”Lige meget om man sælger sko eller tegninger, tager det nogle år at finde stabilitet som selvstændig. Kunderne skal blive opmærksomme på, at man eksisterer. Jeg har været freelancer, siden jeg tog min afgang fra Designskolen Kolding i 2010, men jeg har først opnået en mere stabil karriere inden for de sidste tre år. I de første fire måtte jeg supplere med bijobs og dagpengeperioder for at få det til at hænge sammen.”
Sådan lyder det fra illustrator Simon Væth. Han er uddannet fra Designskolen Kolding og har freelancet siden 2010.
”Ofte har kunderne et fastlagt budget, som man så kan sige ja eller nej til. Jeg har sagt nej til opgaver, der har haft et urimeligt lavt budget i forhold til opgavens størrelse, men det er ikke sket særlig mange gange. Jeg synes, at det er bedre at søge et kompromis end at stå stejlt. Men der må være sammenhæng mellem budget og resultat: Man kan ikke få et super gennemarbejdet, detaljeret stykke arbejde for 1.000 kroner.
I starten var jeg mere forsigtig og konfliktsky, men lige så stille finder man ud af, hvad man er værd. Hvis man sælger sine produkter alt for billigt, presser man jo priserne ned for hele branchen.
I Danmark har vi desværre en tendens til ikke at tale højt om løn og økonomi, og det synes jeg er ærgerligt. Jeg tror, det er vigtigt at tale åbent om det med sine kolleger, sparre med dem og spørge dem om råd – især som freelancer/selvstændig. [quote:0]
Den nye medieaftale, Journalistforbundet har lavet, er en god støtte i forhold til vejledende priser. I de tilfælde, hvor kunder har spurgt, hvad det koster, har jeg kunne henvise dertil. Desværre er det sjældent, at man får så meget tilbudt, som aftalen anbefaler. Fagblade har en nogenlunde stabil indtægt via medlemmer og kan derfor give mere retfærdige honorarer end magasiner, som er afhængige af salg.
Min seneste freelanceopgave var en bærende illustration til bladet BLINK. Hele processen fra de første skitser til de sidste rettelser varede halvanden uge, men komprimeret i aktive timer brugte jeg 2,5 arbejdsdag på illustrationen. Grafikeren spurgte, hvad jeg tog for sådan en opgave og mente, at mit bud lød realistisk. Så det var heldigvis en ukompliceret forhandling. Jeg fik 3.000 kroner. En bærende magasinillustration plejer at ligge omkring det leje, så det var jeg tilfreds med.
Jeg er glad for, at jeg kan leve af det nu. Der er opstået et bedre flow i antallet af opgaver, og jeg har fået et par gode, faste kunder, som giver lidt mere ro i økonomien. Men min indkomst ligger stadig langt under gennemsnitslønnen for en almindelig, dansk lønmodtager. Opgaver kommer og går, og derfor svinger min økonomi også, så jeg tør ikke spå for de næste år. Men jeg er meget glad for min illustratorkarriere, så jeg regner ikke med at fyre mig selv lige foreløbig.
Et stort problem er, at de færreste freelancere har råd til at lave en pensionsopsparing. Jeg har mulighed for at have en buffer til dårlige måneder, men ikke noget, der minder om en pensionsopsparing. Jeg krydser fingre for, at det går, og at jeg kommer til at tjene nok i løbet af mit arbejdsliv til at kunne lægge noget til side. Desuden forsøger jeg at leve så billigt som muligt, så hvis der kommer nogle pludselige, ubehagelige overraskelser, kan jeg klare dem.”
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
3.000 kr. for 2,5 dags arbejde. Det er et ræs mod bunden. Måske man hellere skulle takke nej til så lavt betalte opgaver og supplere med penge fra andet arbejde.