search

Iværksættere: Sportsjournalistik handler for meget om klik

Der er for mange korte nyheder og for få vitaminer i sportsjournalistikken. Nyt gratis webmagasin vil skrive de historier, andre medier overser. »Sportsindustrien er en af de brancher, der er vokset mest de seneste årtier,« siger journalist bag sitet.

Der er for mange korte nyheder og for få vitaminer i sportsjournalistikken. Nyt gratis webmagasin vil skrive de historier, andre medier overser. »Sportsindustrien er en af de brancher, der er vokset mest de seneste årtier,« siger journalist bag sitet.
Sportsjournalister bliver i stigende grad sat til at lave korte, hurtige sportsnyheder. Det er nemlig det, der er flest klik i. Men der mangler selvstændig journalistik, som for eksempel går tættere på økonomien og magtspillet i sportsverdenen. Det siger en af stifterne af det nye, gratis sportssite Sport Executive, den revisoruddannede journalist Kristian Boye til journalisten.dk.

Han synes, der mangler dybde og perspektiv på sportshistorierne dag.

»Sportsindustrien er en af de brancher, der er vokset mest de seneste årtier. Men sport bliver behandlet, som om det stadig er et foreningsprojekt. Reelt er det en industri drevet af en hardcore markedsøkonomi. Det rum vil vi gerne beskrive,« siger Kristian Boye, der tidligere har arbejdet på Ritzau.

Han har startet sitet sammen med Lars Andersson, som blandt andet har arbejdet for Børsen, Ritzau, Information, BT og DR.

Kristian Boye siger, at målgruppen for sitet er aktører i sportens verden – eller sportsinteresserede, der gerne vil have lidt flere vitaminer, end man typisk får i aviser og på nettet.

»På grund af internettet er der kommet kolossal konkurrence om at være først med de almindelige sportsnyheder. Det er det, sportsredaktionerne bruger flest af deres ressourcer på, fordi det giver flest klik. Journalisterne er ikke blevet dårligere, men sportsjournalistikken lider under, at der er færre folk på redaktionerne, og de har mindre tid til at lave selvstændige historier,« siger Kristian Boye.

Glasgow Rangers' nedtur

På Sport Executive kan man blandt andet læse om, hvorfor Glasgow Rangers ikke længere er at finde i den bedste fodboldrække i Skotland. Lidt for smart skattetænkning, medarbejderfonde i skattelyet Jersey og en milliardgæld førte til tvangsnedrykning af klubben.

En anden artikel handler om, at ejerne bag 12 ud 20 Premier League-klubber ligger i skattely. Det gælder blandt andre Manchester United, som ligger på Cayman Islands.

»Det er fuldt lovligt, men det gør det svært at vide, hvem de egentlige ejere af klubberne er, fordi det er så svært at få adgang til informationer,« siger Kristian Boye,

Sport Executive er annoncefinansieret, og Kristian Boye håber, at sitet løber rundt i løbet af seks måneder.

Kommentarer
1
Peter Andersen
15.11.12 14:17
Re: Iværksættere: Sportsjournalistik handler for meget om klik
Det er også fuldstændig korrekt, at der mangler dybde i sportjournalistikken; men det er nu mit indtryk, at de fleste er interesserede i sportsresultater og enkelte højdepunkter i kampene, hvilket grundliggende er korte nyheder.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen