»iPad er ikke avisernes redning«

Som en af de allerførste har journalist og cand.it Lars Damgaard Nielsen haft fingrene i en iPad. Han er ikke videre begejstret og  tror ikke på, at Apples nye gadget kan ændre noget for mediehusene. Læs her hvorfor.

Som en af de allerførste har journalist og cand.it Lars Damgaard Nielsen haft fingrene i en iPad. Han er ikke videre begejstret og  tror ikke på, at Apples nye gadget kan ændre noget for mediehusene. Læs her hvorfor.

Forventningerne har været tårnhøje frem mod lanceringen af Apple iPad den 3. april. Berlingske Tidendes chefredaktør, Lisbeth Knudsen, sagde, at hun forventede, den ville få »rigtig stor betydning for mediebranchen«.

Nu har Apple sendt deres nyeste påfund i handelen, og den har fået en blandet modtagelse. Lars Damgaard Nielsen er journalist og cand.it og blogger om nye medier på Nettendenser.dk. Han er lige vendt hjem fra New York, hvor han havde tid til at lege med den nye iPad.

»I bund og grund er det bare en forvokset iPod Touch. I Danmark er den ikke så meget andet end en browser,« siger han til Journalisten.dk.

Han mener ikke, at iPad'en vil ændre noget i vores digitale adfærd, og derfor vil det heller ikke ændre det store for mediehusene i Danmark.

»De får en ny distributionskanal, men så skal de til at udvikle nye applikationer. Og så er spørgsmålet så, om folk gider betale for indholdet,« siger Lars Damgaard Nielsen.

iPad'en fungerer på samme måde som en iPhone, hvor brugerfladen er fyldt med en masse små programmer, som man køber gennem Apples digitale butik, iTunes store. Den butik skal nu til at udvides med nye programmer, der er målrettet iPad'en. Hvis dét bliver en kommerciel succes, kan det skabe vækst for iPad'en, tror Lars Damgaard Nielsen.

»Den kan blive en succes, hvis Apple får skabt et økosystem af applikationer ligesom til iPhone, så private firmaer kan øjne en forretning i at lave indhold til iPad'en,« siger han.

Og netop på indholdssiden halter iPad'en lige nu. I hvert fald hvis du bor i Danmark. I USA er iTunes fyldt med film og tv-serier, der kan købes til billige priser direkte på din iPad. Men det har Apple ikke rettighederne til i Danmark, og derfor er anvendelsesmulighederne mere begrænsede her.

»En iPad i Danmark er ikke værd at komme efter lige nu,« lyder dommen fra Lars Damgaard Nielsen, der mener, at Apple har sat sig mellem to stole med det nye produkt. Enten skulle iPad'en kunne erstatte den bærbare computer, ellers også skulle den have været mere simpel, mener han.

Lars Damgaard Nielsen fremhæver brugerfladen på iPad'en som det mest positive. Apples design er traditionelt meget brugervenligt, og kombineret med et attraktivt design kan det være med til at gøre tablets mere mainstream.

Lars Damgaard Nielsen tiltræder som Facebook-reporter i DR til maj. Du kan læse mere om hans nye job i fagbladet Journalisten, der udkommer i denne uge.

0 Kommentarer