Den berømte svenske forfatter og klummeskribent retter et angreb mod Schibsted-koncernen, efter at de har annonceret store besparelser.
I Danmark er Jan Guillou primært kendt for sine romaner, men han er også mangeårig klummeskribent for den svenske avis Aftonbladet. Den er ejet af den norske mediekoncern Schibsted, som netop har varslet store besparelser. Det mener Jan Guilou ikke er vejen frem:
»Aftonbladet tjener gode penge og har en høj overskudsgrad. Målet om at øge lønsomheden yderligere viser, at Schibsted-ledelsen er nogle idioter. Nedskæringen vil svække varemærket Aftonbladet,« siger Jan Guiliou til den norske avis Dagens Næringsliv ifølge Journalisten.se.
Schibsted har som tidligere beskrevet på Journalisten.dk varslet, at Aftonbladet skal spare 100 millioner svenske kroner og nedlægge mellem 45 og 65 stillinger.
»Det er typisk for moderne aviser, der hylder tesen om, at det er muligt at producere mere journalistik med færre journalister på kortest mulig tid. Det er matematisk, praktisk og filosofisk umuligt,« siger Jan Guillou til Dagens Næringsliv.
Koncernchef for Schibsted i Sverige Raoul Grünthal siger til Dagens Næringsliv, at han respekterer, at der er forskellige meninger om sparerunden, men at man ikke kan sidde med armene over kors, hvis koncernens aviser skal spille en vigtig rolle i fremtiden.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
God og saglig kritik. Ærgerligt at se, at det journalistiske håndværk efterhånden kun måles i antal producerede ord og artikler.