search

It-avisen må betale

 

 

JOURNALISTEN skrev i det seneste nummer, at Computerworld Online havde stjålet fire artikler og derfor skulle betale en erstatning. Det er ikke korrekt. Det er internet-tjenesten IT-Avisen, som har gjort sig skyldig i tyveri og de forurettede er faktisk – ja, Computerworld Online.

JOURNALISTEN beklager den pinlige fejl og bringer her det korrekte hændelsesforløb.

Tre medlemmer af Dansk Journalistforbund har i byretten fået medhold i, at deres artikler er blevet uretmæssigt brugt på internet-tjenesten IT-Avisen.

Det drejer sig om i alt fire artikler, som oprindeligt var lavet til Computerworld Online, og artiklerne blev senere gengivet i IT-Avisen.

IT-Avisen nægtede sig skyldig, fordi det var en freelancer, der ikke var fastansat på IT-Avisen, som havde lagt artiklerne på siden. Men den undskyldning holdt ikke i retten, hvor det blev fastslået, at webmedie-ejere er ansvarlige for indholdet af deres hjemmesider, også selv om det ikke er fastansatte, der laver den redaktionelle prioritering.

De tre medlemmer fik ved forliget i august tilkendt 9.000 kroner for hver af artiklerne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen