search

Intet nyt under parabolen

Sejtrækkerhistorien med Canal 9’s indtogsmarch på den danske superligascene ser ingenlunde ud til at ændre karakter. Tværtimod.

Sejtrækkerhistorien med Canal 9’s indtogsmarch på den danske superligascene ser ingenlunde ud til at ændre karakter. Tværtimod. De svenske guldgravere insisterer fremdeles på at ramme den nødvendige penetration, som skal op på omkring de 60 procent og anstændige seertal. I stedet falder seertallene markant.

I weekenden efter landskamppausen trak Randers-AaB 37.000 mens HB Køge-FC København bundede med 31.000 seere. En lille samlet stigning, men særdeles langt fra alle målsætninger hos Bonnier-koncernen. Det må være med livet i hænderne, de logger ind på mandagens sandhedsvidende hver uge på den anden side af Øresund. I dag kunne Bonnier- eller TV4-ledelsen konstatere, at tallene ikke engang stagnerer, men ryger lige lukt i modsat retning igen.

Således trak Esbjerg mod Sønderjyske 22.000 seere, mens superligarundens bedste bud på en topkamp og et seerhit fra Parken, FC København mod Silkeborg, ikke kunne mønstre flere end 25.000 seere. Til sammenligning havde AaB-Brøndby 262.000 seere på TV3+.

Det kan undre, at fodbolden i skikkelse af sin forhandler i den millarddyre TV-aftale, Divisonsforeningen, fortsat ser passivt til den katastrofekurs, den attraktive vare bevæger sig på. Fodbolden vil gerne have en fjerde part i spil for at optimere konkurrenceskruen til den næste omgang forhandlinger af en tre-årig aftale, som der skal tages hul på indenfor et års tid. Spørgsmålet er, om forhandlerne er ved at skyde sig selv i fødderne, hvis det viser sig, at parabolmarkedet ikke reagerer mere imødekommende på Canal 9’s udbud – med de seneste tal tyder det snarere modsat. Hvis ikke seerne har nogenlunde let og billig adgang vil de hellere undvære – kunne være en delkonklusion.

At Canal 9 endnu ikke har forsøgt at udligne sin lave penetration omkring de 23-25 procent ved at sende flere kampe over på DR1, synes endnu en forretningsmæssig gåde. Divisionsforeningen kan såmænd lune sig ved, at svenskerne er nødsaget til at fylde op på DR i foråret for at nå en samlet penetration på 60. Men hvis Canal 9 skal lægge størsteparten af forårets kampe i public service-regi, er det da først den sikre død for Superliga-fodbolden i svenskejet indpakning.

Eneste lille løft for superligasatsningen indtil videre, hvis man skal fremture i den sarkastiske tone, er det optaktsprogram, Canal 9 med Peter Møller i spidsen serverer torsdag aften. Det har siden begyndelsen tusinddoblet sin tilslutning. Altså, 1.000 danskere så programmet i torsdags…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen