Ishøj trækker stikket på kommunens udskældte tv-kanal

Den kommunale tv-kanal TV Ishøj er blevet beskåret med en halv million kroner om året og stopper som flow-tv til borgerne i Ishøj

Ishøjs kommunalt ejede og drevne TV Ishøj, der har været udskældt for at være et talerør for den tidligere Ishøj-borgmester Ole Bjørstorp, er fortid.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Ishøj Kommune, der lukkede for kanalens antennesignal ved årsskiftet.

Lukningen af tv-kanalen kommer, efter at et flertal i kommunen i efteråret besluttede at skære en halv million kroner af TV Ishøjs årlige budget, der tidligere lød på 1,6 millioner kroner.

Beskæringen af budgettet betyder, at en af de to medarbejdere på TV Ishøj er blevet afskediget, og nu skal kommunen beslutte, i hvilken form TV Ishøj skal leve videre.

”Hvad det bliver fremadrettet, skal byrådet drøfte,” siger Merete Amdisen (S), der tiltrådte som borgmester ved årsskiftet, til Journalisten.

Kommer ikke til at vende tilbage som tv

Allerede inden kommunalvalget havde Merete Amdisen luftet, at hun ønskede, at det bliver mere klart, hvem der er afsender på TV Ishøj. Og det holder hun fast i.

”Der var et politisk ønske om, at der skal være en klar afsender. Det var svært at gennemskue, hvor den hørte til henne,” siger hun.

I øjeblikket bliver byrådsmøder sendt på TV Ishøjs YouTube-kanal, og det er også meningen, at de skal blive ved med at komme ud på den måde.

Byrådet skal nu drøfte, hvilken slags kommunikation der skal løses med videoindhold. Samtidig skal der besluttes en kommunikationsstrategi og kommunikationspolitik.

Men én ting står klar:

”Vi kommer ikke til at vende tilbage til TV Ishøj som tv-station. Det bliver Ishøj Kommune, der bliver afsender på den kommunikation, der kommer ud til borgerne,” siger Merete Amdisen.

Borgmesteren mener, at der er bred enighed om, at kommunen skal kommunikere i levende billeder på både Facebook, hjemmeside og YouTube, så der vil fortsat være behov for videojournalister i kommunen.

Blev kaldt propagandakanal

TV Ishøj blev i efteråret beskyldt for at fungere som en slags propagandakanal for den tidligere borgmester, Ishøjslistens Ole Bjørstorp, efter at en redegørelse viste, at han inden for et år havde optrådt 53 gange på kanalen. Blot tre andre politikere havde medvirket henholdsvis fire, to og en gange.

Ole Bjørstorp var på det tidspunkt uforstående over for kritikken:

”Jeg afviser det totalt. For det er da et fuldstændigt vanvittigt synspunkt. Når du har noget, så skal du melde det ud. Det er for borgernes skyld,” sagde han i efteråret.

Flere kommunalpolitikere krævede på det tidspunkt kanalen lukket, men har også stillet sig tilfredse med, at formen bliver ændret, så den ikke fremstår som selvstændig tv-station, når den netop er kommunalt ejet og drevet.