranche. Hvem får forsidebaskeren, hvem kommer først? Virksomhedskommunikation er mere teamwork. Her har man et fælles mål, man arbejder for. Det er et langt sejt træk, man er sammen om. Tidligere kunne jeg godt få et kick ud af at være først med nyheden, sådan har jeg det ikke rigtigt længere.
Hvornår får du så et kick i dag?
Når jeg får en god virksomhedsnyhed i medierne. Det er jo i høj grad vores opgave at sælge virksomhedens gode historier til pressen. Når Danish Crown sender en nyhed ud i medierne, og de skrivende journalister trykker copy-paste direkte til avisen bare med deres egen byline på vores artikel, så har vi gjort vores arbejde rigtig godt. Det er nærmest den samme tilfredsstillelse, som det var selv at få tophistorien som journalist i sin tid.
Er du en sælger?
Mangler du en halv gris? Jeg er ikke en smart sælgertype, men jeg er krejler, ja. Det skal man være i kommunikationsbranchen.
CV: Uddannet fra Journalisthøjskolen i 1996 efter praktiktid på TV 2/Nyhederne, herefter freelancer indtil 2001. 2001-2003 fast freelancer hos TvDanmark Østjylland, 2003-2006 tv-og radiojournalist i Mediehuset Herning Folkeblad. 2006-2010 kommunikatør hos Danish Crown.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.