Islandskejede Nyhedsavisens redaktion er først endeligt på plads 15. september …

 Islandskejede Nyhedsavisens redaktion er først endeligt på plads 15. september. Dermed risikerer den islandske gratisavis at tabe kapløbet om efterårets store annoncekampagner.KAPLØB. Mens JP Politikens gratisavis udkommer i 500.000 eksemplarer fra den 17. august, så er Nyhedsavisens redaktion først endeligt på plads midt i september.Dermed risikerer Nyhedsavisen at miste mange store kunder, advarer Carat, som rådgiver store danske virksomheder om placering af annoncer.

 
Islandskejede Nyhedsavisens redaktion er først endeligt på plads 15. september. Dermed risikerer den islandske gratisavis at tabe kapløbet om efterårets store annoncekampagner.

KAPLØB. Mens JP Politikens gratisavis udkommer i 500.000 eksemplarer fra den 17. august, så er Nyhedsavisens redaktion først endeligt på plads midt i september.

Dermed risikerer Nyhedsavisen at miste mange store kunder, advarer Carat, som rådgiver store danske virksomheder om placering af annoncer.

Mediabureauerne har samlet en stor pulje af annoncekunder sammen i forventning om en priskrig på annoncer, som vil sænke priserne med omtrent 20 procent. Men dansk erhvervsliv kan snart ikke vente længere med at skyde deres efterårskampagner i gang.

»Vi er ikke de eneste, der har klappet hesten og holdt på annoncepengene. Der ligger et meget stort pres på Nyhedsavisen nu. Tingene begynder at køre. Hvis de vil have del i efterårets kampagner til de store penge, skal de melde en dato ud nu, og den må ikke ligge efter den 15. september,« siger media research director Malene Birkebæk Hübertz fra Carat.

Ifølge Carat vil 24timer nu få lettere ved at fange læsernes opmærksomhed på bekostning af Nyhedsavisen.

»Vi så, at det havde stor betydning, at metroXpress kom før Urban. Samtidig har de fleste almindelige mennesker ikke fulgt med i mediehysteriet om gratisaviserne. Det bliver en stor nyhed for dem, når den første gratis avis lander på måtten. Folk vænner sig til den avis, som kommer først,« siger Malene Birkebæk Hübertz.

Det centrale spørgsmål er, om Nyhedsavisen når at blive klar før mediabureauernes deadline midt i september. Mens JP Politikens gratisavis har haft sin 60 medarbejder store redaktion på plads siden 17. juli, så er størstedelen af Nyhedsavisens redaktion endnu ikke klar. I begyndelsen af august havde blot 15 redaktionelle medarbejdere ud af omtrent 80 indtaget deres pladser i det nye hovedsæde på Margretheholmen i København. Det næste kuld ankommer den 15. august, mens de fleste nyansatte ifølge chefredaktør David Trads først indtager deres pladser den 1. september – og på det tidspunkt mangler der endda stadig 'enkelte' faste medarbejdere, som træder til midt i september.

David Trads afviser, at det er et problem.

»Vi følger vores oprindelige tidsplan fra april måned til punkt og prikke. Hvis det vigtige var at komme først, så ville Berlingske klare sig bedre end Politiken og DR bedre end TV2,« siger han.

David Trads vil have den 'rigtige avis', 'den rigtige økonomi' og 'den rigtige distribution', før han går i luften. Det vil på lang sigt også være den bedste løsning for annoncørerne. Han siger, at konkurrenten 24timer skal deles ud med post i Nordjylland.

»Folk får avisen op ad dagen. Det viser, at deres produkt ikke er færdigt. Det lugter lidt af panik, og den fejl vil vi ikke begå. Vores primære konkurrenter er de landsdækkende dagblade og regionalaviserne. 24timer er blot flimmer på linjen,« siger David Trads.

24timer kan kun levere med bud i de største byer. 24timers direktør, Torsten Bjerre Rasmussen, vil hverken af- eller bekræfte, om 24timer skal uddeles med posten i visse områder. Han vil kun sige, at avisen skal 'uddeles med bud inden klokken syv om morgenen i Århus og København'.

Ifølge Journalistens oplysninger dækker det over, at 24timer ikke kan levere med bude i resten af landet. De 500.000 eksemplarer af 24timer bliver omdelt således:

Omtrent 60 procent med bud. 30 procent med posten og 10 procent som trafikaviser a la Urban og metroXpress.

I København og Århus vil uddelingen ske med bud, bortset fra på Nørrebro og Amager, hvor 24timer bliver en trafikavis, ligesom den vil blive delt ud på visse gymnasier og handelsskoler.

I Aalborg, Esbjerg, Kolding og Vejle bliver JP Politikens gratisavis delt ud med posten, mens det bliver en trafikavis i Odense. Det er ambitionen, at 24timer skal være større end JydskeVestkysten i trekantsområdet og større end Nordjyske i Nordjylland, erfarer Journalisten.

Direktør Torsten Bjerre Rasmussen vil heller ikke oplyse, præcist hvilke kvarterer man vil dele avisen ud i.

»Vi forsøger at målrette avisen mod travle danskere som børnefamilier, der trods alt gerne vil læse avis. Vi går efter dem, som ikke i forvejen abonnerer på en avis, og prøver at undgå dem, som slet ikke er interesserede i at læse avis. Hertil kommer, at vi undgår områder, hvor det er svært at bringe avisen ud,« siger han.

Det er svært at ramme målgruppen præcist, for det afhænger for eksempel af, hvilke opgange Bladkompagniet har nøgler til. Men det betyder, at 24timer i første omgang forsøger at ramme middelklassedanskeren frem for de mest socialt belastede områder og de mest velhavende kvarterer, hvor koncernens aviser i forvejen ligger på dørmåtten.

Chefredaktør Poul Madsen glæder sig til at komme i gang.

»Vi fokuserer bare på at lave en god avis og ikke på, hvem der kommer først, men vi er klar nu,« siger chefredaktør Poul Madsen.

 

0 Kommentarer