search

iPad skal bruges til avislæsning

Mere end hver tredje amerikaner planlægger at læse aviser, bøger og magasiner på Apples nye trykfølsomme computertavle - iPad. Det viser en ny stor undersøgelse. Dermed kan danske chefredaktørers håb måske blive virkelighed.

Mere end hver tredje amerikaner planlægger at læse aviser, bøger og magasiner på Apples nye trykfølsomme computertavle – iPad. Det viser en ny stor undersøgelse. Dermed kan danske chefredaktørers håb måske blive virkelighed.

Da iPad blev lanceret i januar, var Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, uforbeholdent begejstret og talte om »et gennembrud for en ny, attraktiv måde at vise aviser på. Det er som at gøre avispapiret levende«.  

Og skal man tro en ny spørgeundersøgelse blandt 2.176 amerikanere, som comScore netop har offentliggjort, så er der tilsyneladende grund til optimisme.

37 pct. af alle potentielle amerikanske købere af iPad forventer at læse bøger på Apple's nye bærbare læseskærm. 34 pct. tilkendegiver samtidig, at de vil bruge iPad til at læse aviser og magasiner.

For at læse med på de mange avis-, magasin- og bogtitler skal man dog downloade eksempelvis Apples nye iBooks application, der er udviklet specielt til iPad

Undersøgelsen fra comScore viser i øvrigt, at forbrugere, der er vant til at benytte Apples produkter – som iPhone og iTunes – er langt mere villige til at betale for avis- og magasin-abonnementer. 52 pct. af de såkaldte iOwners – altså Apple-brugere – giver således udtryk for, at de er parate til at abonnere på trykt indhold, som er skabt og produceret specifikt til e-læsere som iPad, mens det blot er 22 pct. blandt alle andre forbrugere.

Det er dog stadig almindelig web-browsing, som ventes at blive den største feature, når iPad kommer på gaden den 3. april i USA. 50 pct. tilkendegiver, at de vil benytte iPad til at surfe rundt på deres favorit web-sites.

Herefter følger læsning og afsendelse af e-mail (48 pct.), musiklytning (38 pct.), brug af adressebog og kontaktlister (37 pct.), og endelig følger sening af film og video på iPad (36 pct.).

Hvorvidt samme mønster gør sig gældende blandt danske forbrugere, er uvist.  

Mens Berlingske Media var hurtig til at se store muligheder i Apples iPad, var New York Times i øvrigt mere forbeholden.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen